Omvänd bevisbörda kommun avgift

5k läst  33 svar

1. E
    Medlem · Nivå 11
    Hej!

Hur är det med juridiken gällande bestridande av faktura från kommunen? Jag har fått en extra avgift på slamtömning som jag anser är felaktig. Jag bestred fakturan men fick detta tillbaka

Hej
    En fakturering enlig gällande taxa är inget beslut som är överklagningsbart. Det som är ärendegången i denna typ av bestridanden är att klaganden får driva ärendet som en civilrättslig process mot kommunen när inkassokravet kommer. Du behöver då kontakta inkassoföretaget. Information kring hur en civilrättslig process går till och startas finns på nätet, alternativt tar du kontakt med jurist. Kort beskrivet är det en stämningsansökan som ska lämnas till domstol.

Menar kommunen att det är omvänd bevisbörda?

2. ekaa88
    Husägare · Nivå 11
    Så menade iaf vår kommun när vi bråkade om slammtömning som jag ansåg var helt åt skyarna felaktigt fakturerad.
    Jag fick kalla fötter och la ner hela tanken tyvärr

3. K
    Medlem · Nivå 8
    Har de debiterat för något som inte utförts, eller debiterat fel avgift?
    Enligt deras svar har de debiterat enligt gällande taxa. 100% ofelbara typ.
    We are kommunen, so sue us!

4. J
    Medlem · Nivå 7
    Har du haft tömning tidigare år ta fram och jämför och se vad som kan vara helt fel enligt dig, sen det med inkasso är inget farligt, dom hotar med att gå till fogden, då är det bara att bestrida kravet i sin helhet och fogden återsänder ärendet till inkasso, då måste inkasso gå till tingsrätten. Har dom så mycket på benen från kommunen för att göra det, blir nog ett småmål där var och en står för sina kostnader. Men se till att det är 100% vattentätt för din del.

5. E
    Medlem · Nivå 11
    Kommunen har debiterat bomkörning. Vi var hemma och chauffören åkte bara förbi.

Men min fråga är om kommunens påstående är korrekt gällande vem som måste driva fallet. Om jag bestrider även inkasso och fogden. Vad händer då? Kan jag betala fakturan innan tex tingsrätten? Vad händer med påminnelseavgifter och räntekostnader?

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Bomkörning ???? jag har slambrunn med och dom kommer och suger oavsett vi är hemma eller inte, vad står det i papperen om tömning,är det ett krav på att ni ska vara hemma. Brunnen är väl inte i huset så ni måste öppna. Skulle tro att hen glömde er på något sätt satt i andra tankar till nästa ställe. Ett bra sätt att ta reda på hur det är, fråga dina grannar om det är tömt oavsett hemmavaro. Har du 100% på fötterna så är det ingen fara, det gäller att veta om det är tömt på andra ställen i din närhet, då är det OK att bestrida, du ska förts skriftligt bestrida inkassokravet ( ha en kopia kvar ) om inkasso går till fogden, bara bestrida och då är det upp till inkasso att tala med kommunen ( det ska inkasso göra även när du bestrider till dom ) för att säkerställa kommunens krav och gå vidare. Börja där med inkasso

7. R
    Medlem · Nivå 9
    Det är inte myndigheten som beslutar om överklagbarheten, det är domstolen som ska göra det.
    Åtminstonde i många andra fall så är det en förvaltningsrättslig process för att pröva om debitering enligt taxa är korrekt.
    Läs den delen som handlar om att inte skicka klagomålet till domstol för prövning i detta beslut. Låter väldigt likt ditt fall.
    http://www.jo.se/PageFiles/13383/6529-2017.pdf

Att ta betalt enligt offentligrättslig taxa blir annan juridik än att debitera enligt avtal som en civilrättsligt köpt tjänst. Det kan hända att kommunen agerar som en civilrättslig säljare också, dock mindre vanligt. Isåfall ska de agera som alla andra när man bestrider fakturan att det är deras sak att dra tvisten till domstol. Är det offentligrättsligt ska man betala och sedan får man tillbaka pengarna ifall man vinner.
    Verkar som det svar du fått är en inkorrekt blandning av de två varianterna?

Redigerat
    • Laddar…
  8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det verkar vara ett allmänt svammelsvar från kommunen. Självklart kan du bestrida en felaktig faktura som de ställt ut. Ingen skillnad på den saken även om det råkar vara en tjänst som är lagstadgad att utföras.

Vi råkade ut för samma sak för några år sedan. Brunnen skulle vara väl utmärkt och olåst under en given tidsperiod. När denna period passerat låste jag brunnen. En vecka senare kom slamsugaren och vi fick en faktura på bomkörning....

Bestred till kommunen som ordnade det hela med en gång.

• Laddar…
  9. E
    Medlem · Nivå 11
    Hur vet man vad som gäller angående taxa för slamtömning, offentlig- eller civilrättsligt?

Visst är det så att vi inte behöver vara hemma för tömning. Det råkade bara vara så. Chauffören stannade på gatan, gick in någon meter på tomten, tog en bild och gick igen.

I första svaret från kommunen sa de att det inte gick att ta sig fram.

Jag ifrågasätte och bifogade bilder. I andra svaret från kommunen så var det en fråga om arbetsmiljö och att det var chauffören bedömning som gäller.

Jag ifrågasatte igen och visade att det inte fanns några hinder om tankbilen kört upp på uppfarten.
    Fick inget svar mer än att kommunens beslut är fast. Ingen vidare förklaring.

Jag traskade in på kommunkontoret och pratade med chefen på kommunen idag och hon påstår först att det inte går att ta sig fram på tomten och hänvisar till chaufförens bild. Jag visar mina bilder igen och då ändrar hon sig och hänvisar till arbetsmiljöregler och att det blir för långt att gå. När jag drar fram ett flygfoto och vi mäter är det ca 16-18meter från uppfarten till tanken och 26 meter från vägen. Hon ändrar sig och hävdar att det är enklare att dra dessa 26 meter då det blir rakt fågelvägen och att från uppfarten måste man gå runt hörnet på huset. Någon sådan regel finns inte enligt reglerna på kommunens hemsida. Det spelar ingen roll säger chefen då arbetsmiljölagen säger nej. Jag säger att afs'arna inte innehåller sådana typer av förbud. Chefen ändrar sig och hävdar branschens regler och att det förmodligen blir lag snart. Det gör fortsätter en stund tills att hon säger att hon måste driva ärendet eftersom man som kommun inte kan ge med sig bara för att någon är bra på att argumentera...

Suck nu känns som att jag har skrivit en snyfthistoria. Jag ska fixa till inlägget när jag kommer hem. Skriver på mobilen just nu. :(

10. K
    Medlem · Nivå 6
    Bestrid till högsta instans, det handlar om principen!

• Laddar…
  11. ekaa88
    Husägare · Nivå 11
    Hade typ samma grej fast att jag fick pröjsa för 50m extra sugslang då närmaste parkering var så långt borta från brunnen
    Vi hade grusat en "mötesplats" enligt konstens alla regler och märkt ut med SLAMBIL PARKERA HÄR 5m från brunnen.

Fick till svar att förarens upplevelse och beslut om bästa parkeringsplats gäller och jag gav upp. Nu funkar det bra igen dock

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Men .... betyder detta att du inte kan få någon slamtömning alls eller vad?

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kommunens problem är två:
    • De har monopol, och behöver inte vara rädda för att någon konkurrent skall ta över genom bättre service och lägre priser
    • De har de sämsta handläggarna, för de batalar dåligt och har inget vettigt system för kompetensutveckling
    Jag fick i år också problem med just faktureringen av slamtömning av min trekammarbrunn.
    På första fakturan angavs >3 kubikmeter brunn, vår är på 2,5 m3.
    På andra fakturan, efter jag anmärkt, var priset angivet med tillägg för moms.
    Fastän det i kommunens avfallstaxa-dokument klart anges att alla priser är inklusive moms.
    Den tredje fakturan blir förhoppningsvis rätt!
    Men de kan ju inte göra en rättelse direkt, coh skicka ut en faktura. Nej, det blir först nästa månad :)

Torka tårarna, eller gråt ut på min axel, du har min sympati! Och ge inte upp i första taget.
    Vad säger förresten dina grannar, har du stöd därifrån?

14. E
    Medlem · Nivå 11
    Fick tömt, och har fått tömt tidigare. Men det spelade inte någon roll för detta fall enligt chefen där på tekniska enheten. :(

15. E
    Medlem · Nivå 11
    Reglerna gällande slamtömning finns på https://www.gnesta.se/bostadmiljo/a...g.4.5f73524c113768054ab80001580.html#Vadkravs

Jag anser ju att om det är ett krav från kommunens sida att vägen måste vara helt rak så bör det ju stå. I första punkten står det närmaste uppställningsplats som de då tolkar "så rak som möjligt från stora vägen". Tycker att det känns lite väl snävt tolkat.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: