T Thomas_Blekinge skrev:
Helt rätt. Låt oss vänta på fakta.
Då når vi aldrig tvåsiffrigt antal sidor i den här tråden!

• Haha
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Nissens
T ToRy skrev:
Jag har läst alla inlägg. Att försvara sitt beteende med att TS skulle varit otrevlig först, låter inte det lite grann som barndomens "det var han som börja!!!"?

Att TS har en tydlig bild av ordföranden som en inkompetent tjomme må vara irrelevant för frågan om laglighet men är i högsta grad relevant för TS:s oro för att tjommen klantar till även detta jobb. Det kan mycket väl vara så att ordföranden faktiskt ÄR en inkompetent tjomme, vad vet vi?
TS är knappast den förste att försöka förtydliga att föremålet för dennes kritik och frågeställning är dum i huvudet i syfte att få oss andra att förstå att TS:s oro är befogad, eller hur?
Visst, men det känns onekligen som att ts är ute efter ordföranden av en eller annan anledning, varför informationen från ts känns minst sagt subjektiv…

• Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ingreppet på en fast installation är fortfarande behörighetskrävande oavsett enkelhet.
Så svepande kan du inte uttrycka dig. Eller du kan, men det är inte korrekt.

Du skriver själv:
T Thomas_Blekinge skrev:
Frågan kvarstår om byte av ljuskälla och omkoppling i armaturen är behörigskrävande.
Och kommenterar detta med:
T Thomas_Blekinge skrev:
Frågan är inte besvarad ännu.
.
T Thomas_Blekinge skrev:
Ordförande har gjort fel.
Det vet vi inget om.

T Thomas_Blekinge skrev:
och till helvetet!
Det var synnerligen otrevligt och onödigt skrivet! 👎

• Älska
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Ordföranden kanske har behörighet?
Behörighet får man om man går 5 månaders vux utbildning på distans, eller liknande. Därefter ska egenkontrollprogram följas. Kanske har föreningen ett egenkontrollprogram? Och han gick en kurs? Då är han behörig. Det är precis sådana kraven är, vilken tönt som helst kan bli "behörig".
Har elsäkerhetsverket helt plötsligt strukit kravet på 4 års arbete inom el för att få egen A eller AL? Det hade jag ingen aning om.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En kondensator är en kapacitans, så det är ju korrekt.
Låter mest som att han har begått det hemska brottet att inhämta information på utländska!

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har elsäkerhetsverket helt plötsligt strukit kravet på 4 års arbete inom el för att få egen A eller AL? Det hade jag ingen aning om.
Jag har också läst på Facebook. Det finns privata kurser man kan köpa.
Det räcker med en dags praktik numera. 😇

Praktikdag ingår i utbildningen: För att säkerställa att du får den praktiska erfarenhet som krävs enligt elsäkerhetsverket, ingår en dag med praktisk träning på plats. Under denna dag omsätter du teori i praktisk handling, under ledning av erfarna instruktörer. Den praktiska delen förbereder dig för de praktiska krav som ställs för att erhålla auktorisation.

• Haha
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns privata kurser man kan köpa.
Kan du inte vi länka? Blir lite nyfiken på vad stollarna egentligen säljer och vilka de är.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det bestrider jag. Gatlyktan är ju en fast installation, den går inte att flytta. Den som ändrar i en fast installation bör vara auktoriserad till det, i de flesta fall genom tillhörande elfirma.
Hur stort, tungt eller fastsatt nått är har inget att göra med om det är en del av den fasta installationen eller ej att göra.
En pappersmaskin (på ett pappersbruk) är normalt stor som kanske 15-30 villor totalt. Det är fortfarande inte en del av en fast anläggning utan en apparat/maskin

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
P
Ang behörighet så är det ju ingen nyhet att även stora svenska elnätsägare hade folk som bara bytte mätare anställda i ett företag men jobbade under elnäts chefens auktorisation och var inte elektriker och hade fått en snabb utbilding i hur man byter elmätare på löpande band. Så att uppfylla denna att jobba under kontroll program med en väldigt låg kunskapsnivå på nån annans "behörighet" som inte är med på plats är ju ett system som lämnar en del övrigt att önska.

Förr hette det behörighet men idag heter det auktorisation , men många säger fortfarande behörighet

• Gilla
Trolltomte
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har också läst på Facebook. Det finns privata kurser man kan köpa.
Det räcker med en dags praktik numera. 😇

Praktikdag ingår i utbildningen: För att säkerställa att du får den praktiska erfarenhet som krävs enligt elsäkerhetsverket, ingår en dag med praktisk träning på plats. Under denna dag omsätter du teori i praktisk handling, under ledning av erfarna instruktörer. Den praktiska delen förbereder dig för de praktiska krav som ställs för att erhålla auktorisation.

