"Omvänd" lockpanel

10k läst  7 svar

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Skall bygga nytt under våren - sommaren och har i princip bestämt att huset skall få en fasad med lockläkten på insidan. Vet inte vad en sådan fasad heter men det blir som en "omvänd" lockpanel med lockläkten på insidan och fasadbrädorna utåt med en centimeterbred spalt. Är det någon som har erfarenhet av hur en sådan fasad är att måla om efter några år. Har fått för mig att spalten blir ett pilligt arbete att få till. Det är ju ett drygt jobb att måla om ett hus även utan spalten.

2. vojma
    Medlem Nivå 11
    Förlåt men...

Varför???

Alltså varför lägga "locket" på insidan?

/V

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Välkommen till forumet ZZ1114.

Jag har också lekt med tanken på en sådan panel.

Varför?, Ja för att få ett annorlunda utseende (dvs inte till ett tradionellt hus).
    Dessutom får man som en bonuseffekt att luftningen bakom panelen blir bättre, men det är mest utseendet som fått mig att fundera i dom banorna.

Jag har dessutom sett hus i det utförandet.
    Tyvärr kan jag inte ge någon information om hur målning och underhåll fungerar.
    Hoppas någon annan kan!

4. A
    Medlem Nivå 3
    Det är nog Z-panel (tror det heter så) som du menar

5. Z
    Medlem Nivå 1
    Anledningen till den "omvända" panelen är min sambo;)...
    Skämt åsido vi önskar ett mer stilrent trähus. Den omvända panelen + fönster och dörrar utan foder ger en slätare känsla av huset, nästan som ett putsat hus. Faktum är att vi sett ett antal nybyggda villor i våra hemtrakter med just denna panel. Min mer praktiska sida säger att denna panel kan bli ett elände den dagen som huset skall målas om. Skickar med en skiss på tänkt panel.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag får för mig att Z-panel är ungefär detsamma som mälarpanel och herrgårdspanel tror jag också det heter.
    http://www.nords.se/travaror/virke.html
    (Men jag tror att alla dessa varianter av panel kan ha små skillnader sinsemellan, typ vinkeln på fasen och hur bred ryggen är)

Den har isåfall till skillnad från TS tanke 45° fasade kanter.

Jag ska kolla in huset som jag vill minnas hade panel som du tänkt. Jag kan kanske komma åt att ta en bild med. Men du får vänta en eller några veckor, för jag har inte vägarna förbi där på ett tag.

7. P
    Medlem Nivå 12
    Har precis sattit exakt en sådan panel. Den är järnvitrolad.
    Det du får tänka på är hur stor springan skall vara, det ser så där ut om du varierar denna utefter fasaden.
    Detta gäller endast om springan är smal. Är den 2-3 cm kan du justera springan istället för panelen.
    Jag körde med 8mm (en snickarpenna på höjden).
    Det som jag höll på stenhårt var att endast använda 145mm med 8 mm springa, dvs ej blanda in 120, 95 bredder för att få panelen att gå jämt ut. Istället valde jag att på knutarna klyva brädan och runt vissa fönser jacka ur. Detta för att hålla den stilrena effekten. Endast på några ställen använde jag mig av smalare panel än 145mm, då tog jag ex 5 st 140mm (fasade av 145mm plank).

Över fönster så sågade jag en droppnäsa.

8. M
    Medlem Nivå 1

Bild på omvänd lockpanel

Hej!

Är det ingen som har en bild på er "omvända lockpanel"? Vi tänker sätta upp en järnvitriolad sådan men det vore spännande att se en bild på hur det ser ut färdigt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: