48 735 läst · 66 svar
49k läst
66 svar
Omvärderat och borttagit amorteringskrav - avgift Swedbank
Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.
Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.
Vi har tidigare höjt amorteringen och då kostade det ingenting.
Är detta normalt?
Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.
Vi har tidigare höjt amorteringen och då kostade det ingenting.
Är detta normalt?
Moderator
· Stockholm
· 53 528 inlägg
Är det lån med rörlig ränta? Menar att om det är lån med någon form av löptid, och du vill äbdra under löptiden, så kan det vara OK med en avgift. Annars hade jag nog flyttat lånen. Påbörjat processen och se om de reagerar.
Det är 3-mån rörlig och jag väntar just nu på att amorteringskravet ska försvinna (de nämnde något om att de skulle ta några veckor att registrera) innan jag begär ut ett nytt amorteringsunderlag som jag behöver för att flytta.H hempularen skrev:
Det låter orimligt att de ska ta ut en avgift om det inte handlar om någon form av ränteskillnadsersättning och det ska det väl inte vara då ni inte byter löptid på räntebindning...
Om min bank skulle kräva avgifter för att ändra på amorteringen åt ena eller andra hållet så skulle jag kräva att de tog bort den avgiften eller begära ut ett amorteringsunderlag för att titta på alternativ bank.
Om min bank skulle kräva avgifter för att ändra på amorteringen åt ena eller andra hållet så skulle jag kräva att de tog bort den avgiften eller begära ut ett amorteringsunderlag för att titta på alternativ bank.
Jag har vid alla tillfällen tvärvägrat att betala småavgifter med hänvisning till att det inte är affärsmässigt att hålla på med några hundralappar i en avgift här och där i en affär som rör många 10.000-tals kronor.
Banken har aldrig argumenterat emot. Skulle de vid något tillfälle göra det så byter vi bank på stående fot.
Vi har handelsbanken.
Banken har aldrig argumenterat emot. Skulle de vid något tillfälle göra det så byter vi bank på stående fot.
Vi har handelsbanken.
Bankerna gör bra vinster på sina avgifter som i princip bara existerar som marginalhöjare. Rätt eller inte lägger jag mig inte i, vi har fri företagsamhet och fri prissättning. Dock är min erfarenhet att Swedbank och Nordea är värst när det kommer till onödiga avgifter.
Påtala att ni inte vill betala avgiften och förbered en flytt om ni är beredda att byta bank. Det kommer troligtvis inte påverka banken, men det är ju ert enda påtryckningsmedel.
Påtala att ni inte vill betala avgiften och förbered en flytt om ni är beredda att byta bank. Det kommer troligtvis inte påverka banken, men det är ju ert enda påtryckningsmedel.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 400 inlägg
Har du värderingen så gör väl nya banken en egen analys om amorteringskravet?
680kr enbart för att ni vill justera amorteringstakten? Det låter helt vansinnigt.
Den saken borde ni kunna lösa på elektronisk väg, utan att betala ett öre.
Jag valde bort storbankerna så snart jag hade möjlighet att råda över min egen ekonomi (för en smärre evighet sedan), och har svårt att tro att jag någonsin kommer att söka mig tillbaka till någon av dem.
Den saken borde ni kunna lösa på elektronisk väg, utan att betala ett öre.
Jag valde bort storbankerna så snart jag hade möjlighet att råda över min egen ekonomi (för en smärre evighet sedan), och har svårt att tro att jag någonsin kommer att söka mig tillbaka till någon av dem.
Kan det vara så att banken har gjort ändringarna på den redan löpande 3-månadersperioden, och att det därför kostar?D djanlov skrev:
Kan du inte bara säga att du inte vill betala och om de tvingar dig flyttar du ditt bolån till en annan bank och slipper då avgiften?