Scrollar man ner 10 sidor så står det:

Efter avslutad utbildning och godkänd examen är du redo att ansöka om auktorisation hos Elsäkerhetsverket om du redan har den 4 års praktiska erfarenhet som krävs.
https://kravkompetens.com/product/auktorisation-al-allman-behorighet/

• Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Hej

I en samfällighetsföreningen har vi senaste året haft en ordförande som inte funkat så bra. Han har bland annat på eget bevåg bytt ifrån HID/Sodium-lampor (enligt honom själv) till LED i belysningsstolparna i vår samfällighet. Han har då, som han säger, tagit bort "ballast". Han nämner "igniter", "kondensator" och "ballast" i samband med detta.

Det här gör mig ytterst orolig, dels för att han verkar vara en tjomme som inte har full koll på någonting som han gör, och dels för att på samfällighetens mark vistas varje dag såväl förskole- som grundskolebarn i åldrarna 1-16 år.

Får han, som defintivit inte är någon elektriker, verkligen göra sådana förändringar på dessa belysningsstolpar. Skulle något bli fel och en stolpe bli strömförande, kan det ju gå riktigt illa. Alla stolpar är ännu inte bytt lampor på, utan det är ett "pågående" arbete.

Detta måste väl enligt lag göras av en auktoriserad elektriker?

Tack!
Om jag tolkar detta rätt så är dessa lampor iskruvade som vilken glödlampa som helst och mycket enkla att byta ut. Ballasten krävs inte längre men behöver inte tas bort och då är det ingen ombyggnad som kräver behörighet. Stolpen är säkert skyddsjordad så den kan inte bli strömförande.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Världen är också full av kompetenta människor, med såväl formellt som informellt inhämtad kunskap.
Men de som har formellt inhämtad kunskap är åtminstone dokumenterat inkompetenta.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Så du har nästlat dig in i valberedningens arbete också? 😳.
Det kanske TS inte behöver göra. Med rätt taktik kan det gå att kuppa in en ny ordförande. 😇

P
Nissens Nissens skrev:
Grejen med elen behöver avdramatiseras.
Det håller jag inte helt med om. Man behöver ha respekt för elektriska installationer och elarbeten. Det är nog främst elektriker som behöver skärpa sig lite där.

kisumisu
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Roligt, jag kan se mig själv som medlem i en förening och göra saker som inte är beslutade om, eftersom jag vet att det blir bättre. Sen kommer alltid nån paragrafryttare som är rädd/missnöjd/avundsjuk/etc etc, när man faktiskt har skapat nåt som är bättre. Som ideell föreningsmedlem vill man gärna göra något för "the greater good".

Blanda gärna in aspekter som el och asbest så blir det garanterat liv i luckan! (Och på tal om el kan jag berätta om ett bygge i Göteborg där samtliga uttag på några av våningarna var felkopplade med jord till fas istället - utfört av ett auktioriserat företag.)

Så jag håller på Ordföranden i detta - hans intention är ärlig i detta!

"Bästa sättet att få något gjort är att göra det själv."
"Det är lättare att be om ursäkt än om lov."

/mini-anarkisten ;)
Lite såhär är det.

Inte för att jag vill uppmana någon göra något som de inget kan om.

Finns såklart olika elektriker.
En som bytte säkringstavlan hade dragit elementen förbi jfb.
Uppmärksammades då när jag lät ett företag installera bergvärme.

Mycket duktig elektriker verkade han.

Sedan kommer ett företag och installerar laddbox till bil. Han funderar och funderar och säger att det ej finns plats i säkringsskåpet. Fast de finns flera säkringar där nu som ej används, fick ge honom råd hur han skulle göra 🤔😂

Sedan ett evigt tjat om lastbalanserare som om det nu skulle vara nån magisk grej att man kan köra precis allt samtidigt på för full effekt 😂

Finns även andra exempel.

Hos en granne hade ett cant godkänt företag installerat tv antenn för 10k.
Enda dom hade gjort var att byta antennen på taket medans själva sladden var nån gammal rutten skit.

Bil har jag varit med om när jag sagt "gå igenom nu allt så den går igenom besiktningen" "byt bromsklossar etc"
Första som händer är att biljöveln går ej igenom pga dåliga bromsar 🙄
Men då fick företaget gå själv besikta bilen blev så arg när jag hörde "nä delen är visserligen dålig men gjorde så att den skulle gå igenom" 😡 "delen kostar nu 900kr" jaja men vad kostar ditt arbete då att laga saker som är slut?! Betalade delen inget för arbete och han fick besikts bilen själv!

Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.