Byggahus.se
Hej
Jag har en router där jag kan schemalägga internet access för olika enheter på nätverket. Funkar ok för att få barnen att logga ut under natten.
Problemet är att det bara fungerar på dhcp klienter och nu har ett av barnen kläckt lösningen. Han stänger av dhcp och anger ett statiskt ip istället.

Just nu allokerar dhcp adresserna 182.168.1.58 till 253.

Om jag ändrar detta från 58 till 1. Kommer då mitt problem att försvinna?

Alltså, vad händer om man försöker ange ett statiskt ip på en adress som ingår i Adress området för dhcp?

Troligtvis inget. Du måste se till att en annan enhet lägger beslag på samma ip-adress under tiden barnets dator är offline. Om den är online så kommer den att behålla sin adress och den nya enheten kommer inte att fungera. Bara för att en adress ingår i dhcp-området så blir den inte spärrad på något sätt.

I mer avancerade routers kan man sätta brandväggsregler på mac-adress, det är lite svårare att komma på men det går lätt att byta eller fejka den på klienten.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Går det att använda MAC-adressen istället? Det vill säga nätverkskortets fysiska adress?

Edit: Tvåa på bollen som vanligt

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
nimhed nimhed skrev:
Hej
Jag har en router där jag kan schemalägga internet access för olika enheter på nätverket. Funkar ok för att få barnen att logga ut under natten.
Problemet är att det bara fungerar på dhcp klienter och nu har ett av barnen kläckt lösningen. Han stänger av dhcp och anger ett statiskt ip istället.

Just nu allokerar dhcp adresserna 182.168.1.58 till 253.

Om jag ändrar detta från 58 till 1. Kommer då mitt problem att försvinna?

Alltså, vad händer om man försöker ange ett statiskt ip på en adress som ingår i Adress området för dhcp?
Ingenting innan DHCP-servern delar ut samma adress och det blir en krock. Då är resultatet ospecificerat både för barnet och den som fått adressen tilldelad av DHCP-servern.

Du behöver en enhet som blockerar på MAC-adress. Men inte heller det är helt säkert då även den kan ändras av användaren (dock inte lika lätt).

Vill du vara helt säker måste du "vända på steken" och istället för att spärra tillgång bara tillåta access ut på internet efter autentisering av användare och/eller utrustning.

Tack för svar.
Då är det nog bryggning av cpe och egen router som gäller.

Synd att det inte gick att fixa på ett enklare sätt.

Vilken router har du?

/Höghus

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
Sätt en timer på eluttaget för routern

R RoAd skrev:
Ingenting innan DHCP-servern delar ut samma adress och det blir en krock. Då är resultatet ospecificerat både för barnet och den som fått adressen tilldelad av DHCP-servern.
Enligt protokollet SKALL (SHOULD) dhcp-servern prova om adressen är ledig, tex med ping,innan den erbjuds.

/Höghus

H hus520 skrev:
Sätt en timer på eluttaget för routern
Jag satte ett fjärrkontrollerat uttag på en switch längs vägen.

R
Höghus Höghus skrev:
Enligt protokollet SKALL (SHOULD) dhcp-servern prova om adressen är ledig, tex med ping,innan den erbjuds.

/Höghus
SHOULD tolkas inte som SKALL i en RFC utan BÖR. Du tänker nog på MUST. Men viss, nästan alla DHCP-servrar gör nog så.

Men det är inte heller alla klienter som svarar på ping. Jag tror de flesta moderna Windows-system filtrerar bort det i brandväggen. Så jo, det finns gott om tillfällen där en DHCP-server delar ut en adress även om någon statiskt konfigurerat den på en klient i nätverket.

Höghus Höghus skrev:
Vilken router har du?

/Höghus
Genexis.

LoweW
Efter att ha läst de andra inläggen märker jag att jag inte är hälften så teknisk som ni andra.

Men hade inte en lösning kunna vara att skapa ett dolt Wi-Fi som ni vuxna kan använda dygnet runt och bara stänga av barnens Wi-Fi vid läggdags?

LoweW LoweW skrev:
Efter att ha läst de andra inläggen märker jag att jag inte är hälften så teknisk som ni andra.

Men hade inte en lösning kunna vara att skapa ett dolt Wi-Fi som ni vuxna kan använda dygnet runt och bara stänga av barnens Wi-Fi vid läggdags?
Nej, det aktuella problemet är inte med wifi utan ethernet.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Letar lösningar för att schemalägga internetaccess

TP har ett system som heter homecare. Någon som har provat det?

Jag vill helst ha en router utan wifi, då jag redan har trådlösa ap och routern kommer ändå stå i källaren där jag inte har någon nytta av wifi.

Som sagt tidigare, måste fungera både för wifi och ethernet.

Finns det funktionalitet där man kan ange tid att spendera på internet, är det nice (men igen, måste fungera både för wifi och ethernet)

Om man tänker tvärt om, d.v.s. blockera internet för alla IP utom de du explicit anger? Kan det vara ett alternativ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.