9 021 läst ·
14 svar
9k läst
14 svar
Orangrepp i vindsgolvet
Vi har börjat renovera vårt fritidshus, ett "ruckel" som en gubbe byggt av diverse byggavfall verkar det som... När jag rivit ut garderober och väggar på ovanvåningen (som ska isoleras och kläs som ett enda rum upp i nock) upptäckte jag att golvplankorna är mer eller mindre angripna av or. Det stod garderober på och utanför där man gick förbi, ligger plastmatta på svajigt golv. Ska jag ta bort hela golvet och lägga nytt? Eller kan jag ta Anticimex att gasa/spruta och sen lägga nytt brädgolv ovanpå? Det ska vara ett enkelt vindsgolv. I halva ovanvåningen ligger brädgolv, troligen på det gamla, så detlåter jag nog vara så länge. Det ska vara budgetrenovering, men ändå vettigt.
Nån som vet eller har egen erfarenhet av or i golv?
Nån som vet eller har egen erfarenhet av or i golv?
Jorå, jag hade or i takbjälkarna. Anticimex kom & kikade och lugnade mig
- or jobbar långsamt. Jag fick sprutat ett par år efter att vi upptäckte oren.
Töm utrymmet på alla pryttlar och ta dit Anticimex som sprutar. De fixar detta med mycket gift så tejpa igen dörr/lucka till vinden efter att de varit där och låt utrymmet vara obefolkat och se till att husdjuren inte kommer dit (kommer inte ihåg hur många dagar).
Sedan gör man lämpligast som jag gjorde - skickar upp ungarna som får städa upp efter holocausten (golvet kommer att vara täckt av spindlar, fjärilar, getingar, otyg etc som ligger med bena upp). Dammsugare funkar bra.
Har utrymmet sprutats lär det aldrig mer behöva sprutas mot or.
Även om du har en utvidgad Anticimexförsäkring är or undantaget >
- men det kostar inte så vansinnigt mycket.
Or kommer förr eller senare i alla ouppvärmda hus' träkonstruktioner söder om Norrland och skall naturligtvis tas bort men förstör inte huset 'i princip'.
Töm utrymmet på alla pryttlar och ta dit Anticimex som sprutar. De fixar detta med mycket gift så tejpa igen dörr/lucka till vinden efter att de varit där och låt utrymmet vara obefolkat och se till att husdjuren inte kommer dit (kommer inte ihåg hur många dagar).
Sedan gör man lämpligast som jag gjorde - skickar upp ungarna som får städa upp efter holocausten (golvet kommer att vara täckt av spindlar, fjärilar, getingar, otyg etc som ligger med bena upp). Dammsugare funkar bra.
Även om du har en utvidgad Anticimexförsäkring är or undantaget >
Or kommer förr eller senare i alla ouppvärmda hus' träkonstruktioner söder om Norrland och skall naturligtvis tas bort men förstör inte huset 'i princip'.
Saxat från NE:
or, arter i kvalsterfamiljen Aca´ridae. De uppträder som skadedjur i torkade produkter och lagrad mat. De är i regel ca 0,2-0,7 mm långa och vita med rödaktiga ben, de flesta med världsvid utbredning. Namnen mjölor och ostor antyder en bindning till vissa livsmedel, men en art kan i regel uppträda på många olika produkter. Angripna matvaror blir i regel otjänliga som människoföda.
- Ursprungligen avsågs med or djurens lämningar i form av mjölliknande exkrementer. Ibland kallas därför det trämjöl som trägnagare producerar i möbler och virke också or och den gnagande larven ormask.
Hm ... letade på Anticimexsidan för att finna en bild på det lilla husdjuret ... utan att lyckas
or, arter i kvalsterfamiljen Aca´ridae. De uppträder som skadedjur i torkade produkter och lagrad mat. De är i regel ca 0,2-0,7 mm långa och vita med rödaktiga ben, de flesta med världsvid utbredning. Namnen mjölor och ostor antyder en bindning till vissa livsmedel, men en art kan i regel uppträda på många olika produkter. Angripna matvaror blir i regel otjänliga som människoföda.
- Ursprungligen avsågs med or djurens lämningar i form av mjölliknande exkrementer. Ibland kallas därför det trämjöl som trägnagare producerar i möbler och virke också or och den gnagande larven ormask.
Hm ... letade på Anticimexsidan för att finna en bild på det lilla husdjuret ... utan att lyckas
Då kanske det är sådana som jag har :-/. Har åtminstonde en takbjälke där det är ett ställe det varit bark på som det är 3-4mm stora hål i som det på några veckor blir som ett (mycket) tunt lager "mjöl" under.
Har inte kännt mig extremt stressad av det men man kanske skulle göra något
Är det inte bara att spruta in lite boracol i hålen eller så ???
Har inte kännt mig extremt stressad av det men man kanske skulle göra något
swehjo skrev:Då kanske det är sådana som jag har :-/. Har åtminstonde en takbjälke där det är ett ställe det varit bark på som det är 3-4mm stora hål i som det på några veckor blir som ett (mycket) tunt lager "mjöl" under.
Har inte kännt mig extremt stressad av det men man kanske skulle göra något![]()
Ingen ide att stressa. Om du väntar tillräckligt länge så slipper du ju göra något åt det. Då är det bara att bygga nytt.
;Dtynnis skrev:
Finns ju i och för sig vissa planer med de takstolarna någonstans långt borta vid horisonten :-X Så vem vet, kanske blir så. Om man nu kommer till det stället i projektplanen någon gång ;D
Det ligger väl något i det.... Har lite mögelpåslag på råsponten och 10l Boracol i källaren och aldrig verkar de två mötas... Finns ju betydligt roligare saker att göra i ett renoveringsprojekt. Kanske dags att leja bort rubbet till A-mex.
Är hålen ovala och fina i kanterna? I såfall är det nog blåjon såna Har vi gott om turligt nog äter dom bara bark och skiktet just under barken så när dom ätit upp det tackar dom för sig o stickerswehjo skrev:Då kanske det är sådana som jag har :-/. Har åtminstonde en takbjälke där det är ett ställe det varit bark på som det är 3-4mm stora hål i som det på några veckor blir som ett (mycket) tunt lager "mjöl" under.
Har inte kännt mig extremt stressad av det men man kanske skulle göra något![]()
Är hålen däremot lite taggiga i kanterna så kan det vara husbock och då är det illa bara att ringa antisimex på en ggn
Då har Anticimex varit här och det alldeles gratis då skadedjursbekämpning ingår i If-försäkringen!!
Svaret bidde blåjon vilket inte - precis som gogu sagt - var något problem!
Då sover jag lugnt ett tag till ;D
Svaret bidde blåjon vilket inte - precis som gogu sagt - var något problem!
Då sover jag lugnt ett tag till ;D
Hej! Har köpt ett gammalt hus som har orangrepp på diverse utrymmen. Som jag har fattat så ger de sig ofta när man väl flyttar in och börjar värma upp och torka ut kåken ordentligt. Men skulle det inte lösa det så är det ju Anticimex som gäller. Är lite nyfiken på vad du fick ge för saneringen?yonna skrev:Jorå, jag hade or i takbjälkarna. Anticimex kom & kikade och lugnade mig *- or jobbar långsamt. Jag fick sprutat ett par år efter att vi upptäckte oren.
Även om du har en utvidgad Anticimexförsäkring är or undantaget *>- men det kostar inte så vansinnigt mycket.
Or är det skånska namnet för strimmig trägnagare. (Närmare bestämt dess larver)yonna skrev:Saxat från NE:
Även om oren inte klarar av kärnvirket i bjälkar så kan de lätt äta upp en golvbräda så att du trampar igenom. Jag skulle nog oroa mig för hållfastheten i dessa bräder.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det borde finnas en rankinglista för "äldsta trådlyft"sunqan skrev:
Den här var bra, med sista inlägget innan lyftet 2005-10-19, dvs 2839 dagar i ide.
Men denna är snäppet värre med 3082 dagar i karantän innan lyftet:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/32500-vad-ar-kinavipp.html#post122118
Moderator:
En ny rubrik bredvid Mest lästa, Mest besvarade Obesvarade osv, tack!
Plats finns ju på menyraden.
Tilägg:
För att inte tala om denna: 3310 dagar!
http://www.byggahus.se/forum/isolering/51033-vad-ar-bast-i-blindbotten.html#post369805
Nej, nu får jag nog gå ut och skaffa mig ett liv
Redigerat:
Klicka här för att svara