Hej!

Vi bor i en bostadsrätt på 72kvm, 3 r.o.k., där kök och vardagsrum ligger vägg i vägg. Vi är inne på att öppna upp mellan kök och vardagsrum nu i samband med att vi renoverar båda rummen, och tänkte höra efter om någon har lite tankar och tips kring detta.

1. Är det en bra idé från början? Givetvis får man tänka till när man väljer vitvaror så att de är tysta, och att fläkten är effektiv, men hur är det med själva känslan? Upplevs rummen som mindre/större? Tror ni den här typen av "halvöppna" planlösningar kommer att vara populära även om några år (då vi kanske ska sälja ;))?

2. Hur bred öppning är lagom? Jag vill inte att det ska upplevas för smalt/trångt, men samtidigt är det en avvägning mot ur mycket man förlorar i väggutrymme. Väggen är 5835mm lång (fel i ritningen), minus dörr 900 och 230 som behöver sparas längst ut mot ytterväggen (vägg A).

Det ger 4705mm kvar att spela på. Kyl/frys/ugnsskåp 3x600 + 1x800bänkskåp + 1x400bänkskåp ger en öppning på ca 1,7m. Blir det för fjuttigt? Ett alternativ är att inte ha full frys utan en kombinerad kyl/frys och en extra liten frys under bänk... Eller att skippa 400-skåpet. (Tanken med ett 400-skåp var att undvika att ha fullhöga skåp direkt vid dörren och öppningen, för att göra lite lite luftigare. Detta höll inte Marbodal med om, som tyckte att det inte gör något om det är fullhögt vid öppningen, eftersom den blir så pass bred.) Idéer och kommentarer?

3. Vi har fått en "offert" på 7.000-14.000kr för en beräkningskonstruktör som ska räkna och göra ritningar för upptaget, är detta ett rimligt pris? Någon som kan tipsa om alternativ i Göteborgstrakten?

Tacksam för alla svar!

• planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man ser till läget idag verkar ju det vara att ju öppnare desto bättre.. det tycker jag personligen också.
En tanke är ju ifall det är något som hindrar er från att riva hela väggen mot vardagsrum och ha köksö.
som den här personen gjort. http://www.minhembio.com/Mr.A/303622#392003
Blir ju en helt annan känsla.

Tack för ditt svar! Att öppna upp helt vill vi inte, dels för att det blir betydligt svårare att möblera i vardagsrummet, och dels för att jag inte är helt förtjust i det där totalöppna... (vilket jag även har fått för mig att man håller på att gå ifrån mer och mer, utifrån det jag läst).

Jag tänkte göra en uppdatering för de som kommer efteråt!

Vi tog in en konstruktör för ca 7000kr inkl moms för att göra beräkningar och nya ritningar. Första alternativet utgick från att vi ville öppna ca 2000x2500mm (dvs upp till tak), och det skulle fodra avbärning i form av balk och pelare. Pris för genomförande varierade mellan 30.000-60.000 kr enligt offert från tre-fyra olika företag. (Ganska stort projekt eftersom balk och pelare behöver svetsas ihop osv).

Vi valde då att låta konstruktören kolla på hur mycket vi kunde ta upp utan avväxling, vilket var 14000x2100mm. Offert på genomförande landade på 16.500-20.000kr. Vi tog det billigare alternativet, och nu har vi en öppning på dessa mått! Själva arbetet tog ca 2 dagar, det dammade en hel del men gick förvånansvärt smidigt.

Till detta tillkom 3.000kr för en kontrollansvarig samt ca 1.200 kr i avgift till stadsbyggnadskontoret. Totalkostnad alltså knapp 30.000kr. (Även för kontrollansvarig fick vi flera olika offerter, men detta var den absolut billigaste. Om någon i Göteborg vill ha namn på företagen så hör av er.)

En öppning på 1,4m bredd upplever vi som fullt tillräckligt; faktiskt t.o.m. större än vad vi trott. Vi är mycket nöjda och får nu plats med både köksskåp och fåtölj från vardagsrumssidan.

Du måste ju lägga upp bild före och efter, det är ju ett måste i trådar :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.