Hej,

Ursäkta långt inlägg - hoppas att någon orkar läsa. :)

Vi tittar på att köpa ett hus från 1910-tal men med senare tillbyggnader 60-tal och tidigt 2000-tal. Det är vårt första hus och i en storstadsregion så prislappen därefter med mycket nervositet som följd. Vi räknar med att behöva lägga en del pengar på huset men skulle vilja vänta 2-3 år innan vi lägger större summor på renovering och vill kanske inte heller att hela renoveringsbudgeten ska ätas upp av fuktrelaterade problem då vi även behöver göra badrum och kök på max 5 års sikt.

I besiktningsprotokollet står som generell kommentar att huset är i mycket bra skick med hänsyn till ålder och byggnadssätt men jag skulle gärna vilja ha lite input på de påpekanden och anmärkningar som finns från mer erfarna husägare. De kommentarer som finns rör vind och källare är de jag oroar mig för, i övrigt är det inga stora kommentarer på huset.

först allmänt om huset:
Krypgrundsdelen är väldigt liten och endast i delen som ligger under tvättstuga. Den delen är byggd 2000-tal. större delen av grund är källare.

Utdrag från besiktningsprotokoll som visar byggnadsdelar och installationer för ett hus med källare och krypgrund.

Här är det som påpekats ang vind samt riskanalys:
Jag förstår det som att ventilation behöver ses över. Är det rimligt att tänka att det kan vara en tillräcklig åtgärd? Är mekanisk ventilation (typ FTX) det som behövs då? Jag har googlat mig till prisuppgifter kring 100k för detta - rimligt? (tänker att man kanske ska räkna lite i överkant då - typ 150k?). Huset är 180 m2 boyta.

Taket är ganska nyligen omlagt så det är fukt inifrån som oroar mig.

Översikt av besiktningsresultat med anmärkningar för rum och vind, indikerar bristande ventilation och fuktproblem.
Textavsnitt från en besiktningsrapport om en vind, som beskriver missfärgningar och risker med dålig ventilation.

Källaren är oinredd och har en viss fuktgenomträngning i ett hörn i garagedel samt i krypgrundsdelen. I krypgrundsdelen rekommenderas att ev installera avfuktare vilket vi tänker att vi kan göra men för övrig källare så tror jag inte att man helt kan komma till rätta med fukten. Huset ligger mot ett berg där vattnet kommer från och jag tror att det är svårt om ens möjligt att dränera den sidan. Det finns redan byggt ett avrinningssystem på tomten men det håller inte borta fukten helt.

Jag tänker å ena sidan att huset stått där i 100 år (60 år för tillbyggnaden) utan fukt i övriga byggnaden och att det talar för att det inte är ett problem. Vi avser inte att inreda källaren alls utan det kommer endast nyttjas som förråd för färg, verktyg etc samt att bergvärmepannan står där. Är det realistiskt?

Tabellavsnitt som visar fuktvärden i krypgrunden under en tvättstuga noterat i ett besiktningsprotokoll. Fuktighetsmätare visar 18.8% på organiskt material i en krypgrund under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsnitt av besiktningsprotokoll med anmärkning om äldre källare med puts-/färgsläpp och fuktinträngning på berg.

Fuktindikator visar 16% fukt i träbjälklag nära betongplatta i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi ska göra en genomgång på plats med besiktningsmannen innan kontraktsskrivning.

Tusen tack på förhand för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.