Byggahus.se

Optimering av stereokvalitét för multiroom-lösning

1. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Hur mycket är lönt att spendera på stereohögtalare?

Jag sitter och klurar på hur man ska få till en vettig multiroom-musikanläggning i hemmet. Kravspecen är inte heller klar men klart är att jag iallafall vill ha "rätt" Hifi-kvalitet i vardagsrummet. Så just nu försöker jag reda ut det. Idag finns en Logitech Z-5500 surroundanläggning som musik/hemmabioanläggning och datorn är den primära musikspelaren. Högtalarna är väggmonterade. Front ovanför TV:n, subwoofer under TV:n, höger och vänster högtalare fram och bakhögtalarna ovanför soffan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    högtalarplacering.png

Förutsättningarna är inte optimala av två skäl.

Majoriteten av musiken som kommer att spelas är spotify 320 kbps, en mindre del kommer att vara FLAC. Högtalarplaceringen är också given. Det finns inget annat ställe att placera två (större) högtalare än under de befintliga frontarna idag. Om man verkligen lyssnar så är det nog det bästa stället också eftersom man kommer att sitta i soffan.

I huvudsak kommer man dock att röra sig runt på nedervåningen, och fint ljud är prioriterat över maffig bas eftersom det inte går att trycka på med flera hundra watt lågfrekventa bastoner när barnen sover på övervåningen.

Det finns en massa saker som jag inte är klar över. Ska man köra sonos, airplay, utrustning baserad på vanliga hifikomponenter eller försöka bygga ihop något prisvärt system med raspberry pi/mediapc, USB-dac och ett spridningssystem? Ska man behålla befintlig hemmabio eller ska man ersätta den med en hemmabioreciever? Hur ska kravspecen se ut i övrigt? Önskvärt är iallafall hög WAF och ett system som är så litet som möjligt (teknikskrubb finns att tillgå),

Som jag förstått det så är det 1) rummets akustik och högtalarplacering 2) högtalarnas kvalitet 3) dac och förstärkare som är avgörande för ljudkvalitet. Jag tänker mig också att det är den svagaste länken i kedjan som mestadels avgör den upplevda kvalitétsnivån på ljudet. Så min ambition är att hitta en kvalitetsnivå på DAC, förstärkare och högtalare som ligger strax över den gräns som sätts av rummet eller indatan, beroende på vad som är sämst. Jag vill inte underspendera så att jag får ett onödigt dåligt ljud pga snålhel, men jag vill inte heller överspendera på kvalitét som jag inte kan höra.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    audiodiagram.png

Och det är här jag behöver lite råd av forumets erfarna audiofiler. Vad kan jag förvänta mig? Hur mycket pengar bör jag spendera? Får jag mest hifi för pengarna om jag köper ny utrustning, eller ska jag försöka hitta begagnad hifi på blocket, och vilken utrustning bör man titta på isåfall? Och har jag tänkt rätt eller är jag ute och cyklar?

2. Cujo
    Medlem · 566 inlägg

Cujo

Medlem
    För det första OM du skall satsa på surround/hembio ljud så finns det ett par saker som 90% inte vill inse:

1. Bioljud kostar inte dubbelt så mycket, utan 3-4 ggr så mycket!

2. För att verkligen få bio-ljud, t ex kulor som viner igenom rummet i en eldstrid, så är högtalarplaceringen ALLT. Hela rummets möblering måste anpassa sig efter högtalarna. Är det inte ett realistiskt alternativ, spara pengar och nöj dig med stereo. Ett par väl placerade stereohögtalare ger bättre "surround-ljud", än vad hemmabio-systemen i de flesta hem gör.

3. Ett par bra stativ-(bokhylle-)högtalare kostar ca 5000kr. Ca 10 000kr för ett par golvhögtalare. Då är det instegs-hifi vi pratar om. Var det 5.1 eller 7.1 du skulle ha?

4. En bra subwoofer-lösning kostar mer, än vad "svensson" har i totalbudget för ljudet.

Redigerat 14 nov 2013 15:19
    • Laddar…
  3. pelpet

pelpet

Medlem
    Tack för bra respons.

