Har köpt laminatgolv på Byggmax till gillestuga och sovrum i källare. Började med sovrummet vilket är ca 2,5 bräder brett. Man kan inte lägga bräderna en och en utan man måste haka i bräden på kortändan, sedan lyfta upp och trycka i (se bild). Detta var en h-vete bara med 2-2,5 bräder eftersom man reser upp vilket gör att den hoppar ur på ena sidan när jag trycker till på andra. Lyckades till slut få klart sovrummet. Men nu är gillestugan kvar. Ca 9m långt och jag vet inte hur jag skall lyckas med det. Jag kan omöjligt vika upp 9m och sedan få det att ligga kvar i spåren eftersom dom hoppar ur. Har jag missat något...?
Illustration av steg-för-steg instruktioner för läggning av laminatgolv med betoning på hakning och positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7ender
Du får be nån hjälpa dig att haka i på andra ändan.

7ender 7ender skrev:
Du får be nån hjälpa dig att haka i på andra ändan.
Nån... Jag kommer behöva 7pers som håller fast bräderna då det är 8m som kommer hoppa ur sitt spår

Köp nåt annat golv än Byggmax, så krångligt får det inte va att lägga golv.

D Denaxe skrev:
Har köpt laminatgolv på Byggmax till gillestuga och sovrum i källare. Började med sovrummet vilket är ca 2,5 bräder brett. Man kan inte lägga bräderna en och en utan man måste haka i bräden på kortändan, sedan lyfta upp och trycka i (se bild). Detta var en h-vete bara med 2-2,5 bräder eftersom man reser upp vilket gör att den hoppar ur på ena sidan när jag trycker till på andra. Lyckades till slut få klart sovrummet. Men nu är gillestugan kvar. Ca 9m långt och jag vet inte hur jag skall lyckas med det. Jag kan omöjligt vika upp 9m och sedan få det att ligga kvar i spåren eftersom dom hoppar ur. Har jag missat något...?
[bild]
D Denaxe skrev:
[bild]
Tillverka kilar som du lägger längsmed brädorna du precis lagt i den yttersta raden som håller upp brädan(orna) till en lagom vinkel. det brukar räcka att du har 2 brädor "i luften" åt gången dom andra som du redan lagt bör du utan problem kunna fälla ner.

Jag trodde verkligen dom slutat med dessa idiotbrädor men man hittar dom ännu på byggmax rusta m.m :)

lycka till.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
La nyligen ett golv från Byggmax, hade inte alls denna metod.
Man tröck in långsidan först och sen klickade fast kortsidan.

Detta verkar vara nån avart av "klickgolv"

Jag började nog så, men gick över till metoden TS beskriver. Men jag har inte upplevt problem. Dock inte riktigt 9m. Men det var ett ganska stort rum.

• Gilla
Solar53
  • Laddar…
Hur gick det för er till slut?

Ska byta golv i en lägenhet och köpte ett laminatgolv från byggmax (99 kr/m2) och blev väldigt förvånad när detta också har som instruktioner att man skall klicka ihop kortsidorna först och sedan lyfta långsidan för att klicka fast denna. Trodde jag missuppfattade instruktionerna men det verkar inte som så ..

Nu är rummet visserligen bara 5 m långt så tänkte höra hur det har gått för er nu två år senare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.