Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Omorganisation i snickeriet.

1. katos
    Medlem · Östergötland · 670 inlägg

katos

Medlem
    Jag har sett den och det är klart man blir imponerad.

Jag är generellt tveksam till den här typen av ”smarta lösningar”. Det största problemet är att det är för många arbetstimmar att bygga. Skulla man välja den lösningen så vill jag ha minst två för att den ena kommer det alltid ligga saker på. Då tänker jag att det är ca 60h för att bygga dom. Det är ca 25000kr i utebliven inkomst plus materialkostnad. 25000 är en till begagnad maskin, eller ett renluftsaggregat, eller 12kvm utbyggnad av snickeriet. Ja du fattar säkert.

Jämför jag det med att lägga 4h på att sätt hjul på två aluminiumställningar jag redan har...
    Men visst, nu när jag tänker på det kanske jag ska göra en sida lite lutande så det går att luta mindre skivor. Då säger vi 5h istället.

Men man blir imponerad av hans uppfinningsrikedom. Synd att han sluta med finsnickeri.

2. katos

katos

Medlem
    Håller på att leker med en prototyp för sockerlådssinkning och laxstjärtar i vertikalfräsen. Alla delar var sånt jag hade liggandes hemma förutom kammen och ett 12,7mm kullager.

Jag kör lite trial by error och är inte klar än men hoppas bilderna förklarar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7020ADCD-DA70-493F-A3D0-B88365856A68.jpeg

Tappbordet i mf30 vertikalfräsen med pinnfrässpindeln. Med en vertikal aliminumprofil monterad. På höger sida är anhållet utbytt mot en kam med 12,7 mm delning.
    B49EDC9C-D76E-44F5-84B4-5EE9D6CB87D7.jpeg

I kammen går ett 12,7mm kullager.

CB14F7CA-DC52-425F-BC14-29C53B9AA45F.jpeg

Testade med en mdfbit samt en bit bakom som offerbit.

64495FB5-D854-48E1-A84E-DCF8D358EF89.jpeg

Resultatet i lite ekspill.

Jag kommer jobba vidare och förbättra men i det stora hela funkar det bra.

Jag ser många fördelar mot en vanlig fräsjig.

• Laddar…
  3. katos

katos

Medlem
    Nu har det hänt en del.

Jag har satsat helhjärtat på finsnickeriet under våren och det har faktiskt gått bra. Så pass bra att jag är uppbokad större delen av hösten. Har även fått en kollega som jobbar till ca 50% tillsammans med mig.

Det har också inneburit att jag ser att ytan på mitt lilla snickeri hämmar produktionen. Mycket.
    Jag har därför börjat bygga ut. Nu i första läget med ca 70kvm viket mer än fördubblar min yta. Jag kommer en också bygga till en del på 40 kvm som kommer fungera som Carport tillsvidare. Behövs det i framtiden blir även det snickeri.

snickeri v2.jpg

Gjorde en enkel skiss för som tydligen blev avhuggen. Delen med sadeltak står redan idag. Delen med pulpettak blir Carport tillsvidare.

forts följer

4. katos

katos

Medlem
    BD3B0F61-EEA0-47B1-BC6D-86DF23EA761A.jpeg

Nya delen är utgrävd. Sedan markduk och ca 10cm 0-16. Över det kommer makadam, 10cm isolering, åldersbeständig plats tillslut 10cm betong.

På väggarna blir det byta panel och sätta vindduk. Sedan isolera, rikta upp, osb och gips. Portarna blir egentillverkade slagportar.

5. katos

katos

Medlem
    Vad blir det i den nya delen då?

idag så ser layouten ut ungefär såhär:
    Mellanväggen ska vara kvar med en öppning på ca två meter.
    upload_2021-8-22_22-30-41.jpeg

Just nu tänker jag att jag bara ska flytta över justersågen till nya delen. Där blir det sedan två större arbetsbord, ett som är höj och sänkbart. Sedan pallställ för skivmaterial och väggkonsoler för massivträ.

I gamla delen ska jag nog flytta om lite. Rikthyveln behöver större utrymme och jag behöver få in en centrumtapp.

findus42 skrev en bra sak om prioriteringar i snickeriet som var ungefär

1. Personalutrymmen
    2. Materialhantering
    3. Arbetsplats
    4. Pågående projekt
    5. Maskiner

vilket jag tycker låter vettigt och jag kommer försöka arbeta mot.

6. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 246 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Vad kul att höra att det går bra för er! Lycka till med tillbygget.

• Laddar…
  7. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 402 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    Verkligen kul att höra! Kör på!

• Laddar…
  8. katos

katos

Medlem
    Jag har funderat lite på hur den nya layouten ska bli.

verkstad inne v27.jpg

Det här blir den nya delen. Det kommer finnas två portar men jag kommer bara använda en. Den kommer vara närmast ner till vänster på bilden.

I den här delen blir det virkesförvaring direkt till höger på grenställ. Skivförvaring till vänster på ett pallställ. Nära porten för att kunna köra in med en avant och lasta av, framförallt skivorna.

Det blir även två arbetsbänkar, målet är att båda det ska vara höj och sänkbara. Det blir kanske bara en i början. Här blir också all förvaring av beslag, handverktyg m.m.

Även justersågen kommer så här. Det är den maskinen som används absolut mest. Blir också lite mindre maskiner, pelarborr, grythålsborr t.ex.

Skulle gärna vilja ha ett slipbord med utsug också.

verkstad inne v28.png

I andra rummet kommer alla andra maskiner stå. Exakt placering vet jag inte än. Men vill ha plats för att rulla runt vagnar i mellan. Vill ha minst 4m genommatning på hyvlarna och fräsen.

De maskiner jag ritat in är:
    Planhyvel
    Rikthyvel
    Fräs
    Långbandslip
    Vertikalslip
    Centrumtapp

9. katos

katos

Medlem
    Tyvärr har det blivit nästan två veckors VAB så det har gått otroligt långsamt.

Idag fick jag dit den sista isoleringen så imorgon försöker jag hämta armering om grabbarna är pigga. Sedan blir det att bygga form på framsidan. Det ska bli skönt när plattan är gjuten.

FDD2F2D7-B079-4BDB-84CC-3EBFD5AE08F7.jpeg

10. katos

katos

Medlem
    F15E7A0D-0FAB-46E9-AE3E-B433C8F3FA75.jpeg

Nu är det gjutet. Det blev lite stressat när det saknades ca 250liter. Fick akut köra och köpa en pall betong på säck och hyra tombola. Som tur var hade vi vädret med oss så det gick ihop bra ändå.

glättningen blev riktigt bra. Nu är det vänta några veckor. Sen blir det nog Betsil ovanpå.
    Känns som nerförsbacke härifrån.

11. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 246 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Efter att ha blandat 10 säckar i helgen och saknat en kan jag känna med dig även om paniken förstås inte kan jämföras med din. ;)

• Laddar…
  12. katos

katos

Medlem
    98F78A03-87F4-4669-BFEF-6468BB13F817.jpeg

Idag fick verkstaden nya maskiner. Jag har funderat mycket hur vi ska hantera kantlistning. Alternativen har väl varit att hyra in sig på ett större snickeri, köpa en begagnad stationär maskin eller en mindre handhållen maskin.

Jag har läst positiva omdömen om Festools conturo så det fick bli en begagnad sådan. Vac sysen köpte min kollega samtidigt.

Min kollega och jag har funderat av vilken typ av jobb vi vill fokusera på. Med begränsad plats och såklart ekonomi så känner vi att vi inte kan ta alla typer av jobb. Efter det här året hade vi tänkt utvärdera vilka jobb vi uppskattar att göra, vilka ger bäst förtjänst osv.

Det vi ser redan nu är det väger över mot platsbyggd inredning. Garderober, kök, bokhyllor.

Det är roligt och intressant att se var verksamheten tar vägen.

13. mowatom
    Medlem · 821 inlägg
    Blir ju kanonbra det där! Har du köpt in c-tapp eller? Har en Felder i nyskick annars till salu.

14. katos

katos

Medlem
    Tack. Ja jag kom över en vitap 21 alfa billigt i bra skick. Kan inte mycket om c-tappar, vilka som är bra osv. Som jag förstod det har du fyra stycken?

Men just nu får jag stå över, tack ändå

• Laddar…
  15. mowatom
    Medlem · 821 inlägg
    Många är ju samma maskiner. Maggi gör väl Felders och vitap är ju iaf snarlik. Det är bara de gamla hederliga Ayen som nämnvärt skiljer sig, då de borrar uppifrån. Det gillar jag, så man får en absolut nollpunkt i gjutjärnsbordet. Ja, jag har fyra men ska avyttra en eller två nu när vi fått cnc:n installerad!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.