Vi har haft fiber som drogs in för ca 7 år sedan av Svensk infrastruktur.
Nu verkar OpenInfra ha tagit över ägarskapet och förra året skickade de ett brev att det kommer bli obligatoriskt med nätavgift på 9kr/mån.
Jag utgick från att det var bluff och rev brevet.

Nu har de stängt av min fiber och jag får inte ens tag på de trots att de skulle ha öppen telefontid 9-17.
Någon annan som råkat ut för detta?
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Dom försöker med en fuling. Ring och felanmäl anslutningen till din tjänsteoperatör. Kolla bara i ditt avtal så att det inte står något om detta där.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tack!

till slut fick jag tag i de och
gjorde precis så och de kunde inte annat än att fixa tillbaka bredbandet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
Bra att du skriver om det. För detta är inte ett misstag från deras sida, utan ett systematiskt brytande av avtal som de gjort på flera ställen.

Lämna gärna ett omdöme om dem på någon sida, så de förstår att de inte kan agera på detta sätt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem med Open Infra i somras. Efter många samtal och mail släppte de till slut blockeringen. Dock så har de ånyo kört igång den nu under Sept/Okt. Helt klart bedrägligt beteende. Instämmer med fg.skribent, upprätta anmälan till konsumentverket. Det gäller bl.a. överträdelser av konkurrensrättens förbud mot missbruk av en dominerande ställning (som bl.a. förbjuder oskäliga affärsvillkor).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad säger tjänsteleverantören? I detta fall så skulle jag gå hårt på den. Hota med att om inte dom levererar tjänst så byter du operatör. Utformningen av upplägget är ju så att kundkontakten skall gå via tjänsteleverantören. Om tjänsteleverantören börjar få spendera tid på att reda ut varför det inte fungerar för kunder så får ju även dom ta smällen av detta beteende. Man måste sprida ut eländet dom skapar på fler.
 
Självklart är det anmält till tjänsteleverantören. Min bild är dock att de inte jobbar stenhårt mot openinfra. Noterade att det ligger många anmälningar mot OpenInfra hos konsumentverket. Ju fler som anmäler om dessa villkor desto bättre.
 
9kr mån är väl inget. Fibra har nog 40kr mån har jag för mig
 
Här tror jag det är 89kr per månad. Dyra är abonemmangen med så inte så man får någon rabbatt för det...
 
D Dåvö skrev:
Självklart är det anmält till tjänsteleverantören. Min bild är dock att de inte jobbar stenhårt mot openinfra. Noterade att det ligger många anmälningar mot OpenInfra hos konsumentverket. Ju fler som anmäler om dessa villkor desto bättre.
Kolla igenom avtalet mot tjänsteleverantören och kräv ersättning från dom om det går. Om du har tur så skickar de en faktura som du kan vägra betala. Men då kan man låta den gå till inkasso. Men den kan man ju enkelt bestrida så kan de inte göra så mycket. Nu börjar man inte vara så bra kund att ha om man tar upp timmar med administrativ tid (dvs man kostar pengar). Se bara till att få allt skriftligt dokumenterat.
 
Har fått OpenInfra att backa från avgiften, de har hävt spärren, får se om det endast är tillfälligt. För övrigt har Konsumentverket öppnat ett nytt tillsynsärende mot dem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
9kr mån är väl inget. Fibra har nog 40kr mån har jag för mig
9kr nu öppnar för höjningar framöver. Dessutom är den ”avgiften ” redan inbakad i betalningen till tjänsteleverantören.

vid min egen kontakt med tjänsteleverantören fick jag typ en axelryckning. Nu är mitt fall dock löst som sagt och jag slipper betala extra till openinfra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
I istorage skrev:
Vi har haft fiber som drogs in för ca 7 år sedan av Svensk infrastruktur.
Nu verkar OpenInfra ha tagit över ägarskapet och förra året skickade de ett brev att det kommer bli obligatoriskt med nätavgift på 9kr/mån.
Jag utgick från att det var bluff och rev brevet.

Nu har de stängt av min fiber och jag får inte ens tag på de trots att de skulle ha öppen telefontid 9-17.
Någon annan som råkat ut för detta?
Samma sak hände mig. Första gången jag fick faktura överklagade jag och nämnde att jag aldrig skrivit avtal med Open Infra ( vilket == Svensk Infrastruktur) utan med ComHem som levererade det hela.
Efter någrs år bytte jag leverantör till Telia. Då återkom fakturorna och då jag inte betslade så stängdes nätet.
Felanmälde till Telia som hänvisade till OI. Blev tvingad att betala dessa 9 kr annars skulle grabbens företag gått åt h-vete.
 
M MoggePogge skrev:
Samma sak hände mig. Första gången jag fick faktura överklagade jag och nämnde att jag aldrig skrivit avtal med Open Infra ( vilket == Svensk Infrastruktur) utan med ComHem som levererade det hela.
Efter någrs år bytte jag leverantör till Telia. Då återkom fakturorna och då jag inte betslade så stängdes nätet.
Felanmälde till Telia som hänvisade till OI. Blev tvingad att betala dessa 9 kr annars skulle grabbens företag gått åt h-vete.
Anmäl dem nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.