Onödigt försiktigt med mjukstängande tvättställsblandare..?

185 läst  4 svar

1. B
    Medlem Nivå 5
    Gamla rör + unga barn motiverar en viss försiktighet... Fast på både disk- o tvättmaskinen borde vara kapabla att generera egna tryckstötar -kanske mycket kraftigare än de från kranarna..?

2. T
    Medlem Nivå 9
    Vad är din fråga?

etompau gillar
  3. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Jag gissar att frågan handlar om huruvida TS ska ha mjukstängande blandare.

Är det ett stort problem idag med tryckstötar? I så fall kan det vara läge för det, men som du skriver så genererar både disk- och tvättmaskin rejäla tryckstötar så där kanske du måste titta på tryckreduceringsventiler eller sådana stötupptagare (jag kommer inte ihåg vad de heter).

4. B
    Medlem Nivå 5
    Stort problem... Tja, det hörs tydligt när fru o barn stänger ifall man är i källaren -men om det är ett verkligt eller möjligen inbillat problem vet jag inte riktigt. Att något hörs och det dunkar i rören betyder ju inte att rören kommer ge med sig för det...

Och jag gissar att maskinerna är värre bovar, så en sådan där tryckstötsdämpare till till diskmaskinen har varit på tal.

Vad säger ni, är det mest ett försäljningsargument med mjukstängande kranar eller bidrar de på något märkbart sätt till rörsystemets livslängd?

5. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Ingen aning ärligt talat. Jag har bytt alla mina rör till PEX så har inte problemet.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: