Byggahus.se

Optiker för progressiva glasögon?

1. R
    Medlem Nivå 9
    Är inte bra på progressiva.
    Men ett stort varningens finger för Synsam sen de har gjort om sin kedja.
    De lurar in dig i abonnemang och gör det svindyrt för dig. Ta aldrig det, betala cash.
    De verkar också ha resande optiker, dvs att om du träffar en optiker idag, så träffar du troligtvis inte den nästa gång.

Synsam är fortfarande dyra men har tyvärr blivit sämre än de flesta andra idag. Gick alltid till synsam. Sen starta tydligen min optiker nytt, och jag var dum nog och gå på ett ab hos synsam.
    När jag väl kunde komma ur så bytte jag såklart optiker till min gamla och kommer ha honom till han slutar eller pensionerar sig.
    De ville även ha betalt för en månad extra av mig.

• Laddar…
  2. D
    Medlem · Nivå 7
    Om din arbetsgivare står för dina glasögon för att du skall kunna jobba framför datorn (terminalglas) så kolla vilka optiker som är upphandlade. Har du tur så finns det någon bra där. Ett annat tips är att terminalglas är som ett par läsglasögon med längre avstånd mellan ögat och fokus(datorn). Tycker det är väldigt jobbigt när man tittar upp och t ex pratar med någon och det blir suddigt. Min optiker fixade det genom att ge mig ett par rumsprogressiva, jag är mycket nöjd med dem

• Laddar…
  3. V
    Medlem · Nivå 8
    De har specsavers..

Och nej, jag har inte terminalglas, jag jobbar som svetsare :cool:

4. Kneppe
    Medlem Nivå 3
    Nä det är mer hemma eller jobbet, man ska kolla något snabbt på telefonen eller läsa någon liten text på en burk etc...

5. Kneppe
    Medlem Nivå 3
    Tack för bra info, men... vilka av nämnda optiker kan göra detta / har tillgång till bra glas? Skjuter man sig helt i foten om man går till Smarteyes eller Specsavers? Vill inte lägga en massa tusenlappar för att då ändå få glas jag inte vill använda...

6. j.f.s
    Medlem · Nivå 8
    Tack för svar! :D
    Jag tror faktiskt det därtill är så illa att min syn försämrats sedan jag skaffade glasögonen så ska ta och boka in en kontroll och så klart ta upp problemet jag upplever.
    Mer konkret så är den progressiva delen väldigt smal så det minsta jag låter bli att vrida på huvudet utan bara rör ögat så är det bara suddigt. Ungefär som om jag skulle ha fett på glasen.

7. Kneppe
    Medlem Nivå 3
    Ska jag sitta längre tid vid datorn så har jag ett par 8 år gamla glasögon som har perfekt styrka för det (svagare än mina nyaste närsynthetskorrigerande), så den delen är ordnad :)

8. H
    Medlem Nivå 10
    Ska du ha läsglasögon? Vilken typ av glasögons kall du ha? Har provat Synsam med redan vid leveransen var belöggningen krakelerad, vilket jag uppräckte själv lite senare, jag påpekade i affären direkt att jag tyckte att glasen var dåliga, trots det så såg de inte detta. Synoptik har jag varit nöjd med vet dock inte om de har de bästa glasen. Det är en djungel. Funderar på att ta någon på nätet nästa gång, undersökningar som är gjorda på olika glas så verkar kvalitén inte skilja sig nämnvärt.

9. R
    Medlem · Nivå 19
    Om jag minns rätt så är Synoptik ägda av Essilor och använder deras glas. Så det är bra glas de använder.

10. H
    Medlem · Nivå 3
    Om inget nytt hänt de sista åren har Synoptik Rodenstock-glas vilket iofs är bra grejor det också.
    Synsam kör Essilor, och Direkt Optik Hoya. Klarsynt som är en sammanslutning av privata butiker kör mest Essilor och en del Rodenstock, beror på vilken butik man hamnar hos. Synologen som också är en sammanslutning av privata butiker kör Zeiss men förmodligen finns det en och annan avvikare där.

11. R
    Medlem · Nivå 19
    Det var butikschefen för Synoptik i Täby som sa att de använder Essilor.

Kollade lite på nätet och Grandvision som äger Synoptik håller på att genomföra ett samgående med Essilor Luxottica som även äger Ray-Ban.

12. H
    Medlem · Nivå 3
    Aha, då sitter jag på gammal info, tack för uppdateringen. Essilor är en gigant på glassidan, Luxottica på bågar/solglasögon och Grand Vision är jättestora som leverantör till konsument så det blir en gigantisk sammanslutning om det går igenom som tillsammans kontrollerar alla delar av glasögonköpet. Det låter inte lovande för konkurrensen i framtiden men vem vet vad som händer.

• Laddar…
  13. elpaco
    Gräsfantast Nivå 15
    Jag har respekt för duktiga optikers kunskap och självklart måste det vara skillnad på billiga glas och kvalitet. I vissa lägen känns det ju dock som när hifi-nerdar köper en guldkabel på 0,5m för 5 000 sek. Min kollega har progressiva för 25’ .. man bah liksom ... :thinking:

• Laddar…
  14. R
    Medlem · Nivå 19
    Tydligen har EU krävt att Luxottica säljer av sina butiker för att de inte skall bli för dominerande.