Det är framförallt musik jag vill ha. Den befintliga logitech Z-5500-anläggningen duger som surroundanläggning (ser bara ett fåtal filmer om året) men är däremot medioker som musikanläggning. Att behålla den intakt för 5.1 TV/filmljud och komplettera med bra stereohögtalare är ett alternativ. Att möblera om för ljudets skull är det inte. Jag skulle också kunna tänka mig att behålla 2 eller fler Z-5500-högtalare och komplettera med två nya frontar och koppla in dessa på en hemmabioreciever och på så sätt få en 7.1-anläggning. Oklart hur man skulle göra med subwoofern isåfall, den är ju aktiv. Kanske kan man köpa en sån här kabel och enbart nyttja subwoofern. Eller så får man pensionera den och anse att den är för dålig.

Ang 3) Pratar vi nypris här? Får jag bättre högtalare för 10000:- på blocket än för 10000:- på hifi-klubben? Jag har kollat lite och det verkar som golvhögtalare som kostade 20000:- för 10 år sedan kostar omkring 10000:- på blocket nu men det har väl skett en produktutveckling får man hoppas. Här har vi ett gammalt system (troligen utan HDMI) som verkar hyfsat. Och här är gamla modellen av Dali Ikon 7 för knappt hälften av vad nya Dali Ikon Mk2 kostar.

4) Vill du utveckla? Som jag fattat det så kan jag välja på stativhögtalare + subwoofer eller rejäla golvhögtalare. Är logitech-subben ett hån mot musik?

4. pelpet

pelpet

Medlem
    Som det ser ut just nu så blir det inte golvhögtalare utan helst väggmonterade högtalare som inte är onödigt stora. Så vad säger forumets ljudkunniga - hur utformar man bäst ett sådant system och var hamnar kvalitetsribban då den huvudsakliga ljudkällan är MP3?

5. hevi
    Medlem · stockholm · 621 inlägg

hevi

Medlem
    Angående Ogg 320kbit vs flac behöver du inte oroa dig. Tränade lyssnare kan eventuellt höra skillnader i ett ytterst potent system, med tämligen extremt programmaterial. Själv har jag både en tämligen seriös rigg och anser mig som en rätt tränad lyssnare och jag lider inte det minsta av att köra Spotify 320kbit jämfört med att köra samma pressning i FLAC.

Vad gäller prioritering rum-> högtalare-> förstärkare-> källa så kan man väl säga som så att källa och förstärkare är helt underordnat rum och högtalare, förutsatt att programmaterialet (=musiken) är av dräglig inspelningskvalitet.

Vad gäller rum och högtalare så blir det onekligen så att dom påverkar varandra. Hur det påverkar i det specifika fallet är omöjligt att uttala sig om utifrån en planlösning, men generellt kan man säga att man kan få väldigt bra resultat med rätt små medel. Rummet bör vara "lagom" dämpat (stoppade möbler mattor osv). Reflektionsytor nära högtalarna kommer att påverka ljudbilden negativt, så kala väggar är inte bra för mellanregistret (röster) och diskantregistret och "ljudbilden" (dvs var i rymden ljudkällorna upplevs vara placerade".

I basregistret så spelar rummet också stor roll -i det registret börjar våglängderna närma sig rummets dimensioner, och då händer det en massa märkliga saker. Rummet går i resonans för (=förstärker kraftigt) vissa frekvenser och släcker ut andra nästan helt. Allt från lägre mansröster, cello, elbas osv grötas till, och trummor och djupare bas kan låta helt utsmetad och som ett kontinuerligt monotont bummel.

Hur illa det blir beror på väggar, tak och golvens beskaffenhet (styva väggar som betong ger svåra problem emedan gipsväggar och andra eftergivliga material med lite inre förluster ger mindre problem). Här handlar det om placering av högtalare och placering av lyssnare för att få så bra balans man kan få utifrån de givna förutsättningarna, om man inte vill proppa rummet fullt med diverse extremt skrymmande basabsorbenter.

Angående din tänkta uppställning så ser min "lillbio" ganska likadan ut - placerad i hörnet av ett större rum. Kör tvåkanal bokyllehögtalare av obskyrt märke som frontar, har ingen center (då det inte behövs för så små geometrier som i hemmabiomiljö), ingen sub och yttepyttesmå surrounder och då jag valt kvalitetsfrontar (som är stora som två A4-pärmar) så låter det brutalt bra. Utan sub, och utan center...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.