P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det beror ju på vilken typ av LED-lysrör man byter till. Vissa ska man ju koppla bort reaktorn på först.
Är det behörighetskrävande eller ej?
Ibland äetdet reaktorn som behöver bytas i en vanlig, traditionell lysrörsarmatur.
Är det behörighetskrävande eller ej?

A
P pmd skrev:
Jodå, de allvarliga elolyckor man hör talas om handlar om elektriker som skadas. Inte om hempulare. Vilket var vad jag försökte antyda.
Hej. Lite off topic nu men var har du hittat den statistiken? Elsäkerhetsverkets statistik säger ju något annat.

För gruppen lekmän finns ingen anmälningsplikt för elolyckor som det gör för elyrkespersoner. De olyckor som finns med i rapporten som rör privatpersoner kommer från verkets mediabevakning. Men även för branschfolk är mörkertalet en faktor, om än minskande.

• Cirkeldiagram som visar fördelning av dödliga elolyckor 2000-2023: Fritid 62%, Arbete 38%. Text beskriver flest dödsfall sker på fritiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A avh67f skrev:
Hej. Lite off topic nu men var har du hittat den statistiken? Elsäkerhetsverkets statistik säger ju något annat.

För gruppen lekmän finns ingen anmälningsplikt för elolyckor som det gör för elyrkespersoner. De olyckor som finns med i rapporten som rör privatpersoner kommer från verkets mediabevakning. Men även för branschfolk är mörkertalet en faktor, om än minskande.
Är det här inte den där försåtliga statistiken som räknar in ungdomar som klättrar på tågtak och därmed avlider av strömgenomgång?

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Man kanske även bör titta på vad som ligger bakom dödsolyckorna. Från:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a/elolyckor-i-siffror/elolycksfallsrapporter/

Jag påstår inte att slarvigt hempul är lämpligt eller ofarligt men det är inte det som tagit livet av folk de senaste åren:

Beskrivning av två dödsolyckor på grund av elolyckor i Örnsköldsvik och Västerås under 2020.
Elolyckor med dödlig utgång 2021: Kraftledningsarbete i Arvidsjaur och Spårområde i Malmö. Beskrivningar av två dödsolyckor på grund av ström.
Text om en dödsolycka 2022 då en man omkom vid spårtrafik efter kontakt med strömförande ledningar vid fotografering på tågvagnar.
Text som beskriver elolyckor med dödlig utgång under 2023, där två personer omkom på grund av el i arbets- och privatmiljö.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man kanske även bör titta på vad som ligger bakom dödsolyckorna. Från:
[länk]

Jag påstår inte att slarvigt hempul är lämpligt eller ofarligt men det är inte det som tagit livet av folk de senaste åren:

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Skulle tro att slarvigt hempul syns mer i brandstatistiken. Det är dock bara min amatörgissning.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:

Att kalla folk som snor koppartråd, trillar på tunnelbanespåren eller klättrar på tågvagnar för hemmapulare är väl liiite att snedvrida det hela?

• Gilla
  • Haha
hapazard och 8 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Skulle tro att slarvigt hempul syns mer i brandstatistiken. Det är dock bara min amatörgissning.
Nu hittar jag ingen källa men har för mig att diskmaskiner, forntidens TV-apparater och bortglömda spisar anses vara en betydligt vanligare brandorsak än hempulad el.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
T
A avh67f skrev:

Elsäkerhetsverkets statistik säger att det finns 3% kvinnor men de står för 21% av alla elolyckor?

Vi borde förbjuda kvinnor från el. Eller hur.

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M miks62gbg skrev:
Alltså köper man och installerar LED lampor med HPL teknik, så behöver man inte bygga om gammla belysningsarmaturer, dessa LED lampor fungerar bra ändå. Om ordförande har köpt fel LED lampor utan HPL, eller köpt rätt lampor men ändå byggt om belysningsarmaturen så har han inte varit speciellt insatt i ärendet.
Han kanske är överinsatt i ämnet och gör de enkla omkopplingarna när det ändå görs åtgärder där. Det är en självklarhet att av både driftsäkerhetsskäl och för att undvika onödig reaktiv ström ta bort förkoppling och faskompensering.

Detta oavsett vilken LED man vill använda.

• Gilla
petersv och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hittar jag ingen källa men har för mig att diskmaskiner, forntidens TV-apparater och bortglömda spisar anses vara en betydligt vanligare brandorsak än hempulad el.
Påglömd spis är alltid värst.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
T ToRy skrev:
Era tolkningar. Min poäng är att ingen av oss vet något annat än det TS skriver, men ändå förutsätter ni att det TS skriver betyder en massa saker som ni inte har en aning om. Det är en misstro mot forumets med-medlemmar som är rätt opassande, och otrevlig.
Nej, det jag skrev baseras på information från ts. Det var inga tolkningar alls. Har du ens läst vad ts skrivit?

Nissens
T Trolltomte skrev:
Elsäkerhetsverkets statistik säger att det finns 3% kvinnor
Kunde svurit på att andelen kvinnor är större… låter minst sagt märkligt.
T Trolltomte skrev:
men de står för 21% av alla elolyckor?
Där ser man.
T Trolltomte skrev:
Vi borde förbjuda kvinnor från el. Eller hur.
Du gör skäl för ditt alias är min kommentar på det…

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fel slutsats. De flesta skribenter tycker att ordförande har gjort rätt för att han spar en massa pengar år föreningen. Men ifrån detta kan man inte sra slutsatsen att arbetet inte är behörighetskrävande.
Sedan kan man fundera på vad man får för pengarna. En ledlampa med E27 sockel 11W har ett ljusflöde på 1055 lm, medan en led armatur 30W har 4500 lm och rekommenderad montage höjd 4 - 6 m, 40W har 6000 lm och rek motagehöjd 4 - 6 m, 75W har 11250 lm och rek montage höjd 8 - 10 m. Det finns armaturer upp till 200W 28000 lm montagehöjd 10 - 12 m. Vad har man för stolpe, vad är syftet med lampan? Lysa lite mysigt eller lysa upp gångstråk eller dylikt.

T
Nissens Nissens skrev:
Kunde svurit på att andelen kvinnor är större… låter minst sagt märkligt.

Där ser man.

Du gör skäl för ditt alias är min kommentar på det…
Vadå, plötsligt när det gäller kvinnor så är det OK att riskera elektrifiering av små barn från lyktstolpar? För att kvinnor minsann också kan? Det är ju tydligt, 3% utgör 21% av olyckor, ta bort de 3% så försvinner 21% av alla olyckor, bättre elsäkerhet för alla.
Kvinnor kanske orsakar fler olyckor än alla manliga hempulare tillsammans. Tänk om sån statistik fanns.

Ja jag vet att skriva detta är värre än att svära i kyrkan.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.