1 000 läst · 29 svar
1k läst
29 svar
Originalkåpa i kök OVK

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 133 inlägg
Det där tror jag har diskuterats i en annan tråd och då kom man fram till att eftersom det finns många bostäder på en enda fastighet så är en radhuslänga inte flera en- eller tvåbostadshus utan ett flerbostadshus.C cpalm skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
Boverket förklarar sin tolkning angående OVK och radhus:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/ovk/en--och-tvabostadshus-i-ovk-sammanhang/
Så klassiska radhus är enbostadshus. Men radhusliknande bebyggelse med flera lägenheter i är flerbostadshus.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/ovk/en--och-tvabostadshus-i-ovk-sammanhang/
Så klassiska radhus är enbostadshus. Men radhusliknande bebyggelse med flera lägenheter i är flerbostadshus.
"Det kan ibland vara svårt att avgöra om något utgör en byggnad eller flera byggnader"Claes Sörmland skrev:
Alltså om nån undrar nån gång varför jag tycker vi borde minska byråkratin ska jag visa det här citatet. Man måste ju vara ordentligt myndighetsskadad för att säga något sådant.....
Nästa steg är liksom att börja leta svar på livets gåtor i förordningar... Man kan se det framför sig, Boverkets nästa mästerverk... "Finns jag?"
Vi har par och trippelhus, de är klassade som en fastighet/flerbostadshus för att de är BRF.Claes Sörmland skrev:
Lika område 1 km bort som som byggdes samtidigt gick i konkurs efter byggandet och blev äganderätter, de klassas inte som flerbostadshus.
Hur som, problemet är nog vajern som @Claes Sörmland pratar om, eller en flyttbar metallkloss som ska sitta på spjället så det inte stänger helt.
(Liten pryl som kläms fast med en skruv)
(Liten pryl som kläms fast med en skruv)
Även fast det är fel ord, så är det ett ord som används/har används i vardagligt tal.Alfredo skrev:
Om tex en hyresvärd får frågan "Hur många fastigheter har du" och han svarar 4, så menar han att han har 4 hyreshus.
Vi betalar fastighetsskatt/avgift på byggnader och mark, hos skatteverket benämnt som fastighet.
Så gör säker många. Det gör det inte korrekt om det nu inte är fyra fastigheter med var sin byggnad.Isakare skrev:
Pratar man om hur en byggnad är klassad utifrån lagstiftningen bör man använda korrekt terminologi. Det är nog komplicerat som det är även om man gör det...
När Skatteverket pratar om fastighet skulle jag bli förvånad om begreppet inte används korrekt. Har du något exempel.Isakare skrev:
Tack för alla idéer! Här kommer en bild på inkråmet i kåpan.
Huskropparna består av 3, 4 eller 5 lägenheter, och klassas därför av kommunen som flerbostadshus. Föreningen har dock inte prövat saken i och med att vi tyckt att ventilationskontroller är en bra åtgärd.
Huskropparna består av 3, 4 eller 5 lägenheter, och klassas därför av kommunen som flerbostadshus. Föreningen har dock inte prövat saken i och med att vi tyckt att ventilationskontroller är en bra åtgärd.
Husqvarna. Modellen vet jag inte, men den ser likadan ut som som den i det här inlägget:BirgitS skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/mekaniskt-franluftssystem-husqvarna-reginair-f.365430/

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 133 inlägg
Borra 5st 10mm hål i spjällbladet så är det permanent grundflöde.L Laphroiag74 skrev:
Är det för lite när besiktningsmannen mäter, så borra något till.
Problemet löst.
Blir det för mycket, sätter du i en plastmugg.
Klicka här för att svara