Byggahus.se
Hej, första frågan här- har sökt i forumet men inte hittat just detta.

Håller på att montera nya golvlister och dörrfoder. Har en helt ny geringssåg och delarna är kapade i exakt 45° och huset är ganska nytt (15 år). Dörfodren går INTE ihop snyggt; det blir en glipa hur tusan jag än gör... (Se bilder) . Det måste finnas ngt jag missat här? Vill väldigt gärna ha tips på detta!

• Dörrfoder monterat i hörn med synlig glipa trots kapning i 45° vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa där två 45-graders kapade dörrfoder möts ovanför ett dörrfoder i ett hus.
    Skapa konto
  • Glipa mellan två vita dörrfoder som inte passar ihop perfekt vid en hörna mot en tapetserad vägg.
    Skapa konto
Exakt 45° på sågen?

Den kan isf behövas justeras. Finns lite på forumet om det och Youtube.

Är det en manuell geringssåg eller en elektrisk? De billigare varianter av manuella geringssågar jag har haft har varit lite rappliga. Om man tog i lite när man sågade så blev det inte rätt vinkel. Tog man det lugnt blev det bättre.

Myrstacken
Är dörrkarmen helt rak?
Har du samma mått emellan där ner som där uppe?

Bild ett och två skulle kunna bero på att den inte sågar lodrätt utan att bladet lutar lite. Då kan det bli så att botten (dvs mot väggen) på vinkeln går ihop men inte den synliga delen.

sunnis
Exakt 45 grader behöver det inte vara. Utan du får testa att kapa ner 1 grad ytterligare. Ibland behöver man även vinkla klingan någon grad för att väggen kan luta lite i förhållande till karmen. Sista bilden tror jag beror dels vinkel men även att dörrkarmen ligger någon mm utanför väggen så du behöver man en vinkeln på själva snittet också.

Men första bilden är klart godkänd, lite slipning, lite mjukfog och en slutstrykning med färg så kommer det se bra ut.

Det tråkiga är att listerna från bygghandeln kommer skeppningstorra, vilket innebär att om du gör perfekta geringar så kan det krympa ihop någon millimeter när det torkar.

Ett tips är att slipa lätt på dessa foder innan montering, limma och spika i geringarna (från ovansidan) samt foga med latex 2 gånger. Sen målar du alltihop. Färdigmålade lister blir aldrig lika snygga som handmålade. Dessutom är det lite svårare med Allmoge.

• Gilla
Falken5
  • Laddar…
Oj, många bra svar! Tackar för det! Sågen är en manuell från Hornbach, ca 300 :- och det är nog den som är mest boven i dramat....har också en ganska grov elektrisk kapsåg (Bosch pcm8s) som jag trodde skulle trasa sönder listerna och fodren men när jag provade med den blev det bättre.... Ska köra resten med den och sen latexfog om det behövs.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.