Omröstning: Stänger ni av vattnet?

11k läst  91 svar

?

Stänger ni av vattnet efter användning?

Poll closed 2018-03-19.
  1. Ja

25,2%
  2. Nej

71,0%
  3. Om jag kommer ihåg det!

3,7%
Nästa tråd i Vatten & avlopp
  1. pegee
    Medlem Nivå 8
    Vid dagens aftontoalett stod jag och tittade på kranen till tvättmaskinen. Det slog mig,
    den har jag aldrig använt! Vilket förde mig till nästa tanke. Hur gör ni alla där ute?
    Stänger ängsligt av diskmaskin, tvättmaskin, vattenslang i trädgården efter varje
    användning? Eller gör som jag, låter den stå på för jämnan? Motivera gärna era svar.
    Det vore intressant och se hur tongångarna går i denna fråga.
    20180312_210854.jpg

2. D
    Medlem Nivå 8
    Vi har vred på blandaren för disk och tvättmaskinerna och de stängs oftast av.

För trädgårdsslangen stänger jag självklart av kranen, plastkopplingarna har ju en tendens att lossna när trycket ligger på för länge.

3. wanegardh
    Medlem · Nivå 10
    Stänger av.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Stänger av. Flimsiga plastventiler i maskinerna.

5. Isakare
    Medlem · Nivå 11
    Stänger av om jag åker bort flera dagar, särskilt vintertid, det kan ju bli längre strömavbrott och frysskador, annars aldrig.
    Trädgårdsslangen var på hela sommaren, vattenposten sitter långt bort från blommorna.

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 5
    Huvudkranen rör jag inte. Händer ibland att jag stänger av tvättmaskinen. Trädgårdslangar tycker jag har lite väl hög risk så de stängs alltid av.

• Laddar…
  7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag stänger alltid av allt när jag använt diskmaskin & tvättmaskin.

Oerhört enkelt.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Nivå 8
    Diskmaskinen har aquastop (magnetventil) så jag ser inte vitsen alls med kranen, den bidrar ju bara med en extra koppling och därmed risk.

9. J
    Medlem Nivå 2
    Damixa på diskmaskin
    stänger kran på tvättmaskin på övervåning (äldre badrum)
    stänger inte av tvättmaskin i atelje bottenvåning (lite nyare badrum)

10. R
    Medlem · Nivå 15
    Har Bosch maskiner med Aquastop samt Oras elektroniska avstängningar. Oras är på i 3h efter man tryckt på knappen, sedan är den stängd. Har även en Nordia vattenfelsbrytare med tryckövervakning på inkommande.

• Laddar…
  11. torbeno
    Medlem · Nivå 10
    Stänger av på diskmaskin men inte på tvättmaskin

12. D
    Medlem Nivå 4
    Stänger varken av diskmaskin eller tvättmaskin på kranen.
    Tanken har aldrig slagit mig. Sakerna ska väl vara täta? :=)

13. HogeN
    Lösvirkesbyggare Nivå 5
    Diskmaskin nej
    tvättmaskin ja

14. J
    Medlem · Nivå 5
    Disk och tvättmaskinerna har sitt vatten på hela tiden trädgårdsslangen så e trycklös när den inte används.

15. torbeno
    Medlem · Nivå 10
    På maskiner som saknar aquastopp eller liknande är en trycksatt slang en risk. Speciellt om du har möss i huset

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: