1 344 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Onödigt komplicerat men är det olämpligt, fel eller farligt?
Den enkla lösningen:
- Två trappströmbrytare
- Vanlig trappkoppling med två mellantrådar
- 6 stycken lysrörsarmaturer ansluta direkt på tändtråden
En mer komplicerad lösning:
- Två enpoliga brytare med impulsfjäder
- Impulsrelä 230V
- 3-faskontaktor NO/230V
- 2 stycken lysrörsarmaturer per fas
- Två trappströmbrytare
- Vanlig trappkoppling med två mellantrådar
- 6 stycken lysrörsarmaturer ansluta direkt på tändtråden
En mer komplicerad lösning:
- Två enpoliga brytare med impulsfjäder
- Impulsrelä 230V
- 3-faskontaktor NO/230V
- 2 stycken lysrörsarmaturer per fas
Minskar flimret att dela upp på faserna, hur stor skillnad det gör på 6 armaturer vet jag inte.
Vanliga trappkastare funkar med kontaktor också.
Impulsrelä har fördelen att man kan lägga till fler knappar hyfsat enkelt.
Som elnörd tilltalas man av utförande två.
Vanliga trappkastare funkar med kontaktor också.
Impulsrelä har fördelen att man kan lägga till fler knappar hyfsat enkelt.
Som elnörd tilltalas man av utförande två.
Har du den g:a typen av lysrör med en drossel rekommenderar jag kontaktor då brytarna brukar ta stryk av lysrör. Du kan ju även ha ett tredje alternativ där "tändtråden" från brutarna ligger på kontaktorn och inget mellanrelä och inga impulsknappar.
Många bra synpunkter som vanligt. Tack!
Med tanke på att det bara är tre meter mellan de två dörrarna där strömbrytarna sitter, lysrörsarmaturerna är helt nya och utrymmet knappt 24 kvadratmeter så borde jag inte krångla till det. Men, det är ju så störande när brytaren växlar funktion och pekar åt fel. Lite så tankarna började och sen spårade ur. Jag får skylle på fredagkväll och en god öl. Skall fundera lite till, för jag har nya tokiga idéer om att automatiskt starta spånsug och luftrenare, samt kör dem en stund efter att lampan släckts. Så det kan nog bli något av det här trots allt.
Med tanke på att det bara är tre meter mellan de två dörrarna där strömbrytarna sitter, lysrörsarmaturerna är helt nya och utrymmet knappt 24 kvadratmeter så borde jag inte krångla till det. Men, det är ju så störande när brytaren växlar funktion och pekar åt fel. Lite så tankarna började och sen spårade ur. Jag får skylle på fredagkväll och en god öl. Skall fundera lite till, för jag har nya tokiga idéer om att automatiskt starta spånsug och luftrenare, samt kör dem en stund efter att lampan släckts. Så det kan nog bli något av det här trots allt.
Vill du gå in för att göra det onödigt komplicerat kan du ju alltid använda en PLC eller en mikrokontroller också.O Steamboy skrev:
Jag skulle kört på rörelsevakt och kontaktor.