Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Oordning på torpet

1. Noramasen
    Byggnadsvårdare · 962 inlägg

NoramasenPremiumikon: Hand

Byggnadsvårdare
    Underbart att se. Och tack för välgärningen att rädda en liten kulturklenod. Lite färg på det hela så…;)
    Ska följas med intresse och hoppas att det blir att ta till vara på de metoder och material som hör till ursprunget. (Tänk vad man kan förstöra med lite gips;)) För övrigt bra arbetsgång(y)

2. M
    Medlem · Stockholms Län · 501 inlägg

Micke_xyz

Medlem
    Vad behöver ni göra med skorstenen? Om det handlar om insidan finns det trådar med bra beskrivning om glidgjutning här på BH.

3. Ulltand
    Medlem · 7 085 inlägg
    Hörnsoffan känns ju helt rätt i torpet :)

• Laddar…
  4. F
    Medlem · Norra Sorunda · 1 818 inlägg

fredand44

Medlem
    Fantastiskt spännade projekt som garanterat kommer bli toppenfint!

Tänkte fråga, torpet är ju ganska litet och om ni skulle vilja bygga ut det i framtiden vet ni om det är svårt att få bygglov?
    Bor själv i ett område i en kommun där de har väldigt hårda regler.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · 19 inlägg

Snicklas

Medlem

6. S
    Medlem · 19 inlägg

Snicklas

Medlem
    Så sade även min far ang gips. Men en annan som är något yngre tycker tvärtom. Jag hade absolut gipsat väggarna. Att renovera a la 1800 tal är kanske en charm men ack så omodernt

7. L
    Medlem · Sörmland · 2 411 inlägg

lat

Medlem
    Hej,
    jag har genomfört 2 liknande projekt här på tomten, ett torp & en gammal "ladugård" ombyggd till sommarstuga på 50-talet.

Torpet var i hyfsat skick men blev ändå helt urblåst inkl inner & yttertak, "lagårn" så var syllen rutten en långsida plus att det blev en tillbyggnad av våtrumsdel.

Jag har inte haft nån tidsplan så det har tagit ~3år per hus.

8. Noramasen

Byggnadsvårdare
    Torpet ÄR omodernt. Och just för att behålla dess värdighet och genuinitet så kan man få upp standarden utan rätvinkliga döda gipsskivor med exempelvis lerklining, plank eller annat material som rent av lyfter torpets inre miljö. Att det tar längre tid att utföra är absolut värt det. Om man har den möjligheten. Men då aktar man sig också för att göra ändringar då värdet i sig ökar för nerlagd insats, och det får en charm i sig att naturligt slitage syns.:love:

9. S
    Medlem · 19 inlägg

Snicklas

Medlem

Mja. Det får stå för dig. Jag har tidigare hållt på med restaurering. Men totalt ändrat åsikt kring detta.
    Väldigt få vill ha lerklinkning eller pärlspont nuförtiden. Väldigt få vill leva o bo som på 1800 talet när det kommer dit.
    Man kan absolut göra huset modernt invändigt utan att skämmas. Dessutom utan att krångla till det. För det lär bli mer än krångligt ändå. Jag jobbar som snickare sen 14 år tillbaka. Väääldigt sällan folk vill bevara gamla torp som de var för 100 år sen.
    Döda material är kanon

10. Noramasen

Byggnadsvårdare
    Det är inte det jag syftar på att gå tillbaka till 1800-talet standardmässigt, utan att komplettera dagens behov av energisparande med att se till att husen mår bra allteftersom de nyttjas. Sedan är det nödvändigtvis inte att krångla till när man använder ”omoderna” material, utan väl fungerande med den kunskap som inhämtas. Men skruva gips är enkelt och missar man så finns spackel i oändliga mängder. (Det har jag märkt att ”dagens professionella snickare” använder med största kärlek. Snickare existerar knappt idag utan är just plåt och gipsmontörer.)
    Och risken med ”döda” material är att det inte är anpassat efter gamla timrade torp som har en benägenhet att röra på sig.
    Men åter till ämnet och det är för min del att hjälpa till med inspiration för bevarande av dessa kulturskatter. Och med det så hör det också till att bevara dessa lutande köksskåp även om de inte är original men ändå typiska för en standardförbättring som gällde då.

11. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 370 inlägg
    Följer! Kul projekt

12. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 3 302 inlägg

nikasp

Husägare
    Jag tycker att jag är ung som är 51 men gissar att du är ännu yngre. Man förstör ju ett kulturarv genom att gipsa och plasta osv. Men har man inte det tänket så kan ju ingen hindra en. Det som är jobbigt är ju att det ofta tar längre tid att göra det på gammaldags vis och man får läsa på. Gips osv. känns mer som montering än hantverk tycker jag själv.

13. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 2 060 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    OK, då vet vi. Det viktigaste med att renovera en 150 år gammal torpstuga är att slutresultatet blir modernt.

Tips från coachen: om du besöker en cruising eller raggarträff eller liknande, gå inte fram till nån 100 kg+ snubbe med rockabillyfrisyr och berätta att det är sjukt omodernt att hålla på med jänkebilar från 1950-talet, varför säljer han inte skrotet och köper en Tesla istället. Stor risk att det blir otrevligt för din del!

Byggnadsvårdare suckar mest lite trött och himlar med ögonen när nån liten pojk som du börjar jiddra om gips, plast och PVC-fönster.

14. L
    Medlem · Sörmland · 2 411 inlägg

lat

Medlem
    Personligen så skulle mina objekt bli "moderna" såtillvida att de skulle bli bättre isolerade/mindre dragiga och få fungerande kök osv.
    Då blev det lättaste/snyggast med spånskivor(gick att isolera bakom, med cellulosaull) och gips(6mm) för att enkelt kunna tapetsera.
    Hemska tanke, men i "lagårn" är det tom vinylmatta i köket.

15. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 2 060 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    Otrevlig? Det är inte jag som sagt åt någon att äta skit...

Vet inte riktigt vilka av dessa personangrepp som är värda att besvara, så jag tar kortversionen:
    Jag äger ingen raggarbil, däremot ett rätt stort grönsaksland. Och sista gången jag hade en rejäl kagge var när jag väntade tvillingar.

Dra nu i några gipsskruv i nån gammal kåk åt mig också ;).

Tillägg: det blev alltså bortmodererat, det jag citerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.