Hej
Jag har en router där jag kan schemalägga internet access för olika enheter på nätverket. Funkar ok för att få barnen att logga ut under natten.
Problemet är att det bara fungerar på dhcp klienter och nu har ett av barnen kläckt lösningen. Han stänger av dhcp och anger ett statiskt ip istället.
Just nu allokerar dhcp adresserna 182.168.1.58 till 253.
Om jag ändrar detta från 58 till 1. Kommer då mitt problem att försvinna?
Alltså, vad händer om man försöker ange ett statiskt ip på en adress som ingår i Adress området för dhcp?
Jag har en router där jag kan schemalägga internet access för olika enheter på nätverket. Funkar ok för att få barnen att logga ut under natten.
Problemet är att det bara fungerar på dhcp klienter och nu har ett av barnen kläckt lösningen. Han stänger av dhcp och anger ett statiskt ip istället.
Alltså, vad händer om man försöker ange ett statiskt ip på en adress som ingår i Adress området för dhcp?
Troligtvis inget. Du måste se till att en annan enhet lägger beslag på samma ip-adress under tiden barnets dator är offline. Om den är online så kommer den att behålla sin adress och den nya enheten kommer inte att fungera. Bara för att en adress ingår i dhcp-området så blir den inte spärrad på något sätt.
I mer avancerade routers kan man sätta brandväggsregler på mac-adress, det är lite svårare att komma på men det går lätt att byta eller fejka den på klienten.
I mer avancerade routers kan man sätta brandväggsregler på mac-adress, det är lite svårare att komma på men det går lätt att byta eller fejka den på klienten.
Ingenting innan DHCP-servern delar ut samma adress och det blir en krock. Då är resultatet ospecificerat både för barnet och den som fått adressen tilldelad av DHCP-servern.nimhed skrev:
Hej
Du behöver en enhet som blockerar på MAC-adress. Men inte heller det är helt säkert då även den kan ändras av användaren (dock inte lika lätt).
Vill du vara helt säker måste du "vända på steken" och istället för att spärra tillgång bara tillåta access ut på internet efter autentisering av användare och/eller utrustning.
Enligt protokollet SKALL (SHOULD) dhcp-servern prova om adressen är ledig, tex med ping,innan den erbjuds.R RoAd skrev:
/Höghus
SHOULD tolkas inte som SKALL i en RFC utan BÖR. Du tänker nog på MUST. Men viss, nästan alla DHCP-servrar gör nog så.Höghus skrev:
Men det är inte heller alla klienter som svarar på ping. Jag tror de flesta moderna Windows-system filtrerar bort det i brandväggen. Så jo, det finns gott om tillfällen där en DHCP-server delar ut en adress även om någon statiskt konfigurerat den på en klient i nätverket.
Efter att ha läst de andra inläggen märker jag att jag inte är hälften så teknisk som ni andra.
Men hade inte en lösning kunna vara att skapa ett dolt Wi-Fi som ni vuxna kan använda dygnet runt och bara stänga av barnens Wi-Fi vid läggdags?
Men hade inte en lösning kunna vara att skapa ett dolt Wi-Fi som ni vuxna kan använda dygnet runt och bara stänga av barnens Wi-Fi vid läggdags?
Nej, det aktuella problemet är inte med wifi utan ethernet.LoweW skrev:
Letar lösningar för att schemalägga internetaccess
TP har ett system som heter homecare. Någon som har provat det?
Jag vill helst ha en router utan wifi, då jag redan har trådlösa ap och routern kommer ändå stå i källaren där jag inte har någon nytta av wifi.
Som sagt tidigare, måste fungera både för wifi och ethernet.
Finns det funktionalitet där man kan ange tid att spendera på internet, är det nice (men igen, måste fungera både för wifi och ethernet)
TP har ett system som heter homecare. Någon som har provat det?
Jag vill helst ha en router utan wifi, då jag redan har trådlösa ap och routern kommer ändå stå i källaren där jag inte har någon nytta av wifi.
Som sagt tidigare, måste fungera både för wifi och ethernet.
Finns det funktionalitet där man kan ange tid att spendera på internet, är det nice (men igen, måste fungera både för wifi och ethernet)