Hej,

Behöver göra en öppning i grundmuren till min krypgrund utifrån samt öppna upp mellan 2 delar av krypgrunden. Huset är från 30-talet där grundmuren ca 1.5m på högsta punkten består av betonghålsten och gjutet bjälklag med I-balkar och armering. Se skissen:

Skiss av grundmur till krypgrund med betonghålsten och I-balkar, föreslagen förstärkning markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanpå plattan är första våningen i betonghålsten ca 2.20, och sen nytt betongbjälklag och övervåningen är stående plank.
Min plan är att fräsa in 1m L-balkar 80x80x12 i murfogen på varje sida och gjuta med expanderbruk. Och sen öppna upp 50cm öppning under.
Funderar också på att det kanske är overkill eftersom det är en platta ovanför grundmuren som borde funka som ”balk” men då antar jag att man måste öppna hel vägen upp till plattan för att inte något murblock ska lossna.
Skiss av en grundmur med betonghålsten och gjutet bjälklag från ett 30-talshus.
Skapa konto

Till saken hör att det redan är öppnat till den tredje delen av krypgrunden utan någon avväxling sedan tidigare.
Bild på en delvis riven grundmur med synliga rörledningar och en öppning ner till en krypgrund.
Skapa konto

Så antingen öppna upp hela vägen till plattan och eller växla av med 80x80x12 L-profil?
Verkar det vettigt eller borde man prata med en konstruktör?

//Daniel

Spontant tror jag att om öppningarna inte skall vara bredare än 50 cm behöver du nog inte göra någon avväxling, om du placerar dem rätt (dvs inte under upplaget för en I-balk). Murverk är skalkonstruktioner där krafterna fördelas över hela väggen. Konstruktionen är dock lite lurig. Förekomsten av I-balkarna i bjälklaget skvallrar om att armeringen endast är lokal Dina tänkta L-stål gör nog däremot varken till eller från. De är inte avsedda som balkar och tål inga större laster som sådana.

På 30-talet var de noggranna. Det kan finnas kvar konstruktionsritningar med inritad armering hos Byggnadsnämnden. Vill du vara på den säkra sidan, försök leta fram dem och gå till en kompetent konstruktör.

På det här 30-talet var dom inte så noga, enligt konstruktionsritningarna är det betongsula och mellangjuten platta. Dessutom är den ritat som att det är mitfylld källare när allt egentligen är ovan mark med krypgrund... Menar du att det skulle vara lodräta armeringsjärn under balkarna eller att det enbart är armering mellan skiften under balkarna?
Det är armering i plattan i alla fall har jag märkt.
Anledningen till L-stål skulle vara att hålla kvar stenarna ovan hålet så man inte får dom i pallet en vacker dag.
Har försökt få tag på konstruktör men inte det lättaste i stockholm. Dom jag har hört av mig till har inte svarat.

Jag tolkar din skiss som att I-balkarna av stål är ingjutna i bjälklaget. Detta gör att man blir lite osäker på hur bjälklagets armering ser ut. Jag tror inte att det finns någon armering i skiften mellan betonghålstenarna.

Mitt förslag: Gör 50 cm breda öppningar. Gör inga öppningar direkt under en I-balk i bjälklaget. Fräs gärna in L-stål om du känner dig säkrare då. De kan inte ta upp några stora laster men håller naturligtvis stenarna på plats.

Det stämmer dom är ingjutna och det finns även armeringsjärn som böjts undan på de ställen det är öppningar för tex avloppsrör. I ritningarna från bygnadsnämden står det armering 8 mm cc 16cm samt fördelningsjärn 8mm cc 25cm. Det är bjälklaget mellan över och undervåning enligt ritningen. Bottenplattan finns som sagt inte med på ritningen som i form av krypgrund.
Det ska tilläggas att det utrymme som jag vill in i är under det som varit garage tidigare så det borde vara hyfsat kraftigt.

Min senaste plan är att öppna upp vid underkanten av plattan för att slippa L stål 50x50 cm och så klart inte under I-balk.
Men borde jag tänka om vid öppnining ut från grunden och inte göra den på långsidan utan kortsidan?

Det finns ju fler aspekter på din sista fråga som jag inte kan bedöma, t.ex. var på tomten hamnar öppningen? Mht konstruktionen borde öppningen vara på långsidan, men om du undviker I-balkarna spelar det nog inte så stor roll. Tänk på funktionen i första hand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.