Hej
Jag får delar över när jag bygger klätterställningen och planerade först att använda de överblivna stolpbitarna som extra stöd för långsidans balkar (stödet är det som är 45 cm på skissen). Avståndet mellan stolparna (95x95) är 180 cm så jag undrar om jag bara ger mig själv extra arbete eller om stöden kommer vara till nytta för konstruktionen. Stöden är av samma dimension som stolparna. Jag kan även använda bitarna till de tvärgående balkarna.

• Skiss av en klätterställningskonstruktion med måttangivelser för stöd och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Om den står på spjut eller dåliga plintar lär du märka att stolparna står stabilare med sådana strävor (ordentligt skruvade). Sträckan på 180cm mellan stöd med 95*95 kortas väl till knappt 120 om dessa installeras, men det lär inte ha någon praktisk betydelse för hur mycket överliggaren böjer ned.

Karrock Karrock skrev:
Om den står på spjut eller dåliga plintar lär du märka att stolparna står stabilare med sådana strävor (ordentligt skruvade). Sträckan på 180cm mellan stöd med 95*95 kortas väl till knappt 120 om dessa installeras, men det lär inte ha någon praktisk betydelse för hur mycket överliggaren böjer ned.
Att strävorna stabiliserar stolparna så väl som balkarna hade jag inte ens tänk på. Då bygger jag på=)
Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.