Jag har en monterad hängränna där man tagit hål för omvikningskupa som dock ej monterats innan hängrännan sattes upp tillsammans med fotplåt. När jag nu ska montera omvikningskupan så kan jag av förklarliga skäl inte vika ned kupans flärpar eftersom fotplåten sitter i vägen.

Med mindre än att monters ned rännan, hur fäster jag bäst omvikningskupan? Popnitar den? Genom rännan eller fotplåten? Se genomskärningsbild.

Två diagram som visar fotplåt fastsatt med popnit vid omvikningskupa och hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar från någon kunnig.

Jag hade inte gjort något av det, jag hade tagit omaket att lossa hängrännan och monterat omvikningskupan på rätt sätt.

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade inte gjort något av det, jag hade tagit omaket att lossa hängrännan och monterat omvikningskupan på rätt sätt.
Tack. Det är naturligtvis det jag också skulle valt som förstahandsalternativ men hängrännan täcker tre radhus där en av grannarna har ett altantak som sitter i vägen. Ergo min fråga.

Precis, om du lossar rännan i framkant så brukar man kunna vinkla den tillräckligt för att få dit omvikningskupan och vika runt flärparna. Förbocka dom lite innan

• Gilla
1
  • Laddar…
A
N NikBen skrev:
Tack. Det är naturligtvis det jag också skulle valt som förstahandsalternativ men hängrännan täcker tre radhus där en av grannarna har ett altantak som sitter i vägen. Ergo min fråga.
Men knappast i ett stycke?

Precis som plåtrickard, släpper du klammrerna på flera krokar kan du tvinga ner bakkanten på rännan för att få plats att vika om kupan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.