Vi har områdesbestämmelser i vårt område enl bild.
Tänker på bygghöjden.
Dock säger boverket:
Vad är det som gäller egentligen?
Boverket eller?
Tänker på bygghöjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock säger boverket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som gäller egentligen?
Boverket eller?
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Trots att jag sedan länge också äger en fastighet som omfattas av områdesbestämmelser så vet jag ändå inte svaret på din fråga. Jag har heller aldrig sett någon dom där detta prövas. Däremot så vet jag att det finns många områdesbestämmelser landet runt som har regler vad gäller våningsantal och byggnadshöjd. Min t.ex. har begränsning av våningsantal (1). Vad jag däremot vet är att domstolar fäster stort avseende vid att kommunen följer PBL 4 kap. 43 §, som du kan läsa om du klickar i den grå rutan på sidan du gjort en skärmdump av. Där står: "Kommunen ska redovisa områdesbestämmelserna och skälen för dem i en särskild handling. Handlingen ska utformas så att det tydligt framgår hur bestämmelserna reglerar bebyggelse, byggnadsverk och miljön i övrigt." Samma formulering fanns också i ÄPBL och Nacka kommun förlorade ett ärende i Kammarrätten 2008 (mål 6993-03) främst p.g.a. att man struntat i att ta fram en sådan handling. Därför tycker jag att du ska i alla fall begära ut den handlingen och se vad den innehåller. Jag tänker att den närmast motsvaras av planbeskrivningen när kommunen tar fram en detaljplan. Tyvärr inte svar på din fråga och jag vet inte varifrån Boverket hämtat sin information.
Fick du någon klarhet om byggnadshöjd får begränsas i områdesbestämmelser? Antar att man försöker göra det med med PBL 4 kap. 42 § 5:
Vet inte hur man ska tolka det understrukna och fetade. Är det bara a-c som får bestämmas så täcks inte byggnadshöjd in? Det understrukna för sig själv täcker väl in byggnadshöjd men det är ju ett och däremellan.5. placering, utformning och utförande av byggnadsverk och tomter och i samband med det bestämma
a) om vegetation och markytans utformning och höjdläge inom sådana områden som avses i 9 kap. 13 § 1,
b) om skyddsanordningar för att motverka sådana störningar från omgivningen som avses i 12 § 1, och
c) i frågor som avses i 16 § 2, 4 och 5.
De där områdesbestämmelserna ser inte ut att vara antagna enligt PBL, så det spelar eget ligen ingen roll vad som står där. Du behöver titta i den lag som gällde när områdesbestämmelserna antogs.C cinema101 skrev:
Sen om det är lagakraftvunna bestämmelser ska det nog mycket till för att de inte ska tillämpas. Men det stämmer nog att det inte finns så mycket praxis kring detta.
Måste man inte noga läsa övergångsbestämmelserna i PBL (och tidigare byggnadsstadgan) för att se vilken del som är gällande?
Jag har t ex en detaljplan för området här som var en byggnadsplan. Delar av regleringen i den är inte gällande, utan bara den del som har lagstöd i PBL. Man måste således tolka byggnadsplanens regleringar som om de vore en samtidig detaljplan upprättad enligt PBL. Och de delar som saknar stöd att regleras i PBL är nulliteter. Ett elände är det.
Jag har t ex en detaljplan för området här som var en byggnadsplan. Delar av regleringen i den är inte gällande, utan bara den del som har lagstöd i PBL. Man måste således tolka byggnadsplanens regleringar som om de vore en samtidig detaljplan upprättad enligt PBL. Och de delar som saknar stöd att regleras i PBL är nulliteter. Ett elände är det.
Redigerat:
Det här har jag aldrig hört talas om, så jag har nu läst övergångsbestämmelserna till PBL och ÄPBL ganska noga. Jag kan inte se något stöd för att det skulle vara så som du säger, utan planer och områdesbestämmelser gäller och ska tolkas utifrån de regler som gällde när de antogs.Claes Sörmland skrev:
Måste man inte noga läsa övergångsbestämmelserna i PBL (och tidigare byggnadsstadgan) för att se vilken del som är gällande?
Jag har t ex en detaljplan för området här som var en byggnadsplan. Delar av regleringen i den är inte gällande, utan bara den del som har lagstöd i PBL. Man måste således tolka byggnadsplanens regleringar som om de vore en samtidiga detaljplan upprättad enligt PBL. Och det delar som saknar stöd att regleras i PBL är nulliteter. Ett elände är det.
Tillbaka till trådens fråga om områdesbestämmelser. Om det är en gammal generalplan så gäller även bestämmelser som idag inte kan beslutas inom ramen för områdesbestämmelser enligt Boverket:
"Alla typer av bestämmelser som finns i fastställda generalplaner har rättsverkan som områdesbestämmelser trots att vissa av dem enligt plan- och bygglagen inte får antas som områdesbestämmelser. Detta gäller till exempel bestämmelser om största tillåtna byggnadsarea för både fritidshus och permanentbostäder och bestämmelser som anger allmänt ändamål eller allmän plats."
Lagstödet:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ldre-planer/aldre-planer-och-deras-giltighet/
"Alla typer av bestämmelser som finns i fastställda generalplaner har rättsverkan som områdesbestämmelser trots att vissa av dem enligt plan- och bygglagen inte får antas som områdesbestämmelser. Detta gäller till exempel bestämmelser om största tillåtna byggnadsarea för både fritidshus och permanentbostäder och bestämmelser som anger allmänt ändamål eller allmän plats."
Lagstödet:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ldre-planer/aldre-planer-och-deras-giltighet/
Guida mig var stödet finns i PBL för att äldre lagstiftnings reglering som då fanns men som i dag saknar stöd i PBL ska tillämpas! Det är nyheter för mig som du för fram, att regelverk som idag saknar lagstöd ska anses vara gällande lag.Contrefort skrev:
Klicka här för att svara