Hej!

Håller just nu på att öppna upp till nock och är i stadiet av att tömma vinden på mineralull/sågspån/ångspärr samt borttag av undervåningens tak som vi ska öppna mot nocken.(huset är enplan + källare). Detta gör jag själv.

Det jag undrar är hur undviker jag eventuella fukt och mögelskador då det är delvis öppet mot den ej isolerade vinden under processens gång. Det finns en luftspalt i takfoten som man ser när man står på vinden. Ska man köra nån byggfläkt med värme uppe på vinden eller luftavfuktare?

Byggfirman jag anlitat kommer fixa allt med takkonstruktionen och den beräknas påbörja om ca 3 veckor.
Så fort nockbalken är på plats kommer taket att isoleras med anvisningar från byggkonstruktören
  • 220 Regel
  • 25 Luftspalt
  • Vindskydd (ISOVER VEMPRO Vindskydd)
  • 190 Isolering (ISOVER Takstolsskiva 32)
  • Ångbroms (ISOVER Vario Xtra)
  • 95 Regel
  • 95 Isolering (ISOVER UNI-skiva 33)
  • 13 Gips

Vi bor just nu i källaren då markplan är en stor arbetsplats och väldigt kall om det har något med saken att göra.

Bifogar lite bilder samt en bild på ett parti på vinden där råsponten är ganska mörk. Delvis tömd vind med synliga träbjälkar och råspont, samt isolermaterial på golvet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med isoleringsmaterial och träbjälkar under renovering.
Skapa konto
Vind med synliga takbjälkar, isoleringsmaterial och sågspån på golvet under renovering.
Skapa konto
Renoveringsarbete på en vind med synliga takstolar, gamla isoleringsmaterial och ett rödplastpåse.
Skapa konto
Vind med synliga takbjälkar och brunaktig råspont, samt mineralullsisolering med synligt mörkare parti.
Skapa konto
Hål i tak med synlig mineralull och mörknad råspont, under öppning av vind för renovering.
Skapa konto

All hjälp uppskattas innerligt!
/A

A Adde1988 skrev:
Hej!

Håller just nu på att öppna upp till nock och är i stadiet av att tömma vinden på mineralull/sågspån/ångspärr samt borttag av undervåningens tak som vi ska öppna mot nocken.(huset är enplan + källare). Detta gör jag själv.

Det jag undrar är hur undviker jag eventuella fukt och mögelskador då det är delvis öppet mot den ej isolerade vinden under processens gång. Det finns en luftspalt i takfoten som man ser när man står på vinden. Ska man köra nån byggfläkt med värme uppe på vinden eller luftavfuktare?

Byggfirman jag anlitat kommer fixa allt med takkonstruktionen och den beräknas påbörja om ca 3 veckor.
Så fort nockbalken är på plats kommer taket att isoleras med anvisningar från byggkonstruktören
  • 220 Regel
  • 25 Luftspalt
  • Vindskydd (ISOVER VEMPRO Vindskydd)
  • 190 Isolering (ISOVER Takstolsskiva 32)
  • Ångbroms (ISOVER Vario Xtra)
  • 95 Regel
  • 95 Isolering (ISOVER UNI-skiva 33)
  • 13 Gips

Vi bor just nu i källaren då markplan är en stor arbetsplats och väldigt kall om det har något med saken att göra.

Bifogar lite bilder samt en bild på ett parti på vinden där råsponten är ganska mörk.[bild][bild][bild][bild][bild][bild]

All hjälp uppskattas innerligt!
/A
nyfiken på hur det gick/blev?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.