Byggahus.se
Hej! Håller på och koppla ihop dator till tvn i en ny lägenhet som inte har jordade uttag. Har märkt att den nya HDMI kabeln på 15m ger stötar då man håller i höljet samt nuddar tvn som är i vardagsrummet, Inget extremt men sticker till lite.

Har kollat i lägenheten och ser att rummet som datorn finns i samt vardagsrummet ligger på olika säkringar, dvs olika faser? Har prövat sätta datorn i vardagsrummet och då ges ingen stöt.

Stötarna i sig är egentligen inget problem då jag inte kommer hålla fingret på båda så ofta men är detta något skadligt för tv / grafikort och dator då strömmen verkar vilja jämna ut sig mellan dom två när jag har dom i olika rum?

Jag tror att du kan hitta förklaringen i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...nde-vad-kan-jag-goera-aer-det-farligt.282087/

Den spårar visserligen ur fullständigt men är rolig att läsa :) För att sammanfatta så är det troligen helt ofarligt. Den ström du känner handlar om några hundra microampere och är en medveten konstruktion för att inte olika spänningssystem (primär- och sekundärsida på en transformator) fritt ska driva ifrån varandra likt en kondensator.