Byggahus.se

Omritad storspoven

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Här är ritningen på vårat omritade hus som håller på att byggas av LB Hus, vad tycker ni?

2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Några snabba kommentarer:
    Det ser dyrt ut. Många vinklar på ytterväggarna och våtutrymmen lite här och där.
    Ni lär ju inte störa varandra i sovrummen i alla fall.
    Men var ska ni sitta och äta när ni har gäster?
    Hur kul är det att springa in i badrumsdörren mitt i entren? Byta till skjutdörr kanske?
    Vore det inte bättre att samla grov och fin-entréerna och få en stor rymlig entré med tvättstuga bredvid? Nu har ni två lite trånga istället.
    Byter ni plats på bastun och dressingroomet kan ni få fönster på bastun.

3. A
    Anonym
    Personligen så gillar jag yta och mycket sådan (det syns på vår planlösning). Jag håller med Pinebar, vart ska ni sitta när ni har gäster? Jag hade även föredragit möjligheten till att gömma undan kläder vid huvudentrén i form av en klädkammare eller liknande i direkt anslutning till ingången så att man inte behöver klampa in i huset för att hänga undan saker, det är inte kul när allt syns, även om man själv kanske mest använder grovingången. Allrummet till vänster om entrén känns för mig för litet, kanske som kontor/datarum, men man får inte plats med direkt mycket på den lilla ytan, kanske ett gästrum om det kniper.

4. Ella
    Medlem Nivå 6
    På plussidan:
    Bra med förvaringsutrymmen, plats för hyllor/stänger på båda sidorna i förråden.
    Separat grovingång (stort plus enligt mitt sätt att se det!).
    Åtskilda sovrum är plus om man har snart flygfädiga barn, minus om barnen är små!
    Allrum är trevligt, men orättvist placerat om man har två barn! Riktigt lyxigt om rummet innanför är/blir gästrum! Allrummet blir svårmöblerat p g a dörren ut.

På minussidan:
    Blir inte köket och matplatsen mörka?
    Jag tror att vardagsrummet blir ganska svårmöblerat. Antar att ni vill ha in både soffgrupp, TV och matgrupp, eller?
    Det skär i mig när man sätter en eldstad mot en yttervägg... Men det är häftigt att man ser den redan när man kommer in i huset!

5. A
    Medlem Nivå 7
    Håller med föregående. Vi har ungefär lika stor entre som er nu och det är jättetrångt! Är det ytterligare en dörr ut från tvättstugan? Känns lite väl lyxigt med så stort badrum och gignatiskt allrum när många andra viktiga ytor inte känns prioriterade. Om ni redan har börjat byggahuset får du väl motbevisa ossmed lite bilder när det är klart! =) Är det lbhus som har hjälp er a rita om planlösningen?

6. P
    Medlem Nivå 2
    Mmm, det jag hakar upp mig mest på är den "oekonomiska" placeringen av kaminen. Tjusigt, visst, men den skulle kunna ligga mer mitt i huset. Beroende på utseende kan den ändå vara i blickfånget från entrén.
    Beroende lite på i vilken ålder eventuella barn är i: som föräldrar har man vanligtvis inte behov av något särskilt stort sovrum. Det enda man gör där är att sova samt klädförvaring. Bättre att barnen, särskilt om de är mindre, får det största sovrummet så de kan bre ut sig med alla leksaker. Fast å andra sidan kanske ert allrum kan fungera som leksaksrum?
    En annan sak (som någon varit inne på): varför inte byta plats på sovrum 2 och wc?
    Behvös verkligen en groventré OCH en klädvårt i olika rum? Kanske man kan sammanföra dem, och därigenom ta bort lite av den ytan som kan tillföras sovrum 2 (och/eller wc och/eller hallen)?

Usch, jag hoppas att inte alla vi besser-wissrar sänker er. Det är ju trots allt inte vi på forumet som ska bo i huset... Lycka till!

/Peter

7. B
    Medlem · Nivå 15
    Om ni redan håller på att bygga det finns det väl inte så mycket att resonera...

8. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Av nån anledning så brukar vinkelhus upplevas mörka. Kanske ett tips inför färgsättningen.

9. H
    Medlem Nivå 3
    En sak som genast slår mig är avståndet mellan tvättstugan och köket. Inte för att det gör något i sig själv men eftersom varmvattenberedaren står i tvättstugan så kan det kanske upplevas som problematiskt. Att behöva vänta 10-20 sekunder på varmvatten varje gång man ska diska någon småsak blir lätt irriterande i längden.

10. L
    Medlem Nivå 7
    Jag ser inte riktigt meningen med groventré och finentré, de kommer från samma håll, hamnar i ungefär samma utrymme...

Jag skulle ha tagit bort finentrén, flyttat sovrummet till vänster och haft en delad garderobsvägg mellan sovrum 2 och 3, lite lite garderober i sovrummen plus att man slipper en utstickande garderobskloss.

toaletten skulle jag ha lagt till höger vid ingången i "groventré" och till vänster en ordentlig klädförvaring för ytterkläder och med skjutdörrar. Snyggt och prydligt.

Man hade tappat siktlinjen in, men funderar på om det går att lösa med glas i dörren in till spa-avdelningen. Entrén kommer nog att hamna ungefär där då.

Nu går det ju som sagt kanske inte att ändra på nånting i det här läget =)

Vad jag helt klart, alla gånger skulle ha gjort är att öppna från det stora badrummet ut till terrassen. I det innerhörnet hade jag satt ett litet växthus/orangeri på ca 6-7kvm mot väggen. Perfekt för avkylning från bastun, och fina vinrankorna ger lite insynsskydd :p

Om man inte vill tappa siktlinjen i entrén hade jag tagit bort dörren till groventrén och skjutit hela paketet en halvmeter till höger, så att det får plats med en garderobsdörr till vänster i finentrén, och flyttat om lite med groventrén och tvättstugan så att det blir ett rum.