Håller på för fullt att planera layouten för mitt badrum i källaren, svårt som satan dock tycker jag. Önskar hjälp med hur man bör placera toa, handfat, dusch osv.

Måtten är 530x378cm. Pannrummet kommer jag bygga ca 120x240cm som minst.

Ideer och synpunkter mottages tacksamt då brunnar m.m måste på plats innan jag kan gjuta.

• Handritad skiss av badrumsplanering med toalett, handfat, dusch och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det vanliga när man har dubbeldusch är att man sätter båda blandarna på långväggen, blir väl lite trevligare än att stå med ryggen mot varandra och man slipper göra en riktig vägg till vänster för att ha något att dra rören i.

Tror att du måste ha mycket fritt utrymme framför värmepannan, det måste gå att komma åt att serva den och byta ut den utan att riva en vägg. Men din idé om att göra separata rum för olika saker är bra men jag skulle föreslå att du innerst gör ett separat badrum bakom en dörr så att man kan sköta tvättmaskinerna även när någon badar eller långduschar. En vägg som går från höger till vänster rakt över rummet kanske skulle fungera.

något liknande det här hade jag nog gjort, då kan man tvätta samtidigt som folk duschar/badar.. blir ju lite mer "skrymslen och vrår" men jag själv skulle föredra ett rent badrum istället för att ha allt i samma.. en bänskiva uppe på tvättmaskinerna så får man en bra avlastningsyta också.

• Handritad skiss av badrum med separat tvättavdelning med tre tvättmaskiner och avlastningsbänkskiva.
    Skapa konto
satt och funderade lite på min ritning och insåg att din dubbeldusch troligtvis är vanliga duschdörrar? då måste du ju ändå ha en vägg på vänstersidan också.. så jag tog mig friheten att göra en till ritning.. kanske kan ge lite ideér iallafall.

• Handritad planritning av badrum med dubbel dusch, tvättmaskin och annan inredning.
    Skapa konto
Uppskattar dessa förslag som satan, hade inte alls tänkt i dessa banor själv så det vart mycket att fundera på nu. Att avskilja "tvätteriet" mer låter som en bra ide, men att bygga "ett rum i rummet" för badrummet känns mer tveksamt.

Det ska sägas att detta är i källaren och att det finns ett badrum på markplan som förmodligen kommer att användas i första hand i dagsläget.

BirgitS
Okej, när du hade ritat in dubbla duschar och handfat så verkade det som något som ska användas mycket för det brukar man bara ha om det är vanligt att två personer t.ex. borstar tänderna där samtidigt och har mycket prylar som ska förvaras.

BirgitS BirgitS skrev:
Okej, när du hade ritat in dubbla duschar och handfat så verkade det som något som ska användas mycket för det brukar man bara ha om det är vanligt att två personer t.ex. borstar tänderna där samtidigt och har mycket prylar som ska förvaras.
Nej så är inte fallet i dagsläget. Mest för att jag tycker mig ha plats och dubbeldusch är ju mysigt

Ni har glömt bastun ;)

BirgitS
Det finns olika sätt att ha dörrar, väggar och öppningar när det gäller stora duschar så kolla vad som finns på marknaden och vad ni gillar innan du ritar mer.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni har glömt bastun ;)
Hur stor bör en sådan vara då?

En bastu behöver inte vara stor, leta runt lite på ritningar så får du säkert 100 förslag :)

Det ser ju ut som att en bastu relativt enkelt får plats så jag har gjort en par förslag. Osäkert med duschens placering men det blir ju lite avskiljt så man kan duscha och tvätta samtidigt om man vill tex.
Däremot kanske ont om plats för tvätteriet.

• Handritad skiss av ett badrum med bastu, dusch och tvättområde.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av förslag till bastu, dusch och tvättstuga layout med dimensioner.
    Skapa konto
Kom ihåg att bygga så det passar dig.
Du bygger bastu för att du vill ha, inte för att nån annan gillar att basta.

//AA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.