Byggahus.se
Har en längre tid funderar på RO-filter för att garantera helt rent dricksvatten här hemma, och efter att kommunen gått ut i måndags med att vi måste koka allt vatten pga "intestinala enterokocker" hittats i vattnet i en mätning (på fredagen!) och jag själv varit risig sen i lördags känns det mer aktuellt än någonsin...

Har sedan tidigare ett avhärdningsfilter för att få bort kalk ur vattnet, men även efter det finns det andra vita avlagringar kvar i det kommunala vattnet (har kontrollmätt, vattnet är 0dH, samma fenomen även utan vårt filter och istället köra vattenkanna med britax filter, så kommer utifrån).

Så undrar om någon har erfarenhet av det, och kan rekommendera något bra filter? Har förstått att pga begränsade flöden kör man det inte på hela huset, utan man får ha en speciell dricksvattenkran i köket med mer begränsat flöde?

Finns det filter med inbyggd kylning så att man inte behöver dricka rumstempererat vatten från bufferttanken i filtret?

Tanken är väl något i format som får plats under diskbänken i köket, men om det finns skulle även något lite större filter som kan rena hela kallvattenledningen till köket (och därmed ordinarie kranen) så hade det varit intressant, kan alltid trycka in mer saker i maskinrummet. (har dock ca 15 m kopparledningar från maskinrum->kök, så kanske dumt att rena före det?)

Tittat lite på denna https://www.filter-online.com/se/omvendt-osmose-ro-202s-c

Verkar dock vara ett danskt företag, så frågan är om deras anslutningar funkar mot svensk standard. Verkar t.ex utgå från att avloppsröret har 40 mm diameter, men vår ser ut att vara ca 50 mm. Känns som något man skulle klara att göra själv så länge alla delarna "passar", men ska man börja köpa adaptrar så blir det lätt att irra bort sig innan det blir rätt.

Sen har den ingen kylning av vattnet, så man får väl börja med vanan att hälla upp vatten och ställa i kylen i så fall när man inte längre kan spola vattnet kallt varje gång man ska dricka.

Pratade med en säljare på Brava, gjorde ett bra jobb att sälja in den här: https://www.bravavattenrening.se/vattenfilter/brava-osmotic-smart/

Tydligen låga driftskostnader eftersom den spolar rent membranet, så långa bytesinterval. Blev rätt sugen på den. Kostar 12k, har fått ett par offerter från andra också på 9-12k för vad som känns som sämre produkter. Installation tillkommer, men Osmotic Smart ovan verkar komma med standard kopplingar så ger mig nog på det själv, bara koppla in ett T innan flexslangen till blandaren samt ansluta den till vattenlåset under diskbänken.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Jag hade ett sådant aggregat i ca 10 år i sommarstugan. En del mek med att byta filter. Gav bra vatten, nästan för rent, dvs smakade inte ngt alls. Tror mig minnas att fabrikatet var Electrolux?
Togs bort när vi fick ”kommunalt” vatten.

Dessa småfilter är alla nästan identiska
Electrolux /dometic hade ett som var riktigt bra,
Filtren funkar länge om man bara är minutiöst nogrann med underhållet.

Det är en billig lösning men bara en tappkran.
Skall man ha kyla får man montera detta separat typ grohe Blue.

Ett riktigt filter för hela huset är närmre 80.000.-

Gemensamt är att RO-processen tar mycket energi och producerar ca 80% rejekt dvs vatten som går direkt ut i avloppet.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Dessa småfilter är alla nästan identiska
Electrolux /dometic hade ett som var riktigt bra,
Filtren funkar länge om man bara är minutiöst nogrann med underhållet.

Det är en billig lösning men bara en tappkran.
Skall man ha kyla får man montera detta separat typ grohe Blue.

Ett riktigt filter för hela huset är närmre 80.000.-

Gemensamt är att RO-processen tar mycket energi och producerar ca 80% rejekt dvs vatten som går direkt ut i avloppet.
Det behöver inte vara 80% rejekt. Det är väldigt mycket... Vissa RO har återcirkulering för lägre rejekt men sen beror rejekten på vad vattnet innehåller. Om det inte är salt i vattnet så har en bra RO mindre än 50% rejekt.

M marcusala skrev:
Det behöver inte vara 80% rejekt. Det är väldigt mycket... Vissa RO har återcirkulering för lägre rejekt men sen beror rejekten på vad vattnet innehåller. Om det inte är salt i vattnet så har en bra RO mindre än 50% rejekt.
självklart när man mäter ledningsförmågan som jag gör i min anläggning kan man optimera processen. risken är precis som de stora membrantillverkarna skriver är att man avsevärt förkortar livslängden på membranet om man har en en otillräcklig mängd rejekt därför rekomenderar dessa en rejekt på ca 85% oaktat återcirkulering som i sig är en bara är en koncentrering av i detta fallet salt innan koncentrationen i återcirkulerings behållaren är för hög och behöver tömmas helt. Därför är det perfekt att köra mot havsvatten med hög rejekt och ingen risk för förhöjd saltkoncentration. havsvatten ger däremot lite andra parametrar att ta hänsyn till

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
P
A anaitis skrev:
Jag hade ett sådant aggregat i ca 10 år i sommarstugan. En del mek med att byta filter. Gav bra vatten, nästan för rent, dvs smakade inte ngt alls. Tror mig minnas att fabrikatet var Electrolux?
Togs bort när vi fick ”kommunalt” vatten.
Bristen på smak är nog största problemet.
Det är lite onaturligt i smaken, men man vänjer nog sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.