Hej, tänkte öppna upp häcken så man kan parkera släpet ibland på tomten då jag behöver uppfarten till annat där den står nu. Hur som helst så tänkte jag höra om någon vet om man måste ha något tillstånd från kommunen för att öppna upp och köra in och ut släpet på ett sådant sätt?

Totte_S
Om du frågar kommunen om att få anlägga en ny infart till tomten så skaffar du dig troligen merjobb.
Om du tar ner häcken och kör in på din tomt då och då så är det inget problem. Möjligen om du passerar en gång och cykelväg.
Finns mängder med tomter där ägarna kör in båtar, bilar husbilar mm utan att för den skull öppnat ett ärende hos kommunen. Låt sunt förnuft råda, så länge du inte gör något som påverkar det allmännas intressen så kommer det passera obemärkt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du har en kommunal gata utanför tomten så brukar standard vara att du behöver ett OK från kommunen för ny utfart. Jag har försökt gräva lite i vad lagstödet för detta är men vad jag minns så var det minst sagt otydligt. Kommunen kan reglera vilka utfarter som får förekomma från tomt till lokalgata genom detaljplanen. Men sådana regleringar i detaljplanen är nog ovanliga.

Om det istället är en statlig väg, typ en landsväg som går där med vägrätt så gäller väglagen. Då måste man ansöka om tillstånd att få ansluta en utfart till den hos Trafikverket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.