Hej,

Jag skulle vilja komma in i min murstock där gamla oljepannan satt. Det finns en gjutjärnslucka med en skruv, se bild. Den skruven går att ta loss men jag får ändå inte upp luckan. Försökt med rostlösare etc men den ruckar inte på sig.

Jag såg sen att det ser ut som det är två skruvar som är i skruvade från andra hållet (i själva urspåringen). Har någon sett något liknande och vet hur man får upp luckan?

• Gjutjärnslucka med en skruv fastsatt i ett murat väggparti, delvis rostig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är de andra skruvarna. Sen att ta bort luckan och den liksom sitter fast, kan bero på en massa sot som är i spåren. Knacka på den med en hammare, samtidigt som du dra i örat, kan vara som en gejder bakom och den ska gå uppåt, för att kroka av.

Ska man dra den rakt utåt eller är det en lucka?

Ser ut som två skruvar i örat, fast skruvade inifrån.

Borken1 Borken1 skrev:
Ska man dra den rakt utåt eller är det en lucka?

Ser ut som två skruvar i örat, fast skruvade inifrån.
Det är en lucka som, """ nu säger jag kanske dras rakt upp """, på en del sitter det klor insida sidorna som hakar i ramen. Du får märka på ditt foto var skruvarna som du skriver om sitter. Inga skruvar sitter någ för luckan från insidan, det är nog mer en sotlucka i dag. Har pannan varit ansluten till skorstenen där tro. Brukar inte vara så, utan en bit upp, ovanför luckan. Det kan synas om något har murats igen. Är det någon spis/kamin 1 tr upp som är på samma pipa kanske, finns det sotluckor 1 tr upp då.

J jonaserik skrev:
Det är en lucka som, """ nu säger jag kanske dras rakt upp """, på en del sitter det klor insida sidorna som hakar i ramen. Du får märka på ditt foto var skruvarna som du skriver om sitter. Inga skruvar sitter någ för luckan från insidan, det är nog mer en sotlucka i dag. Har pannan varit ansluten till skorstenen där tro. Brukar inte vara så, utan en bit upp, ovanför luckan. Det kan synas om något har murats igen. Är det någon spis/kamin 1 tr upp som är på samma pipa kanske, finns det sotluckor 1 tr upp då.
Man ser ganska tydligt att de murats igen ett hål strax över sotluckan. Bifogar bild på skruvarna. Kanske får testa mer att dra uppåt. Är typ omöjligt att dra den rakt ut, eftersom själva örat har mjuka kanter så får man inte grepp.

• Röd tegelvägg med igenmurat hål ovanför sotlucka; hylla med prylar syns delvis.
    Skapa konto
  • Närbild av en svart, kvadratisk lucka av metall med två täckta skruvar överst och vita markeringar runt skruvarna, omgiven av betong och tegel.
    Skapa konto
Jepp då har den varit en sotlucka för pannan. Som jag skrev tidigare. Sitter nog en massa sot som komprimerat sig mot lucka och klackar. Så knacka på luckan samtidigt som den trycks uppåt. är det svårt, så ta en regel som ställs på golvet och en regel som passar i handtaget/örat och bänder uppåt, det blir då en hävarm som är starkare än dina fingrar. Men troligtvis får du kanske knacka länge för att den ska släppa. Behövs inga kraftiga slag, bara lagom så där, så den inte spricker.
Hänger du med hur jag menar med hävarm

Testa och knacka med en hammare underifrån, luckan ska endast lyftas uppåt för att lossna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.