Tjena eminenta forumläsare!
Jag skulle behöva lite feedback angående placering av mina spotlights som jag ska montera i takfoten på huset.
Spotlighten i fråga är dessa i svart, samt byte till ljuskälla i LED: https://www.elbutik.se/product.html/jupiter-outdoor-230v
Så nu är frågan, vilka av dessa två placeringarna är "snyggast"?
De röda armaturerna ska tändas med brytare inomhus/fjärrstyrt via z-wave och de två blå i mitten ska vara styrda av en rörelsevakt (ska ställa ner känsligheten så den bara tar inom tomtgränsen).
Placering 1, armaturer centrerade över de svarta delarna i trä:
Placering 2, armaturerna är jämt fördelade mellan ytterkant på hus och ytterdörr:
Jag skulle behöva lite feedback angående placering av mina spotlights som jag ska montera i takfoten på huset.
Spotlighten i fråga är dessa i svart, samt byte till ljuskälla i LED: https://www.elbutik.se/product.html/jupiter-outdoor-230v
Så nu är frågan, vilka av dessa två placeringarna är "snyggast"?
De röda armaturerna ska tändas med brytare inomhus/fjärrstyrt via z-wave och de två blå i mitten ska vara styrda av en rörelsevakt (ska ställa ner känsligheten så den bara tar inom tomtgränsen).
Placering 1, armaturer centrerade över de svarta delarna i trä:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Placering 2, armaturerna är jämt fördelade mellan ytterkant på hus och ytterdörr:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan hålla med om det.. Nån mer som vill lägga sin röst? 😊
Tveklöst nr 2! I mörker kommer det att bli osymmetrisk och därmed störande i mina ögon.
Reflektion i fönstret tror jag är ett ickeproblem. Man kommer aldrig att se ljuskällan direkt
reflekterad i fönstret. Den reflexen kommer att hamna på marken ca en meter från husfoten.
Ströljus kommer man att kunna se, men det blir nog marginellt.
Reflektion i fönstret tror jag är ett ickeproblem. Man kommer aldrig att se ljuskällan direkt
reflekterad i fönstret. Den reflexen kommer att hamna på marken ca en meter från husfoten.
Ströljus kommer man att kunna se, men det blir nog marginellt.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Alt. 1 men behövs verkligen de blå?? Ser konstigt ut med så många på så liten yta. använd de 2 närmsta istället.
Lätt att det blir som en blinkfyr eller rymd skepp
Lätt att det blir som en blinkfyr eller rymd skepp
Alternativ nr 1.
Finns ingen anledning att belysa fönster på utsidan, det har man ju lampor på fönsterbänken/fönstersmygen till.
Finns ingen anledning att belysa fönster på utsidan, det har man ju lampor på fönsterbänken/fönstersmygen till.
Husägare
· Västerviks kommun
· 448 inlägg
Jag hade utan tvekan valt att placera dem enligt alternativ nummer 1. Att lysa upp vid fönstren/reflexer därifrån är onödigt och kan upplevas som störande. Jag ställer mig också frågande till om det behövs lysas upp vid de blå markeringarna. Jag tror det blir för mycket, helt enkelt.
Placera ut en ljuslist längs med hela fasaden och långt ut under takfoten som lyser upp hela fasaden mjukt och inte för starkt. Var inte rädd för ljus in i fönster, detta kan bli väldigt snyggt motljus på t.ex. blommor. Styr med dimmer för att kunna anpassa efter årstider. Placera ett antal spottar i takfoten nära fasaden. Dessa skall riktas så de inte lyser på fasaden, utan bara på gångvägen så ser dina gäster och du själv alla eventuella hinder
. Styr dessa med rörelsedetektor och/eller manuellt.