N
Har tänkt att rena eget brunnsvatten i nybyggd villa med 0.75mg/L järn. Så det är inga större mängder. Saken är att jag även har ett aktivt reningsverk samt väldigt liten plats för rening. Men då kommer nästa problem. De måste backspolas och det går absolut inte enligt företaget för reningsverket (pga stora plötsliga flöden med höga halter av mineraler). Vattenreningsföretaget säger dock att man kan skicka ut det dit. Men jag vill verkligen inte förstöra ett svindyrt reningsverk.

Då är alternativet att skicka ut det till husdränering/stuprör. Men självklart har man inte sådana avrinningsmöjligheter i sin nybyggda groventré där allt behöver vara placerat. Enligt chatgpt (med en stor nypa salt) så kan man även sätta igen dräneringen pga slammet som kommer ut vid backspolning, så det låter illa.

Så:
- Kan inte backspola i avloppet
- Kan inte backspola i dränering
- Skulle jag dra ut rör till stenkista hamnar det i en dåligt placerad stenkista där det redan är problem med vattenansamling.
- Skulle jag eventuellt kunna backspola i dränering/stenkista -> risk att det fryser + avlopp genom väggen, låter som en dålig idé?
- Skulle jag dra en rör ut till avrinning vid reningsverket är det ~30m rörläggning som behövs göras frostfritt, men samtidigt även samma problem att få ut rör i väggen. Dyrt och riskabelt?

Känns som att vad man än gör, så blir det fel.

Jag behöver tips/råd om det finns några lösningar för det här? Tack!

Är du ute på landet och inga grannar som störs så kan det väl inte vara så svårt att bli av med brunnsvattnet som används vid backspolningen. Skicka det en bit i en slang till ett dike. Eller missar jag något.?

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Jag har liknande problem, vårt reningsverks process för kväverening gillar inte backspolningen och vi släpper ut för mycket kväve om jag skickar vattnet dit. Jag kan inte komma åt dagvattenrören på ett enkelt sätt från det rummet heller. Just nu har jag en 3/4" slang som ligger längs med husfasaden och sedan tömmer vattnet i en dränslang för ytvatten.

Lösningen blir dock att lägga ned ett rör under golvet i ett rum i huset inför att kunna tappa det direkt i dränbrunnen. Detta påbörjas under hösten någongång.

Jag har ett filter för järn. När jag nyligen anlade ett nytt avlopp lade jag ett extra rör parallellt med avloppsröret som jag kopplade på efter slamavskiljaren. Där får backspolningsvattnet rinna ut. Det behöver inte renas och röret behöver inte ligga frostfritt. Det skall ju alltid vara fall på det. Så det är inget problem med frysning. Dräneringen kanske jag skulle vara tveksam att hälla det i. Jämfört med mängden vatten som kommer från taket när det regnar är det inte så mycket. Så det behövs nog ingen enorm stenkista till det om man skulle gå på det alternativet.

• Gilla
Srixon
  • Laddar…
Vilken typ av järnfilter handlar det om, saltregenererad eller av oxidativ typ ???

Det sista av oxidativ typ är lättast att hantera då det inte finns salt med i bilden, men backspolningsvattnet måste hanteras så att medföljande rostslam inte blir ett problem i längden när det bygger upp i volym med tiden..

Saltgenererad avjärning skall backspolningen inte ned i varken 2 eller 3-kammarbrunnen eller i infiltreringen/markbädden efter då det är i infiltrerig resp. bädden som skadan är värst av saltet när det gäller reningsförmågan - dock kan man koppla på den saltare backspolningsvattnet efter utloppet av minireningsverk (eller efter samlingsbrunnen efter infiltrering/markbädden) eftersom reningsprocessen redan är avklarad och vattnet skall bara forslas bort vidare.

N
Kapsyl Kapsyl skrev:
Är du ute på landet och inga grannar som störs så kan det väl inte vara så svårt att bli av med brunnsvattnet som används vid backspolningen. Skicka det en bit i en slang till ett dike. Eller missar jag något.
Ja, det är på landet och servitut för avrinning till dike, så den biten är lugn. Men det är en bra bit till diket och jag är rädd att en slang skulle frysa. Skulle man inte vara hemma och det är en propp och vattnet skjuter tillbaka in i groventrén, så vore det illa.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har liknande problem, vårt reningsverks process för kväverening gillar inte backspolningen och vi släpper ut för mycket kväve om jag skickar vattnet dit. Jag kan inte komma åt dagvattenrören på ett enkelt sätt från det rummet heller. Just nu har jag en 3/4" slang som ligger längs med husfasaden och sedan tömmer vattnet i en dränslang för ytvatten.

Lösningen blir dock att lägga ned ett rör under golvet i ett rum i huset inför att kunna tappa det direkt i dränbrunnen. Detta påbörjas under hösten någongång.
Låter som ett dyrt projekt om man har gjuten platta :/
A Avemo skrev:
Jag har ett filter för järn. När jag nyligen anlade ett nytt avlopp lade jag ett extra rör parallellt med avloppsröret som jag kopplade på efter slamavskiljaren. Där får backspolningsvattnet rinna ut. Det behöver inte renas och röret behöver inte ligga frostfritt. Det skall ju alltid vara fall på det. Så det är inget problem med frysning. Dräneringen kanske jag skulle vara tveksam att hälla det i. Jämfört med mängden vatten som kommer från taket när det regnar är det inte så mycket. Så det behövs nog ingen enorm stenkista till det om man skulle gå på det alternativet.
Om det inte ligger frostfritt, är det inte risk att det fastnar slam som fryser och skapar en propp i rören? Som jag skrev ovan, det vore ju väldigt tråkigt att vara bortrest och backspolningen skjuter tillbaka in i rummet.
X xxargs skrev:
Vilken typ av järnfilter handlar det om, saltregenererad eller av oxidativ typ ???

Det sista av oxidativ typ är lättast att hantera då det inte finns salt med i bilden, men backspolningsvattnet måste hanteras så att medföljande rostslam inte blir ett problem i längden när det bygger upp i volym med tiden..

Saltgenererad avjärning skall backspolningen inte ned i varken 2 eller 3-kammarbrunnen eller i infiltreringen/markbädden efter då det är i infiltrerig resp. bädden som skadan är värst av saltet när det gäller reningsförmågan - dock kan man koppla på den saltare backspolningsvattnet efter utloppet av minireningsverk (eller efter samlingsbrunnen efter infiltrering/markbädden) eftersom reningsprocessen redan är avklarad och vattnet skall bara forslas bort vidare.
Oxidering via vattnets egen förmåga, så ej salt.

Låt säga att jag drar ett rör ut mot diket ~20-30m, som inte ligger frostfritt men med bra lutning. Måste det ske via golvbrunn eller kan det gå ut via väggen? Och är det verkligen ingen risk att det fryser? Har haft vattenläcka tidigare och vill inte vara med om det igen, så är extremt försiktig när det kommer till vatten.

Hur möjligt skulle det vara att torka det?

Låt vattnet rinna ut på en öppen yta som skyddas från regn och låt det avdunsta.
Vill du att det ska dunsta extra snabbt så berättar du för vattnet att du ska använda vattnet till att vattna i trädgården imorgon, då är det borta innan kvällen😂

• Haha
oscar_uppsala
  • Laddar…
N nergal skrev:
Låter som ett dyrt projekt om man har gjuten platta :/
Jag har en platta med 7 cm isolering ovanpå, så när vi ändå skall lägga om innergolvet så lägger vi ny isolering på plattan och i den isoleringen lägger vi slangarna.

Att vi skall lyfta på det överhuvudtaget beror på att innergolvet lutar. Det beror på att de hade för lite betong (eller slarvade) när plattan gjöts. När vi hade vattenskada i två av rummen bredvid detta rum så kunde vi se hur de hade spacklat med betong på plattan för att få det lite planare, men att denna betong hade pulveriserats till grus under de 46 år som gått sedan huset byggdes. Så i de rummen flytspacklade vi innan vi byggde upp golvet igen. Planen är att göra detsamma i detta rummet.

• Gilla
nergal
  • Laddar…
Farstatjej90
Om detta är något som inte kommer lösas på annat sätt de kommande 20-30 åren eller så kan du väl gräva ned något med en värmeslinga?🤔

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:

Låt vattnet rinna ut på en öppen yta som skyddas från regn och låt det avdunsta.
Det blir nog svårt, ett vattenfilter för hemmabruk använder typiskt 200-500 liter per backspolning.

N
A Alexn72 skrev:

Det är för mycket vatten, 300L var 3:e dag. Skulle vi bygga vidare med ett filter till för eventuella andra åtgärdet så kan det dubblas. Har tänkt tanken med ett mellan-"filter" där man samlar slammet och sprider ut lasten över tid. Problemet är dock att sprida ut/ta bort slam kommer ändå ge extra tryck på reningsverket = dyrare drift (flockningsmedel etc).

N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om detta är något som inte kommer lösas på annat sätt de kommande 20-30 åren eller så kan du väl gräva ned något med en värmeslinga?🤔
Känns läskigt att vara beroende på att en värmeslinga som håller liv i rören. Vill försöka undvika för många SPOF som möjligt.

Det här känns som en disruptive marknad, någon som kan ta på sig helheten och inte bara tänka på sin del. T.ex. hade backspolningen gått via något filter som kunde rengöras en gång i månaden och även sprida ut backspolningen så hade reningsverket inte tagit skada. Hellre lite manuellt meck en gång i månaden än att behöva gräva ner nya rör och göra hål i väggar/golv.

Nja... några hundra liter är det inte tal om för ts.
När backspolning går igång så spolas först filtret igenom (de vattnet är rent) sen kommer de smutsiga vattnet och därefter spolas rent vatten ut igen.
Så första och sista vattnet behöver inte sparas.

För min del med saltregenerering så är det endast 40liter som är "salt"
I mitt fall samlar jag upp det och sprider på grusvägen.

Men även om det skulle vara 100 liter för ts så funkar en ibctank utan topp för detta då kan man lagra 10st spolningar utan att en droppe avdunstar
Beroende på vad som bildas så kan det även vara aktuellt att använda det vattnet till diverse.

Gräv ned en mindre IBC-tank som slamfilter. Den kommer du inte att behöva tömma särskilt ofta.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N
A Alexn72 skrev:
Nja... några hundra liter är det inte tal om för ts.
När backspolning går igång så spolas först filtret igenom (de vattnet är rent) sen kommer de smutsiga vattnet och därefter spolas rent vatten ut igen.
Så första och sista vattnet behöver inte sparas.

För min del med saltregenerering så är det endast 40liter som är "salt"
I mitt fall samlar jag upp det och sprider på grusvägen.

Men även om det skulle vara 100 liter gör ts så funkar en ibctank utan topp för detta då kan man lagra 10st spolningar utan att den droppe avdunstar
Beroende på vad som bildas så kan det även vara aktuellt att använda det vattnet till diverse.
Det filtret vi fått offert på backspolar med 300L var 3:e dag. Att ha IBC tank i groventrén skulle inte gå hem :) Problemet är just att få ut det ur huset utan att gå via avloppet.

Finns det filter som backspolar med mycket mindre vatten? Eller mindre fast oftare? (utan salt)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.