Har en del av trädgården som robbotklipparen inte kommer åt då denna är avskuren av garage nerfart och hus. De senaste åren har då denna yta bara blivit klippt sporadiskt och det gör mig inget. Men tänkte det vore trevligt om denna yta kunde få lite ängsblomster och inte bara långt gräs av olika slag.
Vad krävs det? Klippa/slå vissa tider på året? Bara sprida ut en påse ängsblomsterfrö? Eller måste man börja om helt?

Claes Sörmland
Det är bara att lämna den så kommer den utvecklas till ängsmark. Du har ju nu under många år selekterat för låga örter och gräs så de dominerar nu kulturen. D v s de närmsta åren kommer det ske en förvandling av ängen där arter som är högre kommer att ta över, de gynnas av att de kan vinna kampen om solljuset.

Ofta är gamla gräsmattor på tomter rätt näringsrika och räkna då inte med att få någon ängsflora av den där typen vi associerar med fattiga gamla betade eller slagna ängsmarker. Vilka arter som tar över beror på tillgång på näring, fukt och jordmån. Du kan ju försöka så in lite olika arter, ibland går det ofta konkurreras de ut. Naturen gör som den vill, inte som vi vill.

Att slå ängen sent på sommaren (med lie eller trimmer) gynnar vissa arter över andra. Möjligen att man får mer blomster.

Redigerat:
  • Gilla
Staffan Roos och 5 till
  • Laddar…
Går det att skynda på genom att köpa lite fröer och bara sprida ut eller är det helt bortkastat? Tänker mig att det borde vara rätt tid nu så som naturen brukar så vid denna tid utan annat än att frö hamnar i marken?

Claes Sörmland
snuttjulle snuttjulle skrev:
Går det att skynda på genom att köpa lite fröer och bara sprida ut eller är det helt bortkastat? Tänker mig att det borde vara rätt tid nu så som naturen brukar så vid denna tid utan annat än att frö hamnar i marken?
Min erfarenhet av att slänga ut frö på gräsmatta eller äng är att det inte blir något med det. Jorden är ju inte förberedd för sådd och då kanske ett frö på tusen gror gror och klarar sig till planta mot att nästan alla klarar sig när man sår under skyddade betingelser i kruka.

Naturen är grym på det sättet och arbetar med massiva mängder frö.

Det går ju att gräva 0,5*0,5 m rutor i höst och vända jorden där. Då har du öppen jord att så i på våren. Glöm inte att vattna varje dag!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har lyckats få olika klockor att fröså sig. Framför allt blåklocka och en vit av samma Nu får jag istället begränsa spridning.
Så jag plockar frökapslar i naturen och kastar ut.

• Gilla
dkhansson och 1 till
  • Laddar…
Inga större problem att så blommor om man sår när det är dags för respektive frö. Det underlättar om man får ner fröna på rätt djup men jag har spridit ut frön och sedan räffsat och fått resultat. Man får inte ett tätt och jämnt bestånd men om man får in några önskade blommor så löser naturen resten om förhållandena är lämpliga.
Alternativt så drar man upp grunda fåror och sår där.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ängsvädd kommer lätt och med den insekterna.
Om det är rätt vet jag inte men oregano har spridit sig och lockar fjärilar. Lite inspirationsbilder.
Fjäril med mönstrade vingar sitter på en ljust lila ängsväddblomma med oskarp grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en rosa ängsväddblomma med en humla och två flerfärgade fjärilar som sitter på blomman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och ideer. Får fundera lite till hur jag gör. Kanske köper lite ängsfröer och sprider ut då ytan inte är jättestor men för stor för att gräva upp och börja om. Kommer det enstaka blommor så är det värt det. Sedan får tiden arbeta.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt, låt det ta tid och så slår du en gång/år när det mesta är överblommat. Du ska hålla nere på näring i marken men låta växterna avge sina frön.

När vi flyttade in för tre år sen lät vi en del av tomten bli naturtomt/äng. Den blir finare och finare för varje år, dock har våra försöka att så ut ängsblommor från från inte gått vägen men det fixar sig själv.

Vi brukar vänta tills någon gång i mitten-slutet av juli innan trimmern får gå loss, sen låta allt ligga några dagar innan det räfsas upp.

Höstlöven kör jag med gräsklippare och uppsamlare för att få bort.

När jag var ute och kollade tidigare i år hittade jag följande blommande växter, så visst händer det saker jämfört med när det var gräsmatta.

Rödfibbla
Kvastfibbla
Tjärblomster
Klöver
Gökärt
Midsommarblomster
Stor havrerot
Gulvial
Smörblomma
Grässtjärnblomma
Praktveronika
Häckvicker
Förgätmigej
Blåklocka

• Gilla
SusoDus och 7 till
  • Laddar…
När man lämnar en gräsmatta vind för våg så är det mer än höga grässorter och eventuella blommor som frodas, vi gjorde några försök för 15 år sedan som slutade med att sorkarna och myrorna etablerade sig ordentligt. På grund av näringen i backen så blev det ett galet tätt gräs som när det blommat ut lade sig så att att lia inte gick så det blev röjsågen och gräs igen...

Dottern försökte med samma sak förra året och då är nog deras mark mer lämpad men det slutade som för oss, sork och myror och röjsåg.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Min granne tog hjälp av en trädgårdsfirma för att anlägga en liten äng på en bit oländig gräsmatta. Dom började med att skrapa av allt och låta det ligga under markduk. Anledningen var att gräsmattejorden är alldeles för näringsrik och ängen trivs bäst i lite kargare jord. Där fick det ligga över sommarn, vintern och på våren sådde dom i diverse ängsblommor.
I år är andra sommaren med ängen och den har verkligen blivit jättefin!
Jag förstår att det kanske är för stor yta att lägga markduk över, men fundera över det där med näringsinnehållet.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Claes Sörmland
Som har påpekats så blir det ju äng också näringsrikare jord, t ex lerjord. Jag bor i en lerdal och även om ängarna här inte är sådana där vackra saker man ser på fattigare mark så är de fina. Det är mycket gräs som dominerar, inte minst timotej sticker ju ut och kommer det mycket störtregn på sensommaren så lägger sig gräset ned. Men smörblomma, någon tistel, någon krage, gulmåra, älgört o s v finns ju där.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Och man ska sig tid att betrakta även de små oansenliga blommorna, kan vara riktigt vackra. Och som skrivits i ett annat inlägg, man kan även bara "påta" ned en planta behöver ju inte vara direkt ängsblomma men ändå fungera bra.
Det kan bli riktigt bra med en "självskötande" del av trädgården. I vår lite vilda del självsår sig t.ex. även persilja i ett hörn och håller med det större delen av året.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.