Byggahus.se
Är inte bra på progressiva.
Men ett stort varningens finger för Synsam sen de har gjort om sin kedja.
De lurar in dig i abonnemang och gör det svindyrt för dig. Ta aldrig det, betala cash.
De verkar också ha resande optiker, dvs att om du träffar en optiker idag, så träffar du troligtvis inte den nästa gång.

Synsam är fortfarande dyra men har tyvärr blivit sämre än de flesta andra idag. Gick alltid till synsam. Sen starta tydligen min optiker nytt, och jag var dum nog och gå på ett ab hos synsam.
När jag väl kunde komma ur så bytte jag såklart optiker till min gamla och kommer ha honom till han slutar eller pensionerar sig.
De ville även ha betalt för en månad extra av mig.

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nu har jag inte progressiva glas utan vanliga, men jag har ett par (köpta hos en "riktig" optiker) när jag sitter och läser (studerar) och ett par andra som jag har "till vardags" (köpta hos specsavers)..

Båda två är "samma recept" alltså inga läsglasögon (jag behöver inte det, har enbart brytningsfel) och jag kan säga att det är ENORM skillnad..

De "riktiga" glasögonen kostade nästan fem tusen och specsavers glasen under 1000-lappen.. Och det märks..

De billiga glasen är inte lika behagliga för ögat som de dyrare...

Hade inte valt att köpa ett par glasögon till om det inte vore för att jag behöver byta glasögon på jobbet och helt enkelt inte "klarar" mig utan glasögon en kväll när jag måste läsa.. och har glömt mina privata på jobbet nån gång eftersom jag trots allt ser ganska bra utan glasögon och faktiskt inte måste ha dem (enligt optiker) när jag kör bil..

De billiga glasen duger att köra bil med, men är jobbiga för ögat att tex läsa med eller kolla på telefonen/tvn.. Har samma upplevelse med mina jobb-glas, de är också från specsavers, de är helt enkelt inte lika bra i slipningen (eller nåt)
Om din arbetsgivare står för dina glasögon för att du skall kunna jobba framför datorn (terminalglas) så kolla vilka optiker som är upphandlade. Har du tur så finns det någon bra där. Ett annat tips är att terminalglas är som ett par läsglasögon med längre avstånd mellan ögat och fokus(datorn). Tycker det är väldigt jobbigt när man tittar upp och t ex pratar med någon och det blir suddigt. Min optiker fixade det genom att ge mig ett par rumsprogressiva, jag är mycket nöjd med dem

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om din arbetsgivare står för dina glasögon för att du skall kunna jobba framför datorn (terminalglas) så kolla vilka optiker som är upphandlade. Har du tur så finns det någon bra där. Ett annat tips är att terminalglas är som ett par läsglasögon med längre avstånd mellan ögat och fokus(datorn). Tycker det är väldigt jobbigt när man tittar upp och t ex pratar med någon och det blir suddigt. Min optiker fixade det genom att ge mig ett par rumsprogressiva, jag är mycket nöjd med dem
De har specsavers..

Och nej, jag har inte terminalglas, jag jobbar som svetsare :cool:

H HEM2121 skrev:
Skall byta bara för att du skall sitta framför datorn då är progresseiva glas ingen höjdare. Då gäller terminalglasögon.
Nä det är mer hemma eller jobbet, man ska kolla något snabbt på telefonen eller läsa någon liten text på en burk etc...

H Huset vid sjön skrev:
Hej. Jobbar som optiker så jag har lite input. Skall man nörda ner sig ordentligt så får man se förbi kedjorna och titta på vilka som levererar glasen till dom och då finns Zeiss, Rodenstock, Essilor och Hoya samt en del direktimporterat kinakrafs som tex LensWay Smarteyes och Specsavers säljer.
Det finns ett motsatsförhållande när man tillverkar progressiva glas och det är hur bred det klara fältet är kontra hur lugnt och oyrsligt det är när man rör på huvudet. Bredare fält passar den som flyttar ögonen men håller huvudet stilla när man scannar av något, dessa glas kallas hård design, glas med smalare fält men lugnare upplevelse passar dom som rör mycket på huvudet men inte flyttar ögonen så mycket i skallen. Dessa glas kallas mjuk design. De störa tillverkarna kan rangordnas från hård till mjuk som Zeiss, Rodenstock, Essilor och Hoya. Sedan har alla dessa tillverkare olika generationer av glas där man efter hand lyckats klämma ur både mer bredd och lugn men förhållandena kvarstår ändå. Min erfarenhet är att Rodenstock och Essilor fungerar för de allra mesta men är man en personlighet i ytterkanten av hård/mjuk skalan vinner man på att välja respektive glas. Nu vet man oftast inte hur man använder ögonen/huvudet men när man köper sitt andra/tredje par progressiva så kan man rannsaka sig vad man tyckt om de befintliga glasen och välja nästa par efter det.
Tack för bra info, men... vilka av nämnda optiker kan göra detta / har tillgång till bra glas? Skjuter man sig helt i foten om man går till Smarteyes eller Specsavers? Vill inte lägga en massa tusenlappar för att då ändå få glas jag inte vill använda...

j.f.s
H Huset vid sjön skrev:
Din båge är typiskt sett tillräckligt stor. Har man 17-18mm från siktlinjen när man tittar rakt fram och till nederkant på bågen så skall det vara ok, kan gå med mindre också. Hela glashöjden är 40mm och bågar brukar vara centrerade så att ögat kommer i övre delen av glaset så det är nog inte problemet.
Progressiva glas är en kompromiss som inte funkar för alla men de flesta brukar ändå föredra det framför att byta glas hela tiden.
Har du snackat med din optiker om problemet? Ofta kan en ganska lite justering av hur bågen sitter i förhållande till ögonen göra stor skillnad på hur man upplever glasen.
Tack för svar! :D
Jag tror faktiskt det därtill är så illa att min syn försämrats sedan jag skaffade glasögonen så ska ta och boka in en kontroll och så klart ta upp problemet jag upplever.
Mer konkret så är den progressiva delen väldigt smal så det minsta jag låter bli att vrida på huvudet utan bara rör ögat så är det bara suddigt. Ungefär som om jag skulle ha fett på glasen.

