39 927 läst · 255 svar
40k läst
255 svar
Ordförande skruvar i gatubelysning!?
Varför tror du det?Nissens skrev:
https://www.svd.se/a/09d7ef5e-b8d5-3a14-be2a-fa62d1c3a361/fick-elchock-av-handdukstork
Jag tror nog konsekvensen kan vara väldigt avgörande. Lite svårt att bli dömd för vållande till kroppsskada eller sjukdom eller vållande till annans död om ingen skadas eller dör.D Daniel 109 skrev:
Jag håller med Daniel. Det är vanligt att företaget blir dömt om någon skadas eller dör på grund av ett systematiskt fel. För att den enskilda arbetstagaren ska dömas krävs oftast ganska grov oskicklighet.Alfredo skrev:
Nej, om jag gissar rätt på vad @hempularen menar så är det inte elsäkerhetslagen han pratar om. Istället handlar det om den grundläggande rättsprincipen att att du bara åtalas för det allvarligaste brottet. Det innebär att om du gör en felaktig, farlig elinstallation och någon skadas så finns det andra lagar som får företräde eftersom de brotten har högre straffvärde och bedöms som allvarligare.Alfredo skrev:
Ja så kanske han menar. Jag ser dock inget hinder mot att man straffas enligt elsäkerhetslagen för hempuleri, korrekt sådant eller felaktigt sådant, även om inget allvarligare brott anses föreligga.O Oldfart skrev:
Sen att knappt någon någonsin straffats för detta brott är ju helt sant, men i sig inget som hindrar att det skulle kunna ske.
Medlem
· Västra Götaland
· 664 inlägg
Roligt, jag kan se mig själv som medlem i en förening och göra saker som inte är beslutade om, eftersom jag vet att det blir bättre. Sen kommer alltid nån paragrafryttare som är rädd/missnöjd/avundsjuk/etc etc, när man faktiskt har skapat nåt som är bättre. Som ideell föreningsmedlem vill man gärna göra något för "the greater good".
Blanda gärna in aspekter som el och asbest så blir det garanterat liv i luckan! (Och på tal om el kan jag berätta om ett bygge i Göteborg där samtliga uttag på några av våningarna var felkopplade med jord till fas istället - utfört av ett auktioriserat företag.)
Så jag håller på Ordföranden i detta - hans intention är ärlig i detta!
"Bästa sättet att få något gjort är att göra det själv."
"Det är lättare att be om ursäkt än om lov."
/mini-anarkisten
Blanda gärna in aspekter som el och asbest så blir det garanterat liv i luckan! (Och på tal om el kan jag berätta om ett bygge i Göteborg där samtliga uttag på några av våningarna var felkopplade med jord till fas istället - utfört av ett auktioriserat företag.)
Så jag håller på Ordföranden i detta - hans intention är ärlig i detta!
"Bästa sättet att få något gjort är att göra det själv."
"Det är lättare att be om ursäkt än om lov."
/mini-anarkisten
Moderator
· Stockholm
· 54 625 inlägg
Jo elsäkerhetslagen:O Oldfart skrev:Nej, om jag gissar rätt på vad @hempularen menar så är det inte elsäkerhetslagen han pratar om. Istället handlar det om den grundläggande rättsprincipen att att du bara åtalas för det allvarligaste brottet. Det innebär att om du gör en felaktig, farlig elinstallation och någon skadas så finns det andra lagar som får företräde eftersom de brotten har högre straffvärde och bedöms som allvarligare.
50 § Till ansvar enligt denna lag ska inte dömas i ringa fall eller om gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken.
Gör du något som är åtalbart enl. brottsbalken så får du inte dömas enligt elsäkerhetslagen. Så länge du hempular helt "rätt" så kan du dömas till böter eller fängelse i ett år. Kan jag försvara mig med att min koppling är livsfarlig skall jag frikännas, och hoppas att jag i brottmålet kan hävda att den inte var så farlig.
Medlem
· Västra Götaland
· 664 inlägg
True that.V Ville_Vessla skrev:
Det är väldigt enkelt att klaga på andra, men väldigt svårt att göra något själv. Jag vet inte om det är svenskt eller människor generellt, men det är väldigt tråkigt.
Det är av precis den anledningen jag skrev vad jag skrev. Det är bättre med "doers" än "åsiktsmaskiner".
Jag har varit föreningsaktiv i ca 40 år, och jag kan säga att det ändrar sig inte heller. Det enda man kan göra är att själv göra något, och inte bli irriterad när ingen annan dyker upp – Det skapar bara negativ energi.
🤗
Det är väl därför "vi hugger på TS", för att man känner igen sig i situationen.
Det är ganska provocerande att få kritik från någon som själv inte ens har grundläggande kunskaper i ämnet men som tvärsäkert säger att man gör fel.
Ska en inkompetent ifrågasätta en kompetent så bör det ske med stor ödmjukhet.
Att sen ordförandens kompetens är nyvunnen och på ganska grundläggande nivå, det kan så vara, det vet vi inget om, men TS själv säger ju att den egna kunskapen i ämnet är helt obefintlig.
Det är ganska provocerande att få kritik från någon som själv inte ens har grundläggande kunskaper i ämnet men som tvärsäkert säger att man gör fel.
Ska en inkompetent ifrågasätta en kompetent så bör det ske med stor ödmjukhet.
Att sen ordförandens kompetens är nyvunnen och på ganska grundläggande nivå, det kan så vara, det vet vi inget om, men TS själv säger ju att den egna kunskapen i ämnet är helt obefintlig.
Vem är ansvarig för skadeståndet om någon dör på grund av felaktig modifiering?C cotillion skrev: