Hej!
Tänkte göra i ordning en öppen spis, besiktad och sotad ok. Men har lossnat en del bruk.
I den öppna spisen sticker det ut ett handtag från något som ser ut som ett gammalt spjäll eller liknande. Vad är detta, och är det något jag bör/inte bör mura igen?
Det spjäll som används syns delvis till vänster i bild, i form av en pinne som hänger ner, och sitter fast i en lucka som kan stängas för att täppa igen rökkanalen.
Tack på förhand!
Tänkte göra i ordning en öppen spis, besiktad och sotad ok. Men har lossnat en del bruk.
I den öppna spisen sticker det ut ett handtag från något som ser ut som ett gammalt spjäll eller liknande. Vad är detta, och är det något jag bör/inte bör mura igen?
Det spjäll som används syns delvis till vänster i bild, i form av en pinne som hänger ner, och sitter fast i en lucka som kan stängas för att täppa igen rökkanalen.
Tack på förhand!
Kan det finnas en rökgång bakom spisen som exempelvis går till källaren? Det man ser på bilden skulle kunna vara ett spår för ett spjäll men det verkar helmysko att detta skulle manövreras inne i en öppen spis. Går pinnen med öglan att dra ut eller alls rubba?
Antagligen är jag på helt fel spår och kaffepannekroken känns på sitt sätt rimligare. Om det nu inte var för att det ser ut som ett spår där ett spjäll skulle kunna löpa...
Antagligen är jag på helt fel spår och kaffepannekroken känns på sitt sätt rimligare. Om det nu inte var för att det ser ut som ett spår där ett spjäll skulle kunna löpa...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick att dra ut den (efter lite trixande). Håller med om att det ser ut som ett spår för ett spjäll, men lurigt att veta om det är bruk som släppt runtom den bara, eller om det är ett planerat spårAlfredo skrev:
Kan det finnas en rökgång bakom spisen som exempelvis går till källaren? Det man ser på bilden skulle kunna vara ett spår för ett spjäll men det verkar helmysko att detta skulle manövreras inne i en öppen spis. Går pinnen med öglan att dra ut eller alls rubba?
[bild]
Huset har ingen källare, så förstår inte vad denna eventuella rökgång har för syfte? Ner i grunden? Kan dock väldigt lite om ämnet
M mewtwo skrev:Det gick att dra ut den (efter lite trixande). Håller med om att det ser ut som ett spår för ett spjäll, men lurigt att veta om det är bruk som släppt runtom den bara, eller om det är ett planerat spår
Huset har ingen källare, så förstår inte vad denna eventuella rökgång har för syfte? Ner i grunden? Kan dock väldigt lite om ämnet![]()
Alfredo skrev:
[bild]
Är det bara en pinne du drar ut eller sitter det något liknande ett spjäll på den?M mewtwo skrev:
Nej det var säkert en helt vansinnig killgisning. För det finns heller ingen kamin i ett rum bakom den öppna spisen antar jag. Ser bara så konstigt ut.M mewtwo skrev:
Men det finns garanterat de med större erfarenhet av sådana här konstruktioner här som kan ge input.
Hur som helst, välkommen till forumet!
Är helt på läktaren här så även killgissningar uppskattasAlfredo skrev:
Är det bara en pinne du drar ut eller sitter det något liknande ett spjäll på den?
Nej det var säkert en helt vansinnig killgisning. För det finns heller ingen kamin i ett rum bakom den öppna spisen antar jag. Ser bara så konstigt ut.
Men det finns garanterat de med större erfarenhet av sådana här konstruktioner här som kan ge input.
Hur som helst, välkommen till forumet!
Håller med om det nu då man kan se det det utdraget...Alfredo skrev:
Kanske en kombination mellan kaffepannsgållare (pga hålet) och ett spjäll?
Bra ideAlfredo skrev:
Kan @mewtwo kanske ta nått foto på botten av eldstaden så vi kan hjälpas åt o se?
M MrDizzy skrev:
Finns inget under spisen, annat än enM MrDizzy skrev:
Nej ingenting under. Finns dock något som liknar en liten luftspalt på sidan. Är alltså samma sida som där spjället går in.Alfredo skrev: