I mitt område så hårdsålde IP Only sin fiber för 4 år sedan, flera grannar hoppade på tåget och beställde. Ja sa till IP Only ''ring mig när ni är här och gräver fiber så kanske jag ansluter mig''. Fortfarande har man inte kommit med fibernätet. Nu tror jag att 5G kommer nästa år i området så man kan ju undra om fiber gör så mycket nytta då?

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E Efor58 skrev:
I mitt område så hårsålde IP Only sin fiber för 4 år sedan, flera grannar hoppade på tåget och beställde. Ja sa till IP Only ''ring mig när ni är här och gräver fiber så kanske jag ansluter mig''. Nu tror jag att 5G kommer nästa år i området så man kan ju undra om fiber gör så mycket nytta då?
Ja fiber kommer göra nytta. Visst för farmor och farfar som kanske bara lyckas chatta med deras barnbarn via facetime när de fyller år räcker väl 5G till, men alla andra bör verkligen skaffa fiber om de kan (och det inte kostar mer än en 50k). Höjer ju ens bostads värde med minst lika mycket som installationskostnaden är på med.

• Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
N
E Efor58 skrev:
I mitt område så hårdsålde IP Only sin fiber för 4 år sedan, flera grannar hoppade på tåget och beställde. Ja sa till IP Only ''ring mig när ni är här och gräver fiber så kanske jag ansluter mig''. Fortfarande har man inte kommit med fibernätet. Nu tror jag att 5G kommer nästa år i området så man kan ju undra om fiber gör så mycket nytta då?
Precis samma läge här! Jag fick lämna mitt avtal med IP-Only helt kostnadsfritt då inte dugg hänt på 3 år. I våras körde de en ny driv då det gjort "ett omtag". Vet inte hur många brev jag fick från dem men att teckna nytt avtal med dem = never ever! Enligt grannar som har sitt avtal kvar med dem har det inte hörts ett ljud efter kampanjen i våras och på hemsidan finns ingen uppdaterad information.

Kör själv med Telias 4G + som ger riktigt bra hastigheter oavsett tid på dygnet. Fick tidigare i veckan meddelande från Telia att de under nästa vecka kommer uppgradera sin utrustning i området vilket kommer att leda till fördubblad kapacitet och högre hastigheter. Sannolikt förbereder de även för 5G samtidigt.
Kör idag med riktantenner mot en mast som står 9 km bort. Efter uppgraderingen kan jag kanske köra mot den mast som står endast 2 km bort (om den får 4G +).
Så någon fiber blir det inte här om inte någon seriös aktör (vilket IP-Only inte är) bygger ett nät i området.

Troligen är/var detta en del av deras egentliga företagsplan ..

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P
Det är ju lite som ett moment 22. Få vill teckna så det finns inte något ekonomiskt argument i att börja gräva och ansluta kunder, folk tycker att det är förjävligt att inget händer.

Men detta med att avkräva betalning är kasst.

T Tamazin skrev:
Ja fiber kommer göra nytta. Visst för farmor och farfar som kanske bara lyckas chatta med deras barnbarn via facetime när de fyller år räcker väl 5G till, men alla andra bör verkligen skaffa fiber om de kan (och det inte kostar mer än en 50k). Höjer ju ens bostads värde med minst lika mycket som installationskostnaden är på med.

Om kund väljer bort fiber som han inte behöver för tillfället, spar sina pengar istl
Eller ännu bättre, inte lånar 30-40.000 för att beställa fiber som inte behövs för hushållet nu
Slipper på så vis ränta och avgifter

Skulle huset säljas, så prutar man 30-40.000 på priset så kan nästa ansluta till fiber

Det blir 40.000 mindre att betala avgifter för vid försäljning
Köparen får välja själv omdöme vill ha det i huset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.