Vi håller på med en tillbyggnad till vårt timmerhus. Nu börjar det bli läge att öppna upp däremellan. Frågan är bara om det är någon som har tips på hur man gör? Öppningen är tänkt att bli ca 2.1 m hög och 1,1 m bred. Är det bara att såga med motorsågen eller borde man kanske förstärka först så inte timmret ger sig iväg? Det är ca 0.9 meter till kunten (laxknut) och det är en del dymlingar som kommer sågas bort. Nedersta stocken och halva näst nedersta ska vara kvar.

http://web.njv.slu.se/buh/ fanns en del infromation om bl a förstärkningar vid öppningar (gåt), men det gäller ju nytimrade hus innan dom satt sig. Vårt är från 1954. Nån som har bra tips på tillvägagångssätt? Eller vart man ska vända sig för att få tips. Vi bor i Nacka. :-/

Det brukar inte "ge sig iväg"..men skadar ju aldrig att vara på den säkra sidan ::)

En modell är att sätta reglar på både in och utsida runt hålet, 100-150mm utanför det tänkta snitet så de inte är ivägen vid sågningen. Dessa hjälper till att staga upp väggen under sågning så den inte ger sig.
Sen sågar ni ut hålet med lämpligtvis motorsåg.
För att få det riktigt bra kan man flytta ut alla snitt 45mm från vad hålet var tänkt att bli och sendan smäcka upp reglar i öppningen så man får helt raka och släta ytor att bygga på, som en karm ungefär. Denna konstruktion fästes då på flertalet ställen i timerstommens kortsida och hjälper väggen i upprätt läge.
Skall ni dessutom regla upp väggarna så gör ni denna regel så bred att den blir slutregeln för gipsen e.d.

Lycka Till!

Öppningen är gjord och (nästan) klar sedan en tid tillbaka och det gick utan problem. Jag följde tipset med tillfällig regel på ena sidan, men på andra sidan (90 cm till husknuten) körde jag med plattjärn och franska skruvar som nu sitter permanent bakom en gipsskiva.

Under arbetets gång märkte jag att de som en gång timrat använt ganska många dymlingar som höll stockarna på plats, så det funkade bra. Ingen stock gav sig iväg! Faktum är att det inte ens knakade...

Tack för tipset! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.