C
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska kontrolleras luftflöden utifrån den ventilationsbeskrivning som gjordes när husen byggdes (projekterades).
Det finns inga krav på återkommande kontroller för en- och tvåbostadshus. Bostadsrätt eller ej.

BirgitS
C cpalm skrev:
Det finns inga krav på återkommande kontroller för en- och tvåbostadshus. Bostadsrätt eller ej.
Det där tror jag har diskuterats i en annan tråd och då kom man fram till att eftersom det finns många bostäder på en enda fastighet så är en radhuslänga inte flera en- eller tvåbostadshus utan ett flerbostadshus.

Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Boverket förklarar sin tolkning angående OVK och radhus:

[bild]

[länk]

Så klassiska radhus är enbostadshus. Men radhusliknande bebyggelse med flera lägenheter i är flerbostadshus.
"Det kan ibland vara svårt att avgöra om något utgör en byggnad eller flera byggnader"

Alltså om nån undrar nån gång varför jag tycker vi borde minska byråkratin ska jag visa det här citatet. Man måste ju vara ordentligt myndighetsskadad för att säga något sådant.....
Nästa steg är liksom att börja leta svar på livets gåtor i förordningar... Man kan se det framför sig, Boverkets nästa mästerverk... "Finns jag?"

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Boverket förklarar sin tolkning angående OVK och radhus:

[bild]

[länk]

Så klassiska radhus är enbostadshus. Men radhusliknande bebyggelse med flera lägenheter i är flerbostadshus.
Vi har par och trippelhus, de är klassade som en fastighet/flerbostadshus för att de är BRF.
Lika område 1 km bort som som byggdes samtidigt gick i konkurs efter byggandet och blev äganderätter, de klassas inte som flerbostadshus.

Isakare Isakare skrev:
Vi har par och trippelhus, de är klassade som en fastighet
Måste vara något missförstånd här. Byggnader kan inte vara klassade som fastighet/fastigheter. Byggnader finns på en eller flera fastigheter.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hur som, problemet är nog vajern som @Claes Sörmland pratar om, eller en flyttbar metallkloss som ska sitta på spjället så det inte stänger helt.
(Liten pryl som kläms fast med en skruv)

Alfredo Alfredo skrev:
Måste vara något missförstånd här. Byggnader kan inte vara klassade som fastighet/fastigheter. Byggnader finns på en eller flera fastigheter.
Även fast det är fel ord, så är det ett ord som används/har används i vardagligt tal.
Om tex en hyresvärd får frågan "Hur många fastigheter har du" och han svarar 4, så menar han att han har 4 hyreshus.

Vi betalar fastighetsskatt/avgift på byggnader och mark, hos skatteverket benämnt som fastighet.

Isakare Isakare skrev:
Om tex en hyresvärd får frågan "Hur många fastigheter har du" och han svarar 4, så menar han att han har 4 hyreshus.
Så gör säker många. Det gör det inte korrekt om det nu inte är fyra fastigheter med var sin byggnad.

Pratar man om hur en byggnad är klassad utifrån lagstiftningen bör man använda korrekt terminologi. Det är nog komplicerat som det är även om man gör det...

Isakare Isakare skrev:
Vi betalar fastighetsskatt/avgift på byggnader och mark, hos skatteverket benämnt som fastighet.
När Skatteverket pratar om fastighet skulle jag bli förvånad om begreppet inte används korrekt. Har du något exempel.

Tack för alla idéer! Här kommer en bild på inkråmet i kåpan.
Huskropparna består av 3, 4 eller 5 lägenheter, och klassas därför av kommunen som flerbostadshus. Föreningen har dock inte prövat saken i och med att vi tyckt att ventilationskontroller är en bra åtgärd.

• Inkråmet i en köksfläktkåpa med synlig ventilationsdel och metallkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad är det för tillverkare och modell?

BirgitS
L Laphroiag74 skrev:
Husqvarna. Modellen vet jag inte, men den ser likadan ut som som den i det här inlägget:
[länk]
Den där ser ut att ha 3 lägen, normal, max och min.

Tyvärr är det för lite information för att kunna hitta en manual.

L Laphroiag74 skrev:
Tack för alla idéer! Här kommer en bild på inkråmet i kåpan.
Huskropparna består av 3, 4 eller 5 lägenheter, och klassas därför av kommunen som flerbostadshus. Föreningen har dock inte prövat saken i och med att vi tyckt att ventilationskontroller är en bra åtgärd.
Borra 5st 10mm hål i spjällbladet så är det permanent grundflöde.
Är det för lite när besiktningsmannen mäter, så borra något till.
Problemet löst.
Blir det för mycket, sätter du i en plastmugg.

T Tjoa skrev:
Borra 5st 10mm hål i spjällbladet så är det permanent grundflöde.
Är det för lite när besiktningsmannen mäter, så borra något till.
Problemet löst.
Blir det för mycket, sätter du i en plastmugg.
Tack för tipset. Ja, jag har landat i att det blir en MacGyver-lösning 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.