D
(om detta redan finns besvarat, så hänvisa gärna dit — har verkligen letat men hittar inget)

Jag har en villa med en ca 35 kvm carport som står precis i tomtgräns. Har inget bygglov (vad jag vet), men den har stått där sedan 1980-talet, långt innan jag köpte fastigheten.

Är det möjligt att ”omvandla” en komplementbyggnad (carporten) till Attefallshus? Poängen vore att jag då avser att bygga om carporten till en bostad/gäststuga, vilket jag knappast tror att jag får bygglov till annars (eftersom detaljplanen säger att komplementbyggnad inte får inredas till bostad).

Kruxet är att carporten ligger direkt vid gatan, och dessutom bara ca 1,5 m från grannes tomt.

Bakgrundsinfo (som jag inte tror har betydelse):
- Lidingö kommun.
- Tomt ca 650 kvm, detaljplan medger 20% byggarea, ca 130 kvm, för bostadsändamål.
- Villan, carporten och ett förråd använder tillsammans idag ca 120 kvm.
- Detaljplan medger en huvudbyggnad med max 2 lägenheter. Medger även en komplementbyggnad, som inte får inredas till bostad.

Hej JoBeVe, är nyfiken på om du har kommit vidare i din frågeställning?
Vi har nämligen samma tankar map att konvertera carport till attefallshus, där befintlig carport ligger dikt an mot tomtgräns mot granne samt 6.5m från gräns mot gata.

När den ligger mindre än 4,5m från en granne, så kan du få ha ett attefallshus om grannen godkänner det. Om den ligger nära en gata eller annan allmän plats (4,5m) så går det inte att få ett grannegodkännande. Kommunen eller den som äger gatan får inte ge medgivande. Eller rättare sagt, du behöver ha medgivande från alla som har rätt att nyttja gatan, vilket är hela landets befolkning.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
[...]Om den ligger nära en gata eller annan allmän plats (4,5m) så går det inte att få ett grannegodkännande. Kommunen eller den som äger gatan får inte ge medgivande. Eller rättare sagt, du behöver ha medgivande från alla som har rätt att nyttja gatan, vilket är hela landets befolkning.
@Herr_Per Som @hempularen skriver ovan så kom vi fram till att vi inte kan bygga (om carporten till) Attefallshus, eftersom carporten ligger direkt vid gatan. Suck, känns tyvärr lite surt...

Men i ert fall, @Herr_Per så borde det funka, så länge du kan få grannens medgivande. Grattis! :-)

Som andra redan sagt så kommer det inte gå pga närhet till vägen. Carporten var ju dessutom för stor.
Däremot kan du bygga ett attefallshus någon annanstans på tomten! Även om du redan maxat byggrätten så får man ändå bygga attefallshus.

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.