S SirKnasen skrev:
Är den där metoden så enkel?
Se förbrukning per minut? Hur? Skriva upp mätarställningen, vänta en minut, skriva upp mätarställningen igen?
Kan man se något annat än aktuell mätarställning?
Och det behövs väl rätt många decimaler på mätarställningen för att man ska kunna se förbrukning per minut?

Realtidsmätning av effekt i watt är det nog det enda man kommer någon vart med.

*edit* Eller ja... har vi bara en enda pryl vi letar efter som konstant drar typ 1000W+ så är det väl genomförbart om än omständigt. Speciellt om inte mätaren sitter i anslutning till proppskåpet
Ja, den är enkel.
Stäng av pumpen skriv upp mätarställningen och tidpunkten.

Kolla effekten som dras just nu, "alla" moderna mätare visar aktuell effekt, oftast per fas. Se om den är vad som förväntas.
Är den hög, stäng av en säkring i taget tills dess att förbrukningen går ned.

Är den inte hög just då, vänta så länge du står ut med att ha pumpen avstängd, 1-24 timmar exempelvis. Kontrollera mätarställningen och tiden igen.
Kolla om det är en orimligt hög förbrukning för hushållsel eller ej.
Ser den normal ut är det med stor sannolikhet pumpen som visar för lite på sin egen mätare i förhållande till vad den drar.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, den är enkel.

Kolla effekten som dras just nu, "alla" moderna mätare visar aktuell effekt, oftast per fas. Se om den är vad som förväntas.

Är den inte hög just då, vänta så länge du står ut med att ha pumpen avstängd, 1-24 timmar exempelvis. Kontrollera mätarställningen och tiden igen.
Ser den normal ut är det med stor sannolikhet pumpen som visar för lite på sin egen mätare i förhållande till vad den drar.
Med Homewisard kan jag sitta i soffan och se aktuell förbrukning . Graf över elförbrukning från appen Homewisard med dagens strömförbrukning i kWh, visande tidpunkter och förbrukningstoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo00
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Med Homewisard kan jag sitta i soffan och se aktuell förbrukning .[bild]
Jag med 😁
Men det är väl snarare denna vy man vill åt när man bryter säkring efter säkring.
Graf över elförbrukning med texten "Hemnät" och siffror som indikerar nedåtgående effektvärden. Visar en lila kurva mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Med Homewisard kan jag sitta i soffan och se aktuell förbrukning .[bild]
Vist, jag har också den möjligheten med min Ferroamp anläggning.
Det ä jättetrevligt, men inget som TS har idag.

Men TS kan göra kontrollen med det som redan finns på plats.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, den är enkel.

Man kan kolla vilka finesser elmätaren har.
Jag har en Aidon och där kan man se momentan effekt, så då kan man lösa uppgiften med lite pyssel, eller vara två personer som samarbetar 😀

Hannuse Hannuse skrev:
Man kan kolla vilka finesser elmätaren har.
Jag har en Aidon och där kan man se momentan effekt, så då kan man lösa uppgiften med lite pyssel, eller vara två personer som samarbetar 😀
Tja, med de effekterna som TS saknar så är det antingen en rätt rejäl stabil belastning, som man kommer se vid mätaren utan att behöva vara speciellt snabb, eller så är det något som kommer då och då. Då kan det lika gärna vara någon timme mellan omgångarna, så då är det bättre att skriva ned start och stop värdena och räkna ut effekten däremellan.

Men visst, är man två personer kan man ju göra den första versionen av felsökning snabbare.

O ozdrim1993 skrev:
Det är nog det jag får göra, eller att ta kontakt med vattenfall och fråga om nån form av statistik?
Har inte vattenfall ngn app där du kan se förbrukningen dag för dag/månad för månad ? Bor i Norrbotten i Piteå, har Piteå energi som nätägare. De har en app där du kan se förbrukningen dag för dag, månad för månad hela året.

O ozdrim1993 skrev:
Hej! Vi har ett hus på 110kvm där värmepannan har dragit ca 900kwh men totala elförbrukningen ligger på 2100kwh.

Det kan ju inte vara normalt att huset slösat 1200kwh, vi bor ju normalr, någon lampa på tvn vi har även tvätt och tork men detta låter helt sjukt.

Vad kan dra så mycket el ?
Min el förbrukning är 1244kwh
Ja det är ju konstig hos er .kolla med din el bolag .

Tomture61
U ullak40 skrev:
Har inte vattenfall ngn app där du kan se förbrukningen dag för dag/månad för månad ? Bor i Norrbotten i Piteå, har Piteå energi som nätägare. De har en app där du kan se förbrukningen dag för dag, månad för månad hela året.
Har man tur ser man gårdagens förbrukning , lite trubbigt effektmätningsinstrument .

O ozdrim1993 skrev:
Hej! Vi har ett hus på 110kvm där värmepannan har dragit ca 900kwh men totala elförbrukningen ligger på 2100kwh.

Det kan ju inte vara normalt att huset slösat 1200kwh, vi bor ju normalr, någon lampa på tvn vi har även tvätt och tork men detta låter helt sjukt.

Min panasonic värmepump visar 30 procent fel i appen så den kan man inte lita på. Vi har bara pumpen på i stugan så lita inte på den

Stickan56
S sjoelund skrev:
Det kräver anslutning, men så bra signal behövs inte. Min mätare sitter utomhus inuti plåtskåp på sämsta plats för täckning av AP som är inomhus, men den tuggar på fint ändå
Jag har samma förutsättningar fast en Tibber Pulse och jag har sänkt förbrukningen med 600 kWh / mån för dec och jan efter att identifierat strömtjuvarna.

Stickan

Z
O ozdrim1993 skrev:

Vad drar datorn som spelas på?
Han har inte kört igång någon bitcoin mineing på den?
Eller lyckats få in "virus" som minear?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kolla om barnet fått en app på datorn som heter altersik eller alsterik, de heter lite olika. I sådana fall går datorn så gott nätaggregatet orkar så fort datorn är igång.
Då är det andra som använder er hårdvara för mining.
Annars är min bästa gissning att värmepumpen mäter fel.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken månad och var i landet ?
Kan det vara en elpatron som inte pannan mäter

Rabbithole Rabbithole skrev:
Sen får man ligga ihop allt.
Kan funka men jag tror att de flesta av oss får lägga ihop allt. 😬

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.