Hej!
Min dröm är att i framtiden öppna en egen elfirma och köra eget. Detta ligger några år in i framtiden men dröma och klura på idéer har jag redan börjat med!
Skulle vilja ha lite inputs om mina två idéer för att kunna rivstarta en firma. Min första tanke är att kunna erbjuda elmaterial för en mycket lägre kostnad än dagens firmor säljer till slutkund. Det genom att importera dem vanligaste artiklarna från (schneider) som kunder är benägna att köpa samt göra ett lager. Vem vill inte ha billigare elartiklar?
Min andra idé handlar även den om att sticka ut från mängden av alla elföretag. Kunden måste alltid anpassa sig till oss lämna nyckel, vara hemma från jobbet osv. Men om man har som erbjudande att man även gör jobb lördag samt söndag? Då behöver kunden inte tänka på att ta ledigt, lämna nyckel plus att den får vara med i arbetet på ett annat sätt med att tycka och tänka.
Då veckan bara har två helgdagar lär det inte fungera i det långa loppet. Men det kan vara ett bra sätt att få fler kunder?
Sitter du själv på någon idé så diskuterar jag gärna.
/Mvh
Min dröm är att i framtiden öppna en egen elfirma och köra eget. Detta ligger några år in i framtiden men dröma och klura på idéer har jag redan börjat med!
Skulle vilja ha lite inputs om mina två idéer för att kunna rivstarta en firma. Min första tanke är att kunna erbjuda elmaterial för en mycket lägre kostnad än dagens firmor säljer till slutkund. Det genom att importera dem vanligaste artiklarna från (schneider) som kunder är benägna att köpa samt göra ett lager. Vem vill inte ha billigare elartiklar?
Min andra idé handlar även den om att sticka ut från mängden av alla elföretag. Kunden måste alltid anpassa sig till oss lämna nyckel, vara hemma från jobbet osv. Men om man har som erbjudande att man även gör jobb lördag samt söndag? Då behöver kunden inte tänka på att ta ledigt, lämna nyckel plus att den får vara med i arbetet på ett annat sätt med att tycka och tänka.
Då veckan bara har två helgdagar lär det inte fungera i det långa loppet. Men det kan vara ett bra sätt att få fler kunder?
Sitter du själv på någon idé så diskuterar jag gärna.
/Mvh
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Antingen kommer du få så många kunder att du inte hinner med alla, och då blir det logiskt att börja sålla genom att höja priserna och sluta arbeta obekväma tider.
Eller så kommer alla undvika dig för att de tycker det verkar skumt att du tar mindre betalt och vill jobba när andra vill vara lediga.
Eller så kommer alla undvika dig för att de tycker det verkar skumt att du tar mindre betalt och vill jobba när andra vill vara lediga.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Egen import i liten firma (där inte importen är huvudverksamhet) tror jag inte på som affärsidé.
Jag är osäker, men jag tror att du måste gå in i återvinningshanteringen. Det fungerar som en extra tull.
Jag är osäker, men jag tror att du måste gå in i återvinningshanteringen. Det fungerar som en extra tull.
Kom i tid, håll vad du lovar, fakturera rimligt belopp. Personligen är jag sällan på jakt efter billigaste priset. Jag vill så klart inte betala överpriser, men föredrar en pålitlig person som gör ett bra och omsorgsfullt jobb framför någon som slarvar igenom och gör det billigt.
Det är sällan en privatperson vill betala 500+/timmen för att en elektriker ska städa efter sig då det blir billigare om de gör det själva. Det är ju vad jag är med om rätt oftaanders07 skrev:
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
En elgubbe måste ha mer än 500kr/h,G GoGetLost skrev:
Det debiteras för mig, är diverse arbetare, kunden bestämmer vad dom vill ha hjälp med.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Har en sådan här i bilen. De 5-10 minuter det tar att dammsuga upp lite gips efter borrningar och dylikt tycker våra kunder är guld värt iallafall.G GoGetLost skrev:
- oj, ni städar efter er, det var ju fantastiskt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar alltid ha en låda under för att fånga upp den värsta skiten/avskal etc. Inget extra jobb och kunderna uppskattar det samtidigt som det sällan duger med dammsugningen vi gör.[SKPG]Zamora skrev:
Ofta säger kunderna att de städar själva
Och jag brukar fråga om jag får låna dammsugaren och då säger kunden i 99% av fallen. Nej men låt det vara jag städar upp det där själv. Eftersom man naturligtvis tar betalt även för städtiden kan kunden inte lättare "tjäna" en hundring.
Ps
Ha inte priset som det stora konkurrensmedlet, för det kommer alltid dom som kan göra jobbet billigare utan hitta en kundgrupp som inte är så priskänsliga utan värdesätter pålitlighet mer än kronor och ören.
Lova inte mer än du kan hålla, räkna med betydligt mer än 40 timmar i veckan och en massa "luft" i sysselsättningen.
Du är inte på nått sätt unik i dina tankar, och det brukar fungera ett tag tills din tid inte riktigt räcker till och du skulle behöva en anställd.
Då blir det genast lite knepigare, en anställd ska ha betalt för 40 timmar i veckan och är tillgänglig för just dom timmarna. Samt inte så speciellt intresserad av att jobba helger och kvällar OM det inte ger en rejäl slant i plånboken.
Ps
Ha inte priset som det stora konkurrensmedlet, för det kommer alltid dom som kan göra jobbet billigare utan hitta en kundgrupp som inte är så priskänsliga utan värdesätter pålitlighet mer än kronor och ören.
Lova inte mer än du kan hålla, räkna med betydligt mer än 40 timmar i veckan och en massa "luft" i sysselsättningen.
Du är inte på nått sätt unik i dina tankar, och det brukar fungera ett tag tills din tid inte riktigt räcker till och du skulle behöva en anställd.
Då blir det genast lite knepigare, en anställd ska ha betalt för 40 timmar i veckan och är tillgänglig för just dom timmarna. Samt inte så speciellt intresserad av att jobba helger och kvällar OM det inte ger en rejäl slant i plånboken.
Redigerat:
Du behöver inget eget lager, köp Schneider på Hornbach så har du bra pris direkt, lägg på 10kr så har du ändå bra avans och halva pris till kund jämfört mot grossist.