D Dr Jumping Jack skrev:
Ska jag sitta längre tid vid datorn så har jag ett par 8 år gamla glasögon som har perfekt styrka för det (svagare än mina nyaste närsynthetskorrigerande), så den delen är ordnad :)

H
Kneppe Kneppe skrev:
Tack för bra info, men... vilka av nämnda optiker kan göra detta / har tillgång till bra glas? Skjuter man sig helt i foten om man går till Smarteyes eller Specsavers? Vill inte lägga en massa tusenlappar för att då ändå få glas jag inte vill använda...
Ska du ha läsglasögon? Vilken typ av glasögons kall du ha? Har provat Synsam med redan vid leveransen var belöggningen krakelerad, vilket jag uppräckte själv lite senare, jag påpekade i affären direkt att jag tyckte att glasen var dåliga, trots det så såg de inte detta. Synoptik har jag varit nöjd med vet dock inte om de har de bästa glasen. Det är en djungel. Funderar på att ta någon på nätet nästa gång, undersökningar som är gjorda på olika glas så verkar kvalitén inte skilja sig nämnvärt.

H HEM2121 skrev:
Ska du ha läsglasögon? Vilken typ av glasögons kall du ha? Har provat Synsam med redan vid leveransen var belöggningen krakelerad, vilket jag uppräckte själv lite senare, jag påpekade i affären direkt att jag tyckte att glasen var dåliga, trots det så såg de inte detta. Synoptik har jag varit nöjd med vet dock inte om de har de bästa glasen. Det är en djungel. Funderar på att ta någon på nätet nästa gång, undersökningar som är gjorda på olika glas så verkar kvalitén inte skilja sig nämnvärt.
Om jag minns rätt så är Synoptik ägda av Essilor och använder deras glas. Så det är bra glas de använder.

R Robert-san01 skrev:
Om jag minns rätt så är Synoptik ägda av Essilor och använder deras glas. Så det är bra glas de använder.
Om inget nytt hänt de sista åren har Synoptik Rodenstock-glas vilket iofs är bra grejor det också.
Synsam kör Essilor, och Direkt Optik Hoya. Klarsynt som är en sammanslutning av privata butiker kör mest Essilor och en del Rodenstock, beror på vilken butik man hamnar hos. Synologen som också är en sammanslutning av privata butiker kör Zeiss men förmodligen finns det en och annan avvikare där.

H Huset vid sjön skrev:
Om inget nytt hänt de sista åren har Synoptik Rodenstock-glas vilket iofs är bra grejor det också.
Synsam kör Essilor, och Direkt Optik Hoya. Klarsynt som är en sammanslutning av privata butiker kör mest Essilor och en del Rodenstock, beror på vilken butik man hamnar hos. Synologen som också är en sammanslutning av privata butiker kör Zeiss men förmodligen finns det en och annan avvikare där.
Det var butikschefen för Synoptik i Täby som sa att de använder Essilor.

Kollade lite på nätet och Grandvision som äger Synoptik håller på att genomföra ett samgående med Essilor Luxottica som även äger Ray-Ban.

R Robert-san01 skrev:
Det var butikschefen för Synoptik i Täby som sa att de använder Essilor.

Kollade lite på nätet och Grandvision som äger Synoptik håller på att genomföra ett samgående med Essilor Luxottica som även äger Ray-Ban.
Aha, då sitter jag på gammal info, tack för uppdateringen. Essilor är en gigant på glassidan, Luxottica på bågar/solglasögon och Grand Vision är jättestora som leverantör till konsument så det blir en gigantisk sammanslutning om det går igenom som tillsammans kontrollerar alla delar av glasögonköpet. Det låter inte lovande för konkurrensen i framtiden men vem vet vad som händer.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag har respekt för duktiga optikers kunskap och självklart måste det vara skillnad på billiga glas och kvalitet. I vissa lägen känns det ju dock som när hifi-nerdar köper en guldkabel på 0,5m för 5 000 sek. Min kollega har progressiva för 25’ .. man bah liksom ... :thinking:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Huset vid sjön skrev:
Aha, då sitter jag på gammal info, tack för uppdateringen. Essilor är en gigant på glassidan, Luxottica på bågar/solglasögon och Grand Vision är jättestora som leverantör till konsument så det blir en gigantisk sammanslutning om det går igenom som tillsammans kontrollerar alla delar av glasögonköpet. Det låter inte lovande för konkurrensen i framtiden men vem vet vad som händer.
Tydligen har EU krävt att Luxottica säljer av sina butiker för att de inte skall bli för dominerande.

Jag betalde 700€ för mina glasögon (progressiva) och trodde knappast mina öron att det kunde vara så dyrt. Än mindre att det kan vara ännu dyrare... Var till en oberoende optiker via arbetshälsovården så jag fick gratis progressiva linser till mina solglasögon också. Carerra är bågerna och linserna kom från frankrike sa dom.

Plussidan så jag har aldrig haft problem med dom, jag vande mig med progressiva sekunden jag satte på dom. Det blev helt enkelt så att jag såg bättre. Förutom åldern har jag också astigmatism att dras med.

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.