Orimlig offert för köksmontering

24k läst  21 svar

1. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    Personligen ser jag det tvärtom... :blushing:

Om jag mot förmodan skulle ta mig an ett Ikeakök så är det under förutsättning att jag gör allt...
    Anledningen är framförallt att min erfarenhet av att folk själv sätter ihop skåpen har slutat med att skåpen är "ur vinkel" och man har ett halvt hel*ete att få det bra på väggen...
    Mängder av folk inser inte hur viktigt det är att sätta ihop skåpen i vinkel nämligen.

Man sätter ihop 4-5 skåp / timme så sådär värst mycket tid tar det inte just med det momentet tycker jag... :blushing:

2. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Det är ju raka fina linjer i beskrivningen ju, klart skåpet blir i räta linjer då...eller? :)

3. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    Ha ha... ja du... eller inte då... :wow::wow:

4. J
    Medlem Nivå 1
    Jag gjorde som ni sa och tog in ett gäng andra offerter där man var rörande överens om ett pris på 25-30k för arbetet på vårt kök. Nu blir det dock inte så att jag anlitar någon av dem ändå utan gör det själv istället. Farsgubben erbjöd sin assistans och då känns det som ett tillfälle att lära sig något och spara lite pengar ;)

Tack för svaren

5. S
    Medlem Nivå 8
    Vågar man fråga hur en lekman gör för att sätta ihop skåpen "i vinkel"? Det kan ju spara mycket tid och elände när man själv sätter upp skpåen utan en kvalificerad köksmontör?

Vänligen
    S

6. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    Självklart ska man våga fråga... ;)

Första tipset är att lägga ner sidorna på ett bord eller golvet så att du med lätthet kan skruva fast gångjärnsplattor, lådskenor och vinklarna som sedan man hänger upp skåpen i... INNAN du skruvar ihop stommen...

Sedan lägger du skåpet med framsidan nedåt för att spika fast masoniteryggen och det är detta moment som är viktigt för att få skåpet i vinkel...

Lägg masoniten innanför den frästa kanten som finns i bakkanten på skåpens sidor och botten och se till så att masoniten ligger kloss mot botten och ena sidan när du spikar fast den för då blir skåpet automatiskt i vinkel eftersom masonitskivan är rätvinklig...

Lägger man bara på masoniten och spikar dit den så kommer skåpen att vara ur vinkel nämligen... och då får man ett kass resultat när man ska sätta upp skåpen sedan...

Hoppas du förstår hur jag menar... :)

7. T
    Medlem Nivå 1

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: