39 949 läst · 255 svar
40k läst
255 svar
Ordförande skruvar i gatubelysning!?
Det var väl det jag menade med inlägget, ibland behövs det kopplas bort och ibland byter man bara, så frågan är ju om det är behörighetskrävande att man gör den operationen i t.ex. en passage i källarvåningen på BRF:n.Dowser4711 skrev:
I min värld byter man bara, men nu är ju jag en hemmafixare av rang och lejer i princip aldrig bort något.
Och? Vad i allt det visar att TS:s oro för säkerheten i ordförandens arbete är obefogad? Alla dessa fakta har inget med sakfrågan att göra. Jag tolkar det som att TS skriver allt detta för att ge en bakgrund till varför han misstror ordföranden. TS tänker sig att det ska ge en förståelse för att oron är befogad. Ni tolkar det som att det ENDA syftet är att baktala ordföranden. Tror ni på fullt allvar att någon skriver en påhittad historia om belysning bara för att få spy galla över en brf-ordförande?A adron skrev:
TS har en befogad fråga. Besvara den och ha lite förståelse för att han skriver i affekt.
Jag skiter i det här nu. Vill ni fortsätta motivera hur ni anser er ha rätt att vara otrevliga mot andra här på Byggahus så för all del, fortsätt gräva...
Det är egentligen inget som visar att oron är varken befogad eller obefogad. Men det finns många frågor tidigare i tråden om exakt vilket arbete ordföranden gör, eller efter bilder på vad ordföranden gjort. Som hade kunnat hjälpa till att besvara om oron är befogad eller obefogad. Och de har inte besvarats med fakta utan bara med hur mycket TS misstror den nuvarande ordföranden. Så det är väl inte så underligt att de svar som kommer är svar på vad TS skriver?
Jag har vid två tillfällen bett TS att om möjligt visa några bilder på stolpbelysningen och kanske som lite mervärde även från en modifierad armatur. Då kan man få någon liten uppfattning om vad det rör sig om och om det som nämnts eventuellt bara räcker med att byta "lampa" och inte koppla om något.T ToRy skrev:Och? Vad i allt det visar att TS:s oro för säkerheten i ordförandens arbete är obefogad? Alla dessa fakta har inget med sakfrågan att göra. Jag tolkar det som att TS skriver allt detta för att ge en bakgrund till varför han misstror ordföranden. TS tänker sig att det ska ge en förståelse för att oron är befogad. Ni tolkar det som att det ENDA syftet är att baktala ordföranden. Tror ni på fullt allvar att någon skriver en påhittad historia om belysning bara för att få spy galla över en brf-ordförande?
TS har en befogad fråga. Besvara den och ha lite förståelse för att han skriver i affekt.
Jag skiter i det här nu. Vill ni fortsätta motivera hur ni anser er ha rätt att vara otrevliga mot andra här på Byggahus så för all del, fortsätt gräva...
Det kanske är för mycket begärt men skulle kunna ge åtminstone någon möjlighet att bedöma ev risker. I ftågan om elinstallationsarbete kan ni med fördel som första utkast utgå från vad dennis_f skrivit några gånger. Det är en gammal käpphäst som nog bär någorlunda ännu vid en första bedömning.
För skönandarnas vidare diskussioner får ni fråga er om man bara genom byte av ljuskälla kan skapa fel som ger risker. Ett enligt regler tillåtet arbete kan om ingen övrig fackmässig bedömning av helhetens skick görs vara farlig. Så då kommer den käraste frågan in om vem som ska pekas ut.
Som sagts tidigare, det som talar för att ”tjommen” gjort rätt är att belysningen fungerar. Det faktumet motsäger mycket av ts farhågor. Snacket om strömförande stolpe o liknande kan man avfärda direkt eftersom man inte rör den vid byta av ljuskälla, det är en annan fysisk anslutning.T ToRy skrev:Och? Vad i allt det visar att TS:s oro för säkerheten i ordförandens arbete är obefogad? Alla dessa fakta har inget med sakfrågan att göra. Jag tolkar det som att TS skriver allt detta för att ge en bakgrund till varför han misstror ordföranden. TS tänker sig att det ska ge en förståelse för att oron är befogad. Ni tolkar det som att det ENDA syftet är att baktala ordföranden. Tror ni på fullt allvar att någon skriver en påhittad historia om belysning bara för att få spy galla över en brf-ordförande?
Vad tycker du talar för att det är en livsfarlig installation?
Det är nu uppe i en 5-6 inlägg som begär att få se bilder på belysningen men det tycks inte TS reagera på.GK100 skrev:
Ska ordföranden klandras och avsättas så får föreningen leta efter andra anledningar än själva bytet av lampkällor och ev armaturinkråm. Som du nämnde tidigare så är huvudfrågan en annan än en elrelaterad fråga. TS ville få en fackmässig bedömning av den förmodade olagligheten.
Medlem
· Blekinge
· 11 188 inlägg
Den argumentationen fungerar inte för hemmapul. En hemmapulad elcentral kan fungera bra i åratal tills den lösa nollan hoppar ur eller annat. Sannolikheten är liten men finns.Nissens skrev:
Att en lekman ger sig på annat än att byta ljuskälla är oseriös, speciellt på allmän plats.
Och det har inget att göra med teorin att TS känner sig kränkt som tidigare styrelsemedlem eller inte tycker om ordföranden. Helt olika saker.
Man skall ha utbildning för skruva i två ledare i en sockerbit för att byta taklampa. Visst, är det så lagen är så är det bara så.T Thomas_Blekinge skrev:Den argumentationen fungerar inte för hemmapul. En hemmapulad elcentral kan fungera bra i åratal tills den lösa nollan hoppar ur eller annat. Sannolikheten är liten men finns.
Att en lekman ger sig på annat än att byta ljuskälla är oseriös, speciellt på allmän plats.
Och det har inget att göra med teorin att TS känner sig kränkt som tidigare styrelsemedlem eller inte tycker om ordföranden. Helt olika saker.
Samtidigt får jag härja som jag vill inuti tvättmaskin, torktumlare o.s.v. OCH jag får byta bromsar, länkarmar, styrning och delar i bränslesystem på bilen utan någon som helst utbildning.
Det haltar lite här. Måste ligga något annat bakom, inte bara huruvida jag klarar koppla en sockerbit.
Nej, det behövs ingen utbildning för att skruva i en sockerbit. Du behöver dock vara anställd av ett företag som har en elekrikter anställd som upprättat ett egenkontrollprogram som beskriver hur man kontrollerar att man kopplat in en sockerbit.
Ingen kontrollerar sedan att egenkontrollprogrammet följs.
Ingen kontrollerar sedan att egenkontrollprogrammet följs.
Alltså köper man och installerar LED lampor med HPL teknik, så behöver man inte bygga om gammla belysningsarmaturer, dessa LED lampor fungerar bra ändå. Om ordförande har köpt fel LED lampor utan HPL, eller köpt rätt lampor men ändå byggt om belysningsarmaturen så har han inte varit speciellt insatt i ärendet.
Jodå, de allvarliga elolyckor man hör talas om handlar om elektriker som skadas. Inte om hempulare. Vilket var vad jag försökte antyda.Alfredo skrev: