Tjaba.
Ska vi göra en tips och trix -tråd om hur man löser svåra problem vad gäller osynliga eldragningar, av alla de slag?
Just nu har jag ett problem, jag önskar att få en kabel eller flexslang mellan en dosa mitt på väggen och upp till tak/vägg-vinkeln.
Jag har börjat, men inte lyckats fiska fram någon kabel eller dragfjäder eller något där uppe, och att träffa ett 16mm hål i form av en studs nere i dosan är nog helt lönlöst
Jag har idag köpt några starka neodymium-magneter, som jag tänkte försöka trixa lite med när jag åker dit nästa gång, någon gång i veckan troligen.
Jag fyller på med mer, och bilder sen.
Men jag tar gärna emot intressanta tips redan nu.
Såhär ser magneterna ut, typ 90 spänn för 10 st på clas ohlson:
Ska vi göra en tips och trix -tråd om hur man löser svåra problem vad gäller osynliga eldragningar, av alla de slag?
Just nu har jag ett problem, jag önskar att få en kabel eller flexslang mellan en dosa mitt på väggen och upp till tak/vägg-vinkeln.
Jag har börjat, men inte lyckats fiska fram någon kabel eller dragfjäder eller något där uppe, och att träffa ett 16mm hål i form av en studs nere i dosan är nog helt lönlöst
Jag har idag köpt några starka neodymium-magneter, som jag tänkte försöka trixa lite med när jag åker dit nästa gång, någon gång i veckan troligen.
Jag fyller på med mer, och bilder sen.
Men jag tar gärna emot intressanta tips redan nu.
Såhär ser magneterna ut, typ 90 spänn för 10 st på clas ohlson:
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt problemet. Du ska från en dosa mitt på väggen till tak/väggvinkeln. Vad finns där? Ska du möta ett annat rör? En dosa? Vad finns i väggen? Isolering? Tomt?
Jag hade testat med någon styv tråd, typ 1 mm pianotråd upp via stutsen du försöker träffa men det beror på hur stor din "måltavla" är.
Jag hade testat med någon styv tråd, typ 1 mm pianotråd upp via stutsen du försöker träffa men det beror på hur stor din "måltavla" är.
Fy på dig, du missade att lägga till en länk ...TeroM skrev:
Så jag lägger till en här.
https://www.hellermanntyton.se/kompetenser/dragfjaeder-cable-scout-plus
En pryl jag helt missat existensen av ...
Ja först var det ett typ 20mm hål där uppe, eller tänkt så i alla fall.tommib skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet. Du ska från en dosa mitt på väggen till tak/väggvinkeln. Vad finns där? Ska du möta ett annat rör? En dosa? Vad finns i väggen? Isolering? Tomt?
Och hålet försökte jag ta precis bredvid en lodrät regel, för att underlätta att fånga in dragfjäder eller liknande.
Sen visade det sig att det var en vågrät liggande regel där uppe, typ under hammarbandet, lite oväntat då det var en innervägg. Så jag fick krångla och till sist hade jag borrat upp ett betydligt större hål, och får nu reparera gipset sen. Väggen ska målas om inom en överblickbar framtid, så det var OK ändå.
Men trots det större hålet blev det omöjligt för mig att komma dit upp, ty den dragfjäder jag hade (en sån där vanlig nylon) böjde sig hela tiden ner innan den nått upp.
Och någon styv pinne fungerar inte då det ska genom en dosa.
Och jag hade inget annat lämpligt i bilen.
Så nu ska jag utrusta mig mer, och kommer upp med bilder och hur det sen gick, här i tråden.
Detta jobb blir i huvudsak ett bjudjobb, jag ser det som utbildning för mig, ty kunden ansåg sig vara nöjd med en kabelkanal, så jag kan inte rimligtvis ta mer betalt än för vad det utförandet hade kostat.
Detta är ju dessutom bara en mindre del av allt jobb jag gjorde, men i vilket fall så gillar jag ju ibland lite utmaningar.
Lite teasers då ...Mikael_L skrev:
Hål för rotdosa och borrade hål ner i mellanbjälklaget. I med scouten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och andra ändan poppade fram i taket på andra våningen 3 m längre bort
Logga in
Skapa konto
5 meter bakom panel i luftspalten
Logga in
Skapa konto
Från hammarband till rotdosa i yttervägg med plast och isolering direkt bakom gipset
Logga in
Skapa konto
Vitsen med en tunn pianotråd är att den flexar och borde gå att få in i dosan likt CableScouten som TeroM visar. I ditt läge kanske det är vettigare att köpa en sån, du lär ju kunna använda den fler gånger.
Själv skulle jag använda ett par Cookledare eller Bougie men det är för att vi har såna på jobbet
Själv skulle jag använda ett par Cookledare eller Bougie men det är för att vi har såna på jobbet
Inte direkt vad jag har i medicinlådan.tommib skrev:
Vitsen med en tunn pianotråd är att den flexar och borde gå att få in i dosan likt CableScouten som TeroM visar. I ditt läge kanske det är vettigare att köpa en sån, du lär ju kunna använda den fler gånger.
Själv skulle jag använda ett par Cookledare eller Bougie men det är för att vi har såna på jobbet![]()
Tittat på såna när jag varit over there men det har varit lite för osmidiga att plocka med hem, för styva för att vikas in i resväskan.Mikael_L skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
13mm patentband är smidiga att ”sikta med” när man går i en vägg. Styva i sidled och böjliga på platten. Fullt med hål att fånga med från andra hållet.
Gjorde precis en 6m horisontelll dragning bakom ytterpanelen på huset. Patentbandet in i ena 16mm-hålet och matades till en annat där en grövre ståltråd användes för att fånga upp bandet. Drog sedan tillbaka med ståltråden och sedan i med flexslangen.

Gjorde precis en 6m horisontelll dragning bakom ytterpanelen på huset. Patentbandet in i ena 16mm-hålet och matades till en annat där en grövre ståltråd användes för att fånga upp bandet. Drog sedan tillbaka med ståltråden och sedan i med flexslangen.