6 197 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Openinfra obligatorisk nätavgift?
Vi har haft fiber som drogs in för ca 7 år sedan av Svensk infrastruktur.
Nu verkar OpenInfra ha tagit över ägarskapet och förra året skickade de ett brev att det kommer bli obligatoriskt med nätavgift på 9kr/mån.
Jag utgick från att det var bluff och rev brevet.
Nu har de stängt av min fiber och jag får inte ens tag på de trots att de skulle ha öppen telefontid 9-17.
Någon annan som råkat ut för detta?
Nu verkar OpenInfra ha tagit över ägarskapet och förra året skickade de ett brev att det kommer bli obligatoriskt med nätavgift på 9kr/mån.
Nu har de stängt av min fiber och jag får inte ens tag på de trots att de skulle ha öppen telefontid 9-17.
Bra att du skriver om det. För detta är inte ett misstag från deras sida, utan ett systematiskt brytande av avtal som de gjort på flera ställen.
Lämna gärna ett omdöme om dem på någon sida, så de förstår att de inte kan agera på detta sätt.
Lämna gärna ett omdöme om dem på någon sida, så de förstår att de inte kan agera på detta sätt.
Hade samma problem med Open Infra i somras. Efter många samtal och mail släppte de till slut blockeringen. Dock så har de ånyo kört igång den nu under Sept/Okt. Helt klart bedrägligt beteende. Instämmer med fg.skribent, upprätta anmälan till konsumentverket. Det gäller bl.a. överträdelser av konkurrensrättens förbud mot missbruk av en dominerande ställning (som bl.a. förbjuder oskäliga affärsvillkor).
Vad säger tjänsteleverantören? I detta fall så skulle jag gå hårt på den. Hota med att om inte dom levererar tjänst så byter du operatör. Utformningen av upplägget är ju så att kundkontakten skall gå via tjänsteleverantören. Om tjänsteleverantören börjar få spendera tid på att reda ut varför det inte fungerar för kunder så får ju även dom ta smällen av detta beteende. Man måste sprida ut eländet dom skapar på fler.
Kolla igenom avtalet mot tjänsteleverantören och kräv ersättning från dom om det går. Om du har tur så skickar de en faktura som du kan vägra betala. Men då kan man låta den gå till inkasso. Men den kan man ju enkelt bestrida så kan de inte göra så mycket. Nu börjar man inte vara så bra kund att ha om man tar upp timmar med administrativ tid (dvs man kostar pengar). Se bara till att få allt skriftligt dokumenterat.D Dåvö skrev:
9kr nu öppnar för höjningar framöver. Dessutom är den ”avgiften ” redan inbakad i betalningen till tjänsteleverantören.K _Fredrik_ skrev:
vid min egen kontakt med tjänsteleverantören fick jag typ en axelryckning. Nu är mitt fall dock löst som sagt och jag slipper betala extra till openinfra.
Samma sak hände mig. Första gången jag fick faktura överklagade jag och nämnde att jag aldrig skrivit avtal med Open Infra ( vilket == Svensk Infrastruktur) utan med ComHem som levererade det hela.I istorage skrev:Vi har haft fiber som drogs in för ca 7 år sedan av Svensk infrastruktur.
Efter någrs år bytte jag leverantör till Telia. Då återkom fakturorna och då jag inte betslade så stängdes nätet.
Felanmälde till Telia som hänvisade till OI. Blev tvingad att betala dessa 9 kr annars skulle grabbens företag gått åt h-vete.
Anmäl dem nu.M MoggePogge skrev:Samma sak hände mig. Första gången jag fick faktura överklagade jag och nämnde att jag aldrig skrivit avtal med Open Infra ( vilket == Svensk Infrastruktur) utan med ComHem som levererade det hela.
Efter någrs år bytte jag leverantör till Telia. Då återkom fakturorna och då jag inte betslade så stängdes nätet.
Felanmälde till Telia som hänvisade till OI. Blev tvingad att betala dessa 9 kr annars skulle grabbens företag gått åt h-vete.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nu är EON på gång igen och höjer nätavgiften nu 89öre KWh
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sotning, obligatoriskt för ej använd kamin?
Ved, Pellets, Flis -
Obligatoriskt med rörelsefog mellan två rum med flytande vinylgolv?
Golv -
Mögel-/algtvätt obligatoriskt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad kostar rörlig nätavgift med solceller?
Solceller, Solfångare, Solenergi