Byggahus.se

Ordning tätskikt?

1. S
    Medlem Nivå 4
    Tjena!

Jag ska sätta tätskikt, dukvarianten. Vad är bäst att göra först? Golv eller väggar? Står inget direkt i instruktionen. Jag har funderat lite över det och ser en fördel med båda. Antagligen spelar det säkerligen ingen roll i vilken ordning man gör det men i alla fall...

Alt1:
    Golvet först för att väggens tätskikt ska gå över uppviket mot vägg så att vatten som rinner bakom kakelplattorna inte rinner in under uppviket. Visst man ska måla över allt med flytande tätskiktssystem sedan men det blir ju ändå någon sorts kant.

Alt 2:
    Väggen först. Sätta kaklet på väggen, förutom nedersta raden, lägga tätskiskt på golvet och göra uppvik mot väggen. Fördelar: Man riskerar inte att trampa sönder golvtätskiktet när man sätter väggen. Man kan göra uppviket över hålen man gjort när man satt stödbrädan för vägg-kaklet (visst de ska silikonas också men det är ändå ett hål i tätskiktet).

Kommentarer?

/Sulan

2. S
    Medlem Nivå 4
    Några förslag någon??

3. F
    Medlem Nivå 2
    Jag hade kört alt. 1 och lagt klinkers innan kakel men jag vet att det finns olika teorier om detta.

4. S
    Medlem Nivå 4
    Jag kommer att lägga en oglaserad klinkerplatta på golvet så det är inte ett altrnativ att lägga det före väggen.

Jag tror jag kommer att köra på:
    Alt 2:
    Väggen först. Sätta kaklet på väggen, förutom nedersta raden, lägga tätskiskt på golvet och göra uppvik mot väggen. Fördelar: Man riskerar inte att trampa sönder golvtätskiktet när man sätter väggen. Man kan göra uppviket över hålen man gjort när man satt stödbrädan för vägg-kaklet (visst de ska silikonas också men det är ändå ett hål i tätskiktet).

Om ingen har några invändningar???

5. F
    Medlem Nivå 2
    Det funkar säkert bra, men hur menar du när du inte kan köra alt 1 med oglaserad platta?