Byggahus.se

Omröstning: Skruv- vs. snabbanslutning!

Skruv- eller snabbanslutning?

1. Skruvanslutning

48,2%
  2. Eljos snabbanslutning

30,7%
  3. Elkos snabbanslutning.

21,2%
  1. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Ja, nu vill jag se hur vi är uppdelade här på forumet.
    Skruv- vs. snabbanslutning på installationsapparater?

Jag väljer Eljos snabbanslutning. Har inte testat Elkos snabbanslutning tillräckligt för att kunna göra en bedömning.

//Patrik

Redigerat 22 mar 2010 16:44
  2. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Jag röstade på Elkos snabbanslutning. Vi använder dock oftast Eljo, men just snabbanslutningarna tycker jag funkar bättre på Elko.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Beskriv gärna den extrema fördelen med dessa lärlingsbrytare.

4. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Beskriv fördelen med "Gammel-elektrikerbrytare"... ;)

//Patrik

5. S
    Medlem Nivå 1
    Med nöje, när jag läst ditt svar på min fråga.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Jäkligt tyst från snabbkopplarna nu...
    Jag ska hjälpa er på traven. Jag ser en fördel.
    Om man är elmontör, alltså montör, inte elektriker, och kompletterar i ett halvår så kan jag se en viss fördel ur arbetsmiljösynpunkt. Man slipper ett monotont skruvmoment.

7. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Fördelar:
    - Fjädrar konstant mot ledaren vilket motverkar risken för glappkontakt.
    - Den gör att det går fortare att koppla genom att det bara är att trycka in. Man slipper hålla fast ledaren (eller ledarna om man t.ex. vidarekopplar fas) för att sedan skruva fast den.

Nackdelar:
    - Svårare att lossa ledare om man kopplat fel. (Fast det gör man ju inte så.. ;))
    - Skalar man för kort eller inte trycker in ledaren riktigt så kan den lossna.
    (fast är man yrkesman så vet man hur långt man ska skala så det brukar inte vara något problem. Kan tänka mig att skruv är bättre för nybörjare.)

Två frågor till dig "Snase"; är du 60 år och senast du testade snabbanslutning så var det precis när de introducerades på marknaden? Jag är i alla fall hört ryktesvägen att de första snabbanslutningarna inte var lika bra som dagens.
    Är du även förespråkare av Torix? Kanske t.o.m. Torix utan mäthål? ;)

//Patrik

Redigerat 22 mar 2010 17:51
  8. E
    Medlem · Nivå 23
    ELKOs snabbanslutningar är i särklass bäst. Jag har använt både Elko och Eljo i stor omfattning. Skruv bara när man ibland "måste" tex i en utanpåliggande ram

Redigerat 22 mar 2010 17:51
  9. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Nu var det jäkligt tyst på skruvanslutaren... :cool::wow:

//Patrik

10. S
    Medlem Nivå 1
    Hehe, nej jag är 83 förstår du. Föredrar gräddvita porslinstorix.

Kan säga att det räcker med att på ett servicejobb träffa på en eljo snabbanslutning som någon djuping böjt av plastmojängerna på för att börja hata dom på riktigt.

Min uppfattning är att det är montörer, lärlingar och hemmapulare som föredrar snabbkopplingar, alla andra kör skruv.

Fick en uppenbarelse nyss, tror jag såg Patrik Hed på jobbet, han hade verktygsbälte på sig, med jättejättemycket verktyg i, som alla elmontörer runt 20 :D

Redigerat 22 mar 2010 18:06
  11. E
    Medlem · Nivå 23
    Busch-Jaeger hade redan på 70 talet snabbanslutningar på sina apparater. Dom var nästan lika bra som Elko och i övrigt av mycket hög kvalitet, dom blev uppköpta av Ensto och sedan dess har det gått raskt utför, från ett högkvalitets fabrikat till ett mycket "måttligt" fabrikat.

12. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Nja, det var nog inte jag. Ogillar verktygsbälte, har det nödvändigaste i byxorna i stället. ;)

//Patrik

13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Monotont att krama avtryckaren på fjuttdragaren?? Nä, det är ett nöje att ha den inställd på det högre varvtalet och höra smattret från momentspärren 170ms efter avfyrning.

14. LAINE
    Medlem Nivå 7
    Jag använder mig av Torix, som fastighetsskötare/pulare... Finns det säkrare eller bättre alternativ? Nackdelar med Torix?

Redigerat 22 mar 2010 20:09
  15. LAINE
    Medlem Nivå 7
    Jag röstade för skruvar, dock så kör vi nu enbart med uttag/brytare som har snabbanslutning. Tycker det funkar bra med snabbanslutning, dock ej i lägen där man ska dra en vidare matning från ett infällt vägguttag i en trång dosa. Hände faktiskt en olycka förra veckan, drog en vidare matning från ett infällt uttag ovanför bänkskivan och monterade fast uttaget, kontrollmätning som visade 400V i uttaget, sedan gick mulitmetern från Kellen sönder. Slutade med att jag köpte ett utanpåliggande 4-väggsuttag och kopplade med gott om svängrum!