Vilken placering gillar ni bäst?

• Placering 1, centrerat över de svarta delarna

27 Röster 60,0%
  • Placering 2, centrerat mellan ytterkant hus och ytterdörr

18 Röster 40,0%
  • Antal röster
    45
Tjena eminenta forumläsare!

Jag skulle behöva lite feedback angående placering av mina spotlights som jag ska montera i takfoten på huset.
Spotlighten i fråga är dessa i svart, samt byte till ljuskälla i LED: https://www.elbutik.se/product.html/jupiter-outdoor-230v

Så nu är frågan, vilka av dessa två placeringarna är "snyggast"?
De röda armaturerna ska tändas med brytare inomhus/fjärrstyrt via z-wave och de två blå i mitten ska vara styrda av en rörelsevakt (ska ställa ner känsligheten så den bara tar inom tomtgränsen).

Placering 1, armaturer centrerade över de svarta delarna i trä: Husfasad med markerade punkter för två olika placeringar av spotlights, röda och blå kryss representerar olika ljuspositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Placering 2, armaturerna är jämt fördelade mellan ytterkant på hus och ytterdörr: Husfasad med röda och blå markeringar som indikerar olika planerade placeringar för spotlights längs takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade valt placering 1, tror inte att det blir bra med ljuset som reflekteras i fönstret på placering 2

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan hålla med om det.. Nån mer som vill lägga sin röst? 😊

Tveklöst 1

Tveklöst nr 2! I mörker kommer det att bli osymmetrisk och därmed störande i mina ögon.
Reflektion i fönstret tror jag är ett ickeproblem. Man kommer aldrig att se ljuskällan direkt
reflekterad i fönstret. Den reflexen kommer att hamna på marken ca en meter från husfoten.
Ströljus kommer man att kunna se, men det blir nog marginellt.

• Gilla
jrosenthal och 3 till
  • Laddar…
Ja hade kört alt 1

Jag skulle rekommendera att kolla efter led spottar istället. 400W är mycket jämfört motsvarande led.

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Alt. 1 men behövs verkligen de blå?? Ser konstigt ut med så många på så liten yta. använd de 2 närmsta istället.

Lätt att det blir som en blinkfyr eller rymd skepp

Hade föredragit ett nytt alternativ, #3: Med ett jämnt avstånd mellan dem längs med hela väggen.

Alternativ nr 1.
Finns ingen anledning att belysa fönster på utsidan, det har man ju lampor på fönsterbänken/fönstersmygen till.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade utan tvekan valt att placera dem enligt alternativ nummer 1. Att lysa upp vid fönstren/reflexer därifrån är onödigt och kan upplevas som störande. Jag ställer mig också frågande till om det behövs lysas upp vid de blå markeringarna. Jag tror det blir för mycket, helt enkelt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tveklöst nr2, jag har själv gjort misstaget som i nr1

• Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Placera ut en ljuslist längs med hela fasaden och långt ut under takfoten som lyser upp hela fasaden mjukt och inte för starkt. Var inte rädd för ljus in i fönster, detta kan bli väldigt snyggt motljus på t.ex. blommor. Styr med dimmer för att kunna anpassa efter årstider. Placera ett antal spottar i takfoten nära fasaden. Dessa skall riktas så de inte lyser på fasaden, utan bara på gångvägen så ser dina gäster och du själv alla eventuella hinder :-). Styr dessa med rörelsedetektor och/eller manuellt.

Och i stället för ljuslist skulle jag i så fall rekommendera ljusslang, Det finns färdiga system med skarvar, T-stycken, drivdon, anslutningar, glödljus eller diod mm mm

nr 1 mer harmonisk då den passar fasaden bättre och fönstren....undviker symetrisjuka....lampa per meter tänket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.