Hej! Vi har ett hus på 110kvm där värmepannan har dragit ca 900kwh men totala elförbrukningen ligger på 2100kwh.

Det kan ju inte vara normalt att huset slösat 1200kwh, vi bor ju normalr, någon lampa på tvn vi har även tvätt och tork men detta låter helt sjukt.

Vad kan dra så mycket el ?

Vad är det för värmepanna och hur vet du hur mycket den har dragit? Ingen elektrisk golvvärme?

• Gilla
ripan7
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för värmepanna och hur vet du hur mycket den har dragit? Ingen elektrisk golvvärme?
EN ny panasonic luft värme, jag kan se det på skärmen den har, och all värme kommer från den.

Ingen elektrisk värme.

O ozdrim1993 skrev:
Hej! Vi har ett hus på 110kvm där värmepannan har dragit ca 900kwh men totala elförbrukningen ligger på 2100kwh.

Det kan ju inte vara normalt att huset slösat 1200kwh, vi bor ju normalr, någon lampa på tvn vi har även tvätt och tork men detta låter helt sjukt.

Vad kan dra så mycket el ?
Hur lång tid pratar vi om? Är det en månad ? I så fall vilken. Vart i landet? Hur många barn ? Datorer , tv ??
Tycker inte 2100 kWh i Januari är konstigt

• Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Hur lång tid pratar vi om? Är det en månad ? I så fall vilken. Vart i landet? Hur många barn ? Datorer , tv ??
Tycker inte 2100 kWh i Januari är konstigt
2 vuxna 1 tonåring.

Men 2100kwh kan vara normalt men värmepumpen har bara drsgit 900kwh.

Hur kan 1200kwh vara normalt för datorer och tv ??

Det har dragit lite onormalt sen vi flyttat in för 2 år sen.

Värmepumpens egna mätning är förmodligen inte särskilt exakt. Fast den borde inte diffa jättemycket från verkligheten.

Värmer värmepumpen tappvattnet också?

• Gilla
Marcus0321 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Värmepumpens egna mätning är förmodligen inte särskilt exakt. Fast den borde inte diffa jättemycket från verkligheten.

Värmer värmepumpen tappvattnet också?
Ja värmen och vattnet.

Normen för hushållsel var 8000 kWh pers år /
Så 1200 för en månad är högt.
Köp några energimätare på Kjell o Co och kolla dina vägguttag.

• Gilla
widheg
  • Laddar…
O ozdrim1993 skrev:
Ja värmen och vattnet.
Vilken månad och var i landet ?

Jag har dålig koll på Panasonic. Kan du lägga upp lite bilder på displayen så man ser vad det är den mäter?
Går det att se hur mycket kompressorn har gått och hur mycket eltillskott den har använt?

useless useless skrev:
Jag har dålig koll på Panasonic. Kan du lägga upp lite bilder på displayen så man ser vad det är den mäter?
Går det att se hur mycket kompressorn har gått och hur mycket eltillskott den har använt?
Obs! I slutet av November stängde jag av varmvattenreturen så det är därför den dragit lite mer förr.

• Display som visar total energiförbrukning i kWh för ett år, med månadsstatistik för januari 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken månad och var i landet ?
Västra götaland, Januari 2025

O ozdrim1993 skrev:
Västra götaland, Januari 2025
Låter inte så farligt. Mycket duschh och bad?

Låter inte så farligt. Mycket duschh vär
Låter inte så farligt. Mycket duschh och bad?
Dusch och bad ingår inte i dom 1200kwh för den går på pumpen

O ozdrim1993 skrev:
Dusch och bad ingår inte i dom 1200kwh för den går på pumpen
Jag förstår. Men vad är saken med avstängd värmeåtervinning?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.