Hej,

Har precis fått klart tilläggsisolering av taket. På de ca 10 cm spån som fanns har jag fått till ca 40 cm lösull.
Den gamla delen av huset där detta skett har två våningar samt källare. Boarea ca 100 kvm. Denna del värms av vattenburna element.
En tillbyggnad på ca 80 kvm finns, fördelead på två våningar. Här ligger vattenburen golvvärme på båda våningsplanen. Här fanns inget behov av (eller möjlighet till) tilläggsisolering.

Huset har fjärrvärme. Det finns också kakelugnar som används sporadiskt. Fjärrvärmen har endast utegivare idag.

Nu när huset bör kräva mindre energi funderar jag på om jag:
1. borde ändra något på fjärrvärmecentralen?
2. Och/eller skaffa inomhusgivare? Eller räcker det med de termostater som sitter på elementen?
3. Övrigt att tänka på efter att ha tilläggsisolerat?
för att nyttja den fulla effekten av det jag just gjort.. :)

Golvvärmen har inomhusgivare i de 4 rum som har golvvärme. Dessa fungerar sådär men det är en separat fråga som kanske också skulle kräva åtgärd.

• Gilla
Tom Baylis
  • Laddar…
Också lite nyfiken. Har gjort detsamma med tillägsisolering samt installerat 2 luftvärmepumpar. Fick högre fjärrvärmeförbrukning som tack.... =)

För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.

Steg1
Injustering av förinställningen på varje radiator så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.

Steg2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Det räcker med utegivare.
Om även innegivare används så gäller det att hitta en optimal placering, det kan vara svårt.

Steg3
Montera och injustera termostaterna på radiatorerna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.

Steg1
Injustering av förinställningen på varje radiator så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.

Steg2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Det räcker med utegivare.
Om även innegivare används så gäller det att hitta en optimal placering, det kan vara svårt.

Steg3
Montera och injustera termostaterna på radiatorerna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Tack för det svaret. Känns inte helt lätt för en lekman dock :)
Något man kan ge sig på själv eller vem lejer man för sånt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.