Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Orättvist fel - Duschblandare

1. Peter1986
    Lösvirkesbyggare · Värmland · 293 inlägg

Peter1986

Lösvirkesbyggare
    Om någon har en lösning på detta så är jag tacksam...

nu ska jag göra en kort historia lång, då jag blev lite bitter över att det blev fel även fast jag gjort allt rätt

Så till problemet;
    Jag ville ha en Hansgrohe-blandare, och trodde först att de endast fanns i 150cc så jag byggde med det cc-måttet.

jag använder LKs grejer rakt igenom, och om vi börjar inifrån vägg så ser det ut så här;
    LK pex till 2st LKs väggdosa UNI push x16 på 150cc i fixtur.
    Sen LK anslutningskoppling (188 18 48)

Nu när jag skulle montera Hansgrohes blandare så monteras den med excentriska nipplar som ska bygga ut 36 mm från vägg. Så här långt ut kommer man inte med LKs anslutningskoppling. Utan då gängar täckbrickan förbi.
    Ett alternativ var först att skruva in anslutningskopplingen jämnt med väggen och använda Hansgrohes medskickade täckbrickor och excentriska nipplar Men det går inte. De täcker inte hålet för väggdosan då det blir excentriskt.

Mina två alternativ nu är att gänga i en ytterligare nippel som får packas. Alternativt fästa mot LK anslutningskoppling och hoppas att den lilla vinkel som blir upp till takduschens infästning inte skapar något läckage.
    Fästet för takduschen är heller inte justerbart och är hela anledningen till att nipplarna behöver ut 36mm.
    En extra stor täckbricka skulle ju funka :(

hjälp tack!
    Jag är ödmjuk för att jag missat nåt självklart här :)

2. hscn
    Renoverare · Östergötland · 1 258 inlägg

hscn

Renoverare

Har nyligen råkat ut för samma sak. Löstes med LK anslutningskopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1635479.jpg

https://www.vvsochbad.se/VVS-Roer-K...K--LK-Anslutningskoppling-G15xG20-831433.html

Använde bara kopplingen inte täckbrickan, lite pyssel att kapa till rätt längd. Använde inte de excentriska kopplingarna
    Det gick att slipa ur tillräckligt mycket på insidan av Grohes täckbricka för att få den att gå utanpå väggdosans kant, fixades med en Dremel.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0697.jpeg

Lycka till!

Redigerat 21 nov 2019 23:41
  3. S
    Medlem · 1 inlägg

SunMountain

Medlem
    Hur löste du det?

Sitter I samma sits, men har inte beställt blandare än...

4. Peter1986
    Lösvirkesbyggare · Värmland · 293 inlägg

Peter1986

Lösvirkesbyggare
    Letade djupare täckbrickor ett tag enligt svaret ovan. Men sen monterade jag faktiskt ditt allting med ca 5mm diff och det fungerade och syns knappt utan läckage. Inget annat tips tyvärr..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.