Optimal fläkthastighet

3k läst  6 svar

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej

Finns det egentligen ngn optimal fläkthastighet på en FLVP vad det gäller energiutvinning som pumpen kan göra ? Man kan ju anta att ju högre fläkthastighet ju mer "råmaterial" har pumpen att utvinna energi ur, men det måste ju finnas en gräns när pumpen ej klarar av att utvinna mer energi. Frågan är ju var denna gräns ligger och hur man tar reda på den?

/Klein

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Optimal fläkthastighet

vist får pumpen mer "råmartirial" att aarbeta med ju högre fart du har på fläckten. men samma mängd luft måste ju komma in nån annan stans o ersätta den varma luften du "slänger" ut.
    den nya lufeten är ju kall & måsta värmas upp (det finns ju ingen eveghetsmaskin)

3. K
    Medlem Nivå 4

Hej

Precis, det är en av de saker jag vill undvika: att man tar in mer mängd kallluft än vad vp:en kan energiutvinna från motsvarande mängd varmluft. Jag eftersträvar alltså att ha så låg fläkthastighet som möjligt för att 1: dra in så lite kallluft som möjligt, 2: minska drag från ventiler, 3: minska elkostnaden för fläkten, 4: inte blåsa ut varmluft som inte vp:en har kunnat utvinna energi ur.

Helt klart är att om man drar ned fläkthastigheten radikalt så sjunker tempen på avluften (alltså vp:n har dragit ur mer energi ur luften), men antagligen har kompressorn dragit samma mängd el och då finns ju risken att man får tillsätta lika mycket el men man får ut mindre energi från luften eftersom mängden luft som passerat vp:n minskats.

Så man vill ju uppnå det läge där man fortfarande utvinner max energi ur luften trots att man har sänkt fläkthastigheten (man vill fortfarande ha ut sina 2 kW ur pumpen med samma mängd tillsatt el men med lägre fläkthastighet).

Baksidan är ju förstås att man antagligen kommer att ventilera huset mindre än vad Boverkets rekommendationer säger, men man kan ju verkligen fråga sig om det är nödvändigt att ventilera huset med den omfattningen, det är ju ett j-a blås i huset tycker jag ?

/Klein

4. H
    Medlem Nivå 1

Jag är intresserad av en fortsättning på tråden då frågan är intressant ur många synvinklar. Fläktoljud, onödig kompressorgång samt som nämnts gångtid på kompressorn utan att optimalt COP erhålles. Jag kan för lite men är intresserad av att hitta en bra justering på min NIBE oxå.

/TZ :-/

5. B
    Medlem Nivå 9

De flesta ger tyvärr inte mer en 1 kW tillskott (eftersom kompressorn drar 500 W och har COP på 3). Nibe 310 har i alla fall dessa värden.
    Nej, kör den ventilation som boverket anger. Om det är mycket kallt ute kan du dra ner lite men det är upp till var och en hur bra inomhusklimat de vill ha.
    Hur ofta kollar ni förresten upp att ventilationen håller de värden de hade efter inflyttningen? (ni behöver inte svara, jag vet att det är ganska sällan som det görs)

Ha en bra JUL

6. B
    Medlem Nivå 2

Jag satsar oxå på att det ska va rätt ventilation sen får tillskottet ge vad det ger. Har fått ventilatonen injusterad av en fackman. Han gav mig två alternativ på fläkthastighet och jag valde det längre med tanke på ljudet i badrummet. Anser att det är viktig med en vettig ventilation.

7. 0
    Medlem Nivå 5

Tror också att boverkets norm är lite överdriven, numera har i alla fall nybyggda hus mycket stora öppna ytor, vad är det som säger att mitt ganska stora vardagsrum har större behov av ventilation än ett mindre. I detta fall spelar nog inte storleken någon roll...
    Brassar man sen på med kaminen så ökar ju avluftningen oavsett om man har tilluft eller ej. Har någon förslag på hur jag skall med automatik kunna minska hastigheten på fläkten när jag eldar?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: