Hej!

Tänkte göra i ordning en öppen spis, besiktad och sotad ok. Men har lossnat en del bruk.

I den öppna spisen sticker det ut ett handtag från något som ser ut som ett gammalt spjäll eller liknande. Vad är detta, och är det något jag bör/inte bör mura igen?

Det spjäll som används syns delvis till vänster i bild, i form av en pinne som hänger ner, och sitter fast i en lucka som kan stängas för att täppa igen rökkanalen.

Tack på förhand!

• Handtag av metall som sticker ut från en sotig vägg i en öppen spis, möjligen en del av ett gammalt spjäll. Flagnat murbruk syns runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
Du hänger väl upp spjället på din pinne för att hålla det öppet?

Stefan N Stefan N skrev:
Du hänger väl upp spjället på din pinne för att hålla det öppet?
Nej, det hålls up mha en ögla man lutar pinnen mot. Bifogar en bättre bild så kanske det blir tydligare

• Närbild på svärtad yta där en metallstav med ögla är lutad mot ytan och hålls uppe av en metallögla fäst vid väggen.
    Skapa konto
Personligen tycker jag det där ser ut som en upphängnings pinne för kaffepanna på kedja

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan det finnas en rökgång bakom spisen som exempelvis går till källaren? Det man ser på bilden skulle kunna vara ett spår för ett spjäll men det verkar helmysko att detta skulle manövreras inne i en öppen spis. Går pinnen med öglan att dra ut eller alls rubba?

Antagligen är jag på helt fel spår och kaffepannekroken känns på sitt sätt rimligare. Om det nu inte var för att det ser ut som ett spår där ett spjäll skulle kunna löpa...

Metallpinne med ögla, fäst i en svart yta på en öppen spis, ovanför ett ljusare märke som kan vara sot eller aska.
Skapa konto

Alfredo Alfredo skrev:
Kan det finnas en rökgång bakom spisen som exempelvis går till källaren? Det man ser på bilden skulle kunna vara ett spår för ett spjäll men det verkar helmysko att detta skulle manövreras inne i en öppen spis. Går pinnen med öglan att dra ut eller alls rubba?

Antagligen är jag på helt fel spår och kaffepannekroken känns på sitt sätt rimligare. Om det nu inte var för att det ser ut som ett spår där ett spjäll skulle kunna löpa...

[bild]
Det gick att dra ut den (efter lite trixande). Håller med om att det ser ut som ett spår för ett spjäll, men lurigt att veta om det är bruk som släppt runtom den bara, eller om det är ett planerat spår :)
Huset har ingen källare, så förstår inte vad denna eventuella rökgång har för syfte? Ner i grunden? Kan dock väldigt lite om ämnet :)

M mewtwo skrev:
Det gick att dra ut den (efter lite trixande). Håller med om att det ser ut som ett spår för ett spjäll, men lurigt att veta om det är bruk som släppt runtom den bara, eller om det är ett planerat spår :)
Huset har ingen källare, så förstår inte vad denna eventuella rökgång har för syfte? Ner i grunden? Kan dock väldigt lite om ämnet :)
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

• En sotad skorsten med tecken på brandskador synliga på insidan. Fläckar av aska och sot täcker väggarna.
    Skapa konto
M mewtwo skrev:
Det gick att dra ut den (efter lite trixande).
Är det bara en pinne du drar ut eller sitter det något liknande ett spjäll på den?

M mewtwo skrev:
Huset har ingen källare, så förstår inte vad denna eventuella rökgång har för syfte?
Nej det var säkert en helt vansinnig killgisning. För det finns heller ingen kamin i ett rum bakom den öppna spisen antar jag. Ser bara så konstigt ut.

Men det finns garanterat de med större erfarenhet av sådana här konstruktioner här som kan ge input.

Hur som helst, välkommen till forumet!

Alfredo Alfredo skrev:
Är det bara en pinne du drar ut eller sitter det något liknande ett spjäll på den?

Nej det var säkert en helt vansinnig killgisning. För det finns heller ingen kamin i ett rum bakom den öppna spisen antar jag. Ser bara så konstigt ut.

Men det finns garanterat de med större erfarenhet av sådana här konstruktioner här som kan ge input.

Hur som helst, välkommen till forumet!
Är helt på läktaren här så även killgissningar uppskattas :) Tack, håller tummarna att någon kan hjälpa mig gå till botten med detta mysterium

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Personligen tycker jag det där ser ut som en upphängnings pinne för kaffepanna på kedja
Visste inte att det var en grej men du har kanske rätt? La till en ytterligare bild på pinnen utdragen om det skulle kunna ge någon ledtråd

M mewtwo skrev:
La till en ytterligare bild på pinnen utdragen om det skulle kunna ge någon ledtråd
Det där är för mig väldigt likt ett spjäll!

Du har inte någon form av galler i botten på eldstaden där det skulle kunna finnas tilluftsleverans?

N
Kan du ta en bild på hela eldstaden?
I vad för rum finns den här eldstaden? Kan det ha varit ett kök där tidigare ?

• Gilla
mewtwo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där är för mig väldigt likt ett spjäll!
Håller med om det nu då man kan se det det utdraget...
Kanske en kombination mellan kaffepannsgållare (pga hålet) och ett spjäll?

Alfredo Alfredo skrev:
Du har inte någon form av galler i botten på eldstaden där det skulle kunna finnas tilluftsleverans?
Bra ide
Kan @mewtwo kanske ta nått foto på botten av eldstaden så vi kan hjälpas åt o se?

M MrDizzy skrev:

Bra ide
Kan @mewtwo kanske ta nått foto på botten av eldstaden så vi kan hjälpas åt o
M MrDizzy skrev:

Bra ide
Kan @mewtwo kanske ta nått foto på botten av eldstaden så vi kan hjälpas åt o se?
Finns inget under spisen, annat än en
Alfredo Alfredo skrev:
Nej ingenting under. Finns dock något som liknar en liten luftspalt på sidan. Är alltså samma sida som där spjället går in.

• En vit vägg med en öppning som visar en del av en eldstad med sot och askrester, samt en liten spalt på sidan där ett spjäll syns